Gå til innhold

Egenmelding for å ta seg av syk samboer og barn?

Anbefalte innlegg

Gjest syk mor, frisk far og ett barn
Skrevet

Kan en far bruke egenmelding når mor som har foreldrepermisjon ikke hver dag er frisk nok til å ta seg av barnet?

Utgangspunktet er vel at en bare har rett på egenmelding/sykmelding om man selv er syk, barnet er syk eller barnepasser er syk. Regnes mor som "barnepasser" eller må mor sykmeldes slik at far overtar permisjonen hennes? Pga sykdommen kommer og går og mor enkelte dager er helt frisk så er det egentlig ikke behov for full sykmelding og gradert sykmelding vil også være vanskelig siden det kan være en uke uten behov for sykmelding, mens neste uke er det behov for 2-3 dager..

Fortsetter under...

Skrevet

Han skal vel da i utgangspunktet bruke sine 10 sykt barn / syk barnepasser-dager, men de brukes Han bør vel ta en prat med arbeidsgiver og kanskje lege for å komme til en ordning?

Gjest syk mor, frisk far og ett barn
Skrevet

Han skal vel da i utgangspunktet bruke sine 10 sykt barn / syk barnepasser-dager, men de brukes Han bør vel ta en prat med arbeidsgiver og kanskje lege for å komme til en ordning?

Han jobber i en IA bedrift så de har vel litt mer egenmeldingsdager og kanskje også sykt-barn dager enn etter loven. Er det fars lege eller mors lege som har noe med dette å gjøre, da? Mors lege kan ikke reglene..

Skrevet

Synes dere skal ringe nav og spørre.

I utgangspunktet kan vel mor sykemeldes slik at far overtar mors rettigheter. Hvordan man skal løse det når mors helsesituasjon er såpass variabel vet jeg ikke, og for å være på den sikre siden ville jeg spurt nav.

Inntil situasjonen er avklart, så er det vel ingenting i veien for at far bruker av sine sykt barn dager inntil de er oppbrukt.

Skrevet

Mor regnes som barnepasser og far må ta av "syk-barnepasser"-dagene sine. Dette er 10 dager i året og går jo ganske fort, da. Alternativet er at far overtar permisjonen og at du blir sykemeldt, han kan ikke bli sykemeldt fordi du er syk.

Det beste er vel hvis han kan snakke med arbeidsgiver og få til en fleksibel ordning hvis ikke de 10 dagene strekker til. F.eks. at han jobber litt redusert stilling og tar ut reduksjonen ettersom den behøves el.

Skrevet

Han jobber i en IA bedrift så de har vel litt mer egenmeldingsdager og kanskje også sykt-barn dager enn etter loven. Er det fars lege eller mors lege som har noe med dette å gjøre, da? Mors lege kan ikke reglene..

Vi har flere egenmedlingsdager i IA-bedrifter ja, men ikke flere sykt-barn-dager nei.

Da jeg var 100% sykemeldt med bekkenløsning fikk pappan ta ut 10 dagers velferdsperm (som vi har rett på pr. år) med lønn på timesbasis slik at han rakk både å levere og hente poden i barnehagen, jeg var jo knapt gangbar. Hadde han blitt sykemeldt kunne han jo ikke jobbet f.eks. på kveldstid. Det var personalsjefen som kom opp med denne løsningen. Kanskje dere kan forslå noe slikt for personalsjefen hans?

Annonse

Skrevet

Vi har flere egenmedlingsdager i IA-bedrifter ja, men ikke flere sykt-barn-dager nei.

Da jeg var 100% sykemeldt med bekkenløsning fikk pappan ta ut 10 dagers velferdsperm (som vi har rett på pr. år) med lønn på timesbasis slik at han rakk både å levere og hente poden i barnehagen, jeg var jo knapt gangbar. Hadde han blitt sykemeldt kunne han jo ikke jobbet f.eks. på kveldstid. Det var personalsjefen som kom opp med denne løsningen. Kanskje dere kan forslå noe slikt for personalsjefen hans?

10 dagers velferdspermisjon pr år er vel ikke noe enhver har rett til. Tror ikke vi har rett på en dag engang.

Skrevet

10 dagers velferdspermisjon pr år er vel ikke noe enhver har rett til. Tror ikke vi har rett på en dag engang.

Hos oss har vi nå det i alle fall. Kommunalt ansatt. Jeg er ganske sikker på at det gjelder alle, men ikke nødvendigvis med lønn.

mina21365380357
Skrevet

Hos oss har vi nå det i alle fall. Kommunalt ansatt. Jeg er ganske sikker på at det gjelder alle, men ikke nødvendigvis med lønn.

Man kan sikkert få permisjon uten lønn, men ikke velferdspermisjon. Det må være noe helt spesielt for kommunalt ansatte, heldige dere er. I det private er det ikke slik.

Skrevet

Ja, jeg vet at mange lønnede permisjoner blir innført noen tiår før i kommunn enn i private bedrifter!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...