Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvsagt er det ikke bare andres skyld, men det er tross alt ikke så veldig mange norske biler på sommerdekk nå. Ellers er jeg enig i at det er nok tullinger av norske billister også som aldri skulle ha hatt førerkort.

Men jeg er jo litt forundret over at du tydeligvis ikke skjønner at antall biler utgjør noe problem.

Om du bor nordpå, det vet jeg ikke, men ingen der skjønner tydeligvis at antall biler har noe å si, det er stor forskjell på 1 bil i timen og flere tusen, som stort sett kjører i ei lang kø. Det er ikke nødvendigvis flere prosentvis som kjører galt, men det gir større konsekvenser på høyt trafikkerte veier.

Det er heller ikke så rart at det skrives mer om det på steder hvor det gir større konsekvenser heller. Det er ikke akkurat rare nyheten å komme med at det sto 3 biler i kø på grunn av ei utforkjøring.

Selvfølgelig er det flere biler, men man skal være bra dum/desperat dersom man legger ut på E18 i dette været.

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

11

• nick

7

• RZO

6

• Dorthe

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ulvinnen
Skrevet

*flirer*

Det er nesten rørende hvor opprørte dere blir når noen pirker i katastrofen deres. Det er vinter i Norge. Lev med det!

At du har tyvtittet på et kart betyr ikke at flertallet av dine landsdelspersoner har gjort det samme.

Tyvtittet på et kart? Ja, for det er selvsagt utenkelig for deg at jeg faktisk har vært i Nord-Norge?

Ikke kom og sleng ut at andre mangler kunnskaper bare fordi du gjør det. Jeg trenger ikke kart for å vite hvor landets fylker og landsdeler er, men det gjør åpenbart du. Bruk det neste gang, så slipper du å gå så totalt i baret og dumme deg ut.

Dessuten må jeg visst gjenta: Det er IKKE på Østlandet det er snøkaos nå, så hvilken katastrofe er det du mener at vi har?

Skrevet

Tyvtittet på et kart? Ja, for det er selvsagt utenkelig for deg at jeg faktisk har vært i Nord-Norge?

Ikke kom og sleng ut at andre mangler kunnskaper bare fordi du gjør det. Jeg trenger ikke kart for å vite hvor landets fylker og landsdeler er, men det gjør åpenbart du. Bruk det neste gang, så slipper du å gå så totalt i baret og dumme deg ut.

Dessuten må jeg visst gjenta: Det er IKKE på Østlandet det er snøkaos nå, så hvilken katastrofe er det du mener at vi har?

Jeg har bodd 9 forskjellige steder i Norge, fra nord til syd. Kunnskapsmangelen om "den andre" landsdelen er desidert størst i syd. Og været er alltid verst i syd. Om det er på sørlandet eller østlandet spiller liten rolle. Dere har glemt hva vinter er for noe, og skinner ikke sola så er det en katastrofe for "landet".

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg har bodd 9 forskjellige steder i Norge, fra nord til syd. Kunnskapsmangelen om "den andre" landsdelen er desidert størst i syd. Og været er alltid verst i syd. Om det er på sørlandet eller østlandet spiller liten rolle. Dere har glemt hva vinter er for noe, og skinner ikke sola så er det en katastrofe for "landet".

he-he.

Ja, det blir blåst opp som om det er krise for hele landet.

ikke noe å bry seg om. :-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Dakar deg da. Bodd på 9 plasser i landet og ikke lært noe. *Rister på hodet*

Klart det spiller en rolle når du presterer å skjelle ut østlendinger for noe som foregår på sørlandet. Neste gang det skjer noe i Trøndelag, så får du stille opp og beklage på vegne av Finnmarkingene.

Skrevet

Hehe, der kom den. Jeg har ventet på den! Jeg trenger ikke engang å lese nedover tråden for å vite at nordlendingene har rett i én ting: "søringan" er noe selvhøytidelige og mangler helt eller delvis sans for humor.

:)

Annonse

Skrevet

Klart det spiller en rolle når du presterer å skjelle ut østlendinger for noe som foregår på sørlandet. Neste gang det skjer noe i Trøndelag, så får du stille opp og beklage på vegne av Finnmarkingene.

