Gå til innhold

Uplanlagt barn utenfor forhold.

Anbefalte innlegg

Gjest Vinterstorm
Skrevet

Det har vært noen heftige debatter ang. abort og kvinners rett til å bestemme om hun vil bære frem barnet eller avbryte svangerskapet. Vi har en lov fra 1978 som gir kvinner rett til å selv velge om hun vil fullføre svangerskapet eller ikke, noe som gjør at kvinnen selv bestemme over eget liv, og slik skal det selvsagt være. Det å få barn gir store konsekvenser og omveltning i livet på godt og ”vondt”, så det er kun den som bærer barnet som vet om det er riktig eller ikke for seg å bære frem barnet.

Likevel tenker jeg litt på alle de gutter/menn som er far til barn de ikke ønsker seg. Noen vil nok si at han burde tenkt seg om før han gikk til sengs med mor til barnet, men burde ikke hun også ha tenkt på det. Når man bærer på et barn som ikke er planlagt og man ikke er sammen med barnefar, bør man kunne tenke litt på hvilke konsekvensen dette vil ha for seg selv og barnet. Velger man å bære frem barnet tross at far til barnet sier at barnet ikke er ønsket, bør kvinnen ta konsekvensen av dette selv. Dette er en rettighet kvinner har fått kjempet frem og flott er det, men det er en far til barnet som ikke har noe han skulle ha sagt. Når man velger å bære frem barnet kan man ikke komme etterpå å klage på at far ikke stiller opp for barnet, fordi hun burde forstå dette ut fra at barnet ikke er ønsket av far. Selvsagt ønsker man at far og barn skal ha kontakt og barnet trenger faren sin, men er det realistisk ut fra at det kun er den ene parten som ønsker barnet og som har rett til å velge.

Men når det nå er kvinnens valg alene å bestemme seg for å bære frem barnet eller ikke, bør far ha mulighet til å holde seg litt i bakgrunnen siden han ikke har noe han skulle ha sagt i denne sammenheng.

Innlegget mitt er ikke skrevet for å støte eller såre noen, kun for å vinkle temaet fra en annen side.

Fortsetter under...

• Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

19

• Atene

14

• Glimtipper

13

• tzatziki1365380058

4

Skrevet

''Velger man å bære frem barnet tross at far til barnet sier at barnet ikke er ønsket, bør kvinnen ta konsekvensen av dette selv. Dette er en rettighet kvinner har fått kjempet frem og flott er det, men det er en far til barnet som ikke har noe han skulle ha sagt. Når man velger å bære frem barnet kan man ikke komme etterpå å klage på at far ikke stiller opp for barnet, fordi hun burde forstå dette ut fra at barnet ikke er ønsket av far.''

Det er ikke kvinnen som har rett til å ha en far til barnet sitt, men barnet som har rett til å ha en far.

tzatziki1365380058
Skrevet

Hvis man er med på leken, får man tåle steken...

Ingen menn i Norge i dag er i tvil om hvordan barn blir til, de vet godt hvilken "fare" de utsetter seg for.

De vet også veldig godt at dersom forholdet - eller engangsaffæren ender med graviditet - så har de veldig lite de skulle sagt i forhold til abort eller ikke.

Hankjønn som ikke vil bli pappa får bruke kondom, da, uansett om jente aldri så mye sier at hun bruker p-piller eller annen prevensjon. Også får de ta ansvaret for et eventuelt svangerskap på tross av kondom, dersom jenta velger å beholde barnet - det er faktisk prisen for å "være med på leken".

Synes ikke synd på gutta! De vet hva de gjør - ingen kan påstå at de blir "lurt" i våre dager.

Jeg er for abortloven i den form den er i dag. Men jeg irriterer meg over alle bortforklaringene folk kommer med - sannheten er stort sett at blir man gravid, så har man ikke giddet å bruke prevensjon. Ca 10% blir gravide med kondom, og da helst ved feil bruk. Ca 1% blir gravid til tross for bruk av p-piller. Det er ikke mange! Resten skyldes slurv og ansvarsløshet - rett og slett.

