Gå til innhold

Klatremus - diskriminerende?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Noe annet: Hun Sossen Krogh har uttalt at også hun har hatt en fortid som "Klatremus" på Nationaltheateret - da i en _helt_ annen betydning! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AneM1365380603

    13

  • Babette

    9

  • Lillemus

    6

  • morsan

    5

Mest aktive i denne tråden

Jeg kjenner mange som har etternavn som slutter på -vold eller -voll, og det er jo akkurat det samme - akurat som i setervoll. :-)

Ja, akkurat den delen kan jeg forstå. Men "foster" må også ha kommet inn der som en vri på et eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat den delen kan jeg forstå. Men "foster" må også ha kommet inn der som en vri på et eller annet.

Svenskene sier jo Fosterlandet, uten at de snakker om ufødte babyer av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene sier jo Fosterlandet, uten at de snakker om ufødte babyer av den grunn.

Og den oversatte versjonen av den finske nasjonalsangen: Mitt vann, mitt vann - mitt fostervann!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den oversatte versjonen av den finske nasjonalsangen: Mitt vann, mitt vann - mitt fostervann!

:-)

passer jo bra på De tusen sjøers land! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte tenke en god stund på hvorfor det skulle være diskriminerende. Klatremus var jo flink til å klatre.

Så skjønte jeg at du kanskje tenkte på -mus-delen av det hele?

Vel, jeg synes i så fall ikke det var så veldig graverende da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønte jeg ikke. Hvorfor er man klatremus når man snylter på andre? Snylter pleier jeg å kalle sånne, har ikke hørt noen har brukt betegnelsen "klatremus" på den måten før?

Klatremus (den originale) er en liten luring, som ikke gidder å jobbe og høste inn nøtter til vinteren som alle de andre dyra. Da foretrekker han å gå rundt på besøk til andre og "få mat". Da dyra i Hakkebakkeskogen laget loven sin, ble de enige om at ingen skulle spise hverandre eller stjele mat. Da sier Klatremus; "men FÅ mat, det kan man!?" ;)

For ingen som har tomt matskap sier vel "neitakk" når andre av ren høflighet tilbyr dem mat.. Sånn er min kompis også, han jobber lite i perioder (fordi han ikke har lyst å jobbe), og lever på et minimum. Men røyk og mat må han jo ha. Så da er det greit å komme på besøk til andre... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinterstorm

Ut fra mine assosiasjoner til ordet, er det for meg diskriminerende, men samtidig får jeg forståelse for at det er alt annet enn negativt ment i denne sammenheng. Det er ut til at ordet klatremus ikke er et kjent begrep blandt de som har svart her på dol, for jeg forbinder det ordet med en kvinne som har ligget seg til topps f.eks. i musikkbransjen, modellbransjen eller Hollywood.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo trompeten til Ole Edvard Antonsen de snakket om, var det ikke? Som ble til "trompeten", hvilket hun ikke ville ta i sin munn.. En herlig episode. :-)

Det stemmer. Men i det samme hun hadde sagt det med å ta i munnen, assosierte både hun og de andre til episoden med Lars Berger. Dermed knakk hun sammen i latter. Men jeg er ganske overbevist om at det hele var regissert. Det er ikke så mye improvisasjon verken i Nytt på nytt eller Beat for beat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...