Du er ikke mye bereist når du ikke vet hva en søring er for noe. Vanlig fenomen i syd.

Men for all del. Østlendingene er de verste av søringene.

Skrevet

Selvfølgelig er det flere biler, men man skal være bra dum/desperat dersom man legger ut på E18 i dette været.

*lol*...ett av norges største og trafikkerte veier og du kommer med et slikk utsagn.

Det er nok mange som ikke burde være der og heller ikke trenger å være der, men i praksis så er dette umulig, da må det bli kjøreforbud, slik vi hadde det på begynnelsen av 70 etter kl 15 på lørdager og resten av helgen.

Skrevet

Vi har det så fint atte :-)

I går kveld var det ikke brøytet på E 18 i Kristiansand, men i vår lille vei brøytet de både i natt, i formiddag og i ettermiddag :-)

E 18 var heldgivise brøytet i dag.

Vi var på juletrefest ute "på bygda" og der var ikke veien brøytet i det hele tatt - og det var litt nifst å kjøre, men det gikk fint :-) Heldigvis brøytet de slik at det gikk fin å komme seg tilbake.

Nå har det regnet noen timer, og det er 3 plussgrader nå... Kjedelig. Vi som hadde tenkt oss på ski i morgen :-(

Skrevet

Ja, det er grusomt. Her på Østlandet har det kommet 5-10 cm snø. Så vi bare venter på at alle nordlendingene skal begynne å kalle oss for tullinger og sytekopper. De vet jo ikke forskjell på Østlandet og Sørlandet, stakkars. Og det må de selvsagt la gå utover oss.

Hehe, vi får satse på at de fleste lærte av diskusjonen ifjor ;-)

Du kan ikke sende oppover litt snø da? Jeg vil stå slalom på fjellet i nabokommunen, men der er det ikke snø ennå :-(

Skrevet

Hehe, der kom den. Jeg har ventet på den! Jeg trenger ikke engang å lese nedover tråden for å vite at nordlendingene har rett i én ting: "søringan" er noe selvhøytidelige og mangler helt eller delvis sans for humor.

:)

Tja,tror du det?

Skrevet

Er du dårlig i geografi? Det snør ikke så mye på østlandet, men sørlandet derimot.

Eller er du en tulling fra nord som knapt ser en bil i timen og ikke skjønner hvorfor det er trafikk kork når det snør mye?

Ikke relevant hvor jeg er fra. Joda jeg mente sørlandet. Men tulling, det bekrefter du at du selv er både med holdning og kunnskap. :-)

Skrevet

Skulle først til å si at jeg var helt uenig, og at jeg synes det var herlig med snøen! :-).

Så skjønte jeg at du var en av de sytende nordlendingene *sukk*.

Hvor stod det at jeg er nordlending? Og forresten, sytinga kommer nok ikke fra nord når det faller noen cm snø. Sorry. :-)

Annonse

Skrevet

Ja, det er grusomt. Her på Østlandet har det kommet 5-10 cm snø. Så vi bare venter på at alle nordlendingene skal begynne å kalle oss for tullinger og sytekopper. De vet jo ikke forskjell på Østlandet og Sørlandet, stakkars. Og det må de selvsagt la gå utover oss.

Nei, huffda. Joda jeg skrev feil i farta. Sorry Ulvinnen. Jeg mente da selvsagt Sørlandet og strekningen opp til Oslo. Lite skrivefeil fra mig altså, ikke geografisk kunnskapssvakhet som kanskje gjelder det fleste norske innbyggere. :-) Men det er jo nasjonal krise uansett, er det ikke...? :-)

Skrevet

Ikke relevant hvor jeg er fra. Joda jeg mente sørlandet. Men tulling, det bekrefter du at du selv er både med holdning og kunnskap. :-)

Joda, tullinger fra nord som ikke skjønner at antall biler har noe å si og sammenligner trafikken der de bor i forhold til her i sør. Vi snakker tross alt om et av Norges mest trafikerte veier.

Hvem som har holdninger kan vel diskuteres.

De griner så fort det blir snakket om kaos her, men som jeg har sagt, det er ikke mye å skrive om at det sto 3 biler i kø fordi noen hadde kjørt av veien.