Og ja da - vi har sikkert alle "vært der" at vi ikke helt har tenkt oss om og gjort ting vi burde latt være. men det hjelper ikke. Man får kalle en spade for en spade....

Skrevet

Synes faktisk mer synd på de menn som ønsker å bli far,men mister muligheten når kvinnen tar abort.

Og ikke minst de mennene som ikke får ha kontakt med sine fødte barn.

Både kvinnen og mannen er skyld i graviditet,og da får begge to ta ansvar.

Men det var min mening igjen.... ;0)

Gjest ingen ny rettighet
Skrevet

Du skriver at retten til å bære frem et uplanlagt barn utenfor forhold er en rett kvinner har fått kjempet frem? Det er vel helt motsatt - at det er retten til å kunne ta abort som er kjempet frem. "Retten til" å ikke ta abort har alltid vært der, og noe alle som har sex med noen man ikke ønsker barn med, har måttet forholde seg til like lenge.

_Barnet_ har fått sterkere vern, og det har selvsagt også styrket mulighetene mor og far har til å ha et godt forhold til sitt barn selv om det var uplanlagt og utenfor forhold.

Men det å bære frem barnet kan ikke fremstilles som en ny rettighet.

Det er mange vanskelige sider av slike saker, men det eneste riktige er jo at man fortrinnsvis har sex med den man ikke synes det er en katastrofe å få barn med (fordi all prevensjon kan svikte), at man bruker prevensjon hvis man ikke er klar for barn, at man i usikre og nye forhold er ekstra forsiktig og bruker kondom i tillegg til den prevensjonen kvinnen evt bruker, også for å beskytte mot sykdommer.

Skjer det til tross for dette, eller som følge av andre uønskede situasjoner, at hun blir gravid, så må det siste valget være hennes, om hun velger å bære frem barnet eller ikke.

Barnets rettigheter må jo være like gode uansett, så far kan ikke si at barnets rettigheter er mindre fordi han ikke ønsket det. Det ville jo vært grusomt i dagens samfunn.

Gjest Vinterstorm
Skrevet

Hvis man er med på leken, får man tåle steken...

Ingen menn i Norge i dag er i tvil om hvordan barn blir til, de vet godt hvilken "fare" de utsetter seg for.

De vet også veldig godt at dersom forholdet - eller engangsaffæren ender med graviditet - så har de veldig lite de skulle sagt i forhold til abort eller ikke.

Hankjønn som ikke vil bli pappa får bruke kondom, da, uansett om jente aldri så mye sier at hun bruker p-piller eller annen prevensjon. Også får de ta ansvaret for et eventuelt svangerskap på tross av kondom, dersom jenta velger å beholde barnet - det er faktisk prisen for å "være med på leken".

Synes ikke synd på gutta! De vet hva de gjør - ingen kan påstå at de blir "lurt" i våre dager.

Jeg er for abortloven i den form den er i dag. Men jeg irriterer meg over alle bortforklaringene folk kommer med - sannheten er stort sett at blir man gravid, så har man ikke giddet å bruke prevensjon. Ca 10% blir gravide med kondom, og da helst ved feil bruk. Ca 1% blir gravid til tross for bruk av p-piller. Det er ikke mange! Resten skyldes slurv og ansvarsløshet - rett og slett.

Og ja da - vi har sikkert alle "vært der" at vi ikke helt har tenkt oss om og gjort ting vi burde latt være. men det hjelper ikke. Man får kalle en spade for en spade....

Jeg for min del har aldri hatt sex med en mann som er så god at jeg glemmer tid, sted og prevensjon. Jeg har til og med droppet å ha sex, fordi vi ikke hadde noe kondom i hus. Ikke noe offer for min del, men forstår at andre kanskje har et bedre sexliv enn meg. Jeg blir forferdet over at det blir utført 15000 aborter i dette landet, men er ikke motstander av abortlova på noe som helst måte, det er en kvinnes valg.