På E 18 eller E 6 snakker vi om kanskje 3.000 biler som står i kø ved vanlig trafikk inn til f.eks Oslo, gjett hvilke virkninger det har om det er bare en bil som kjører galt eller ikke kommer frem. Bare det et de må holde 5 meter lenger avstand på grunn av glatt føre, fører til vannvittige køer.

Når det på toppen av dette kommer mellom en halvmeter og meter med snø på ett døgn og trailere og vanlige personbiler fra Danmark med sommerdekk, så er det ikke rart det blir kaos.

Men jeg skjønner jo at f.eks. Finnmarkingene klarer seg bedre i dårlig vær enn en Sørlending, det har jo noe med hva man er vant til også.

Skrevet

Å være nedlatende forteller helt andre ting enn din angivelige kunnskap i geografi. :-) Ha uansett et godt nytt år. Vinteren i Spydeberg blir helt sikkert flott.

Skrevet

Joda, tullinger fra nord som ikke skjønner at antall biler har noe å si og sammenligner trafikken der de bor i forhold til her i sør. Vi snakker tross alt om et av Norges mest trafikerte veier.

Hvem som har holdninger kan vel diskuteres.

De griner så fort det blir snakket om kaos her, men som jeg har sagt, det er ikke mye å skrive om at det sto 3 biler i kø fordi noen hadde kjørt av veien.

På E 18 eller E 6 snakker vi om kanskje 3.000 biler som står i kø ved vanlig trafikk inn til f.eks Oslo, gjett hvilke virkninger det har om det er bare en bil som kjører galt eller ikke kommer frem. Bare det et de må holde 5 meter lenger avstand på grunn av glatt føre, fører til vannvittige køer.

Når det på toppen av dette kommer mellom en halvmeter og meter med snø på ett døgn og trailere og vanlige personbiler fra Danmark med sommerdekk, så er det ikke rart det blir kaos.

Men jeg skjønner jo at f.eks. Finnmarkingene klarer seg bedre i dårlig vær enn en Sørlending, det har jo noe med hva man er vant til også.

Kan også ha noe med kommene, og hva de har satt av i budsjettene til vinterberedskap. Tydelig at det ikke er prioritert selv om en 1-2 ganger i året får fritt fall med snø. Og joda, jeg tror nok alta-væringer kanskje takler snø lettere enn en jevnlig kristiansander... både i praksis og i sinn.

Skrevet

Hehe, ok, jeg vet at du trenger litt bedre føre for å komme deg frem, men ellers så klare de fleste det rimelig godt ennå:-)

Jaja, men en lørdagskveld hjemme er ikke å forakte det heller, finn deg noe godt og spise og drikke, så blir det så bra så:-)

Jeg vet det, det er 52 lørdager i året jeg gjør det. Og siden dattera mi bor på en annen kant av landet ble det litt kjipt for oss begge siden de allerede hadde en avtale med "svigerfamilien"

Skrevet

Jeg vet det, det er 52 lørdager i året jeg gjør det. Og siden dattera mi bor på en annen kant av landet ble det litt kjipt for oss begge siden de allerede hadde en avtale med "svigerfamilien"

Da skjønner jeg at du ble småsur.

Skrevet

Kan også ha noe med kommene, og hva de har satt av i budsjettene til vinterberedskap. Tydelig at det ikke er prioritert selv om en 1-2 ganger i året får fritt fall med snø. Og joda, jeg tror nok alta-væringer kanskje takler snø lettere enn en jevnlig kristiansander... både i praksis og i sinn.

Nja, jeg tror faktisk ikke at størrelsen på budsjettet har noe å si akkurat for ei slik helg. Det hjelper ikke med en milliard på brøytebudsjettet når brøytebilene ikke kommer frem på grunn av alle bilene. Hvor skal de kjøre da? på jordene? Det kommer så mye snø på en gang at at det snør igjen rett bak dem og i tillegg ligger det tusen biler bak.

Ikke klarer kranbilene å hente de bilene som har kjørt av veien eller står heller, fordi de kommer ikke frem, rett og slett på grunn av andre biler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...