Annonse

Gjest Vinterstorm
Skrevet

Du skriver at retten til å bære frem et uplanlagt barn utenfor forhold er en rett kvinner har fått kjempet frem? Det er vel helt motsatt - at det er retten til å kunne ta abort som er kjempet frem. "Retten til" å ikke ta abort har alltid vært der, og noe alle som har sex med noen man ikke ønsker barn med, har måttet forholde seg til like lenge.

_Barnet_ har fått sterkere vern, og det har selvsagt også styrket mulighetene mor og far har til å ha et godt forhold til sitt barn selv om det var uplanlagt og utenfor forhold.

Men det å bære frem barnet kan ikke fremstilles som en ny rettighet.

Det er mange vanskelige sider av slike saker, men det eneste riktige er jo at man fortrinnsvis har sex med den man ikke synes det er en katastrofe å få barn med (fordi all prevensjon kan svikte), at man bruker prevensjon hvis man ikke er klar for barn, at man i usikre og nye forhold er ekstra forsiktig og bruker kondom i tillegg til den prevensjonen kvinnen evt bruker, også for å beskytte mot sykdommer.

Skjer det til tross for dette, eller som følge av andre uønskede situasjoner, at hun blir gravid, så må det siste valget være hennes, om hun velger å bære frem barnet eller ikke.

Barnets rettigheter må jo være like gode uansett, så far kan ikke si at barnets rettigheter er mindre fordi han ikke ønsket det. Det ville jo vært grusomt i dagens samfunn.

Jeg ser at jeg snudde saken litt på hodet her, da jeg skulle forsøke å se saken fra en annen side, selvsagt er det å bære frem et barn ingen rettighet som er blitt kjempet frem men valget til å avbryte svangerskapet eller ikke.

Gjest mener jeg
Skrevet

Det blir veldig enkelt å "skylde" på mannen i slike saker, burde brukt kondom, er uansvarlig osv osv, men det er som kjent to om dette, jeg tror ikke det finnes noen andre løsninger enn det som er nå pga det ville vært for galt om en mann skulle bestemt at mor skulle ta abort f.eks, det ville vel blitt månelyst om noe slikt skjedde i disse likestillingstider :P

Gjest Vinterstorm
Skrevet

Synes faktisk mer synd på de menn som ønsker å bli far,men mister muligheten når kvinnen tar abort.

Og ikke minst de mennene som ikke får ha kontakt med sine fødte barn.

Både kvinnen og mannen er skyld i graviditet,og da får begge to ta ansvar.

Men det var min mening igjen.... ;0)

Jeg er enig med deg, men blir enda mer forferdet og sint når han presser henne til å ta abort, for de finnes det en del av. Man kan si at det er en kvinnes valg uansett, men når han truer med skillsmisse eller noe annet hvis hun ikke tar abort så er det ikke hennes valg. Hun kan være i et forhold som er skeivt fordelt, der han har mer og si enn henne o.s.v. Forferdelig mener jeg, når det er et barn mor ønsker seg eller vil bære frem.

Skrevet

Jeg er enig med deg, men blir enda mer forferdet og sint når han presser henne til å ta abort, for de finnes det en del av. Man kan si at det er en kvinnes valg uansett, men når han truer med skillsmisse eller noe annet hvis hun ikke tar abort så er det ikke hennes valg. Hun kan være i et forhold som er skeivt fordelt, der han har mer og si enn henne o.s.v. Forferdelig mener jeg, når det er et barn mor ønsker seg eller vil bære frem.

Nå synes jeg du motsier deg selv.

Du mener at far skal har rett til å frasi seg kontakt med barnet hvis han ikke ønsker det. Samtidig vil du ikke at han skal presse mor til abort.

Men ligger det ikke et press i å vite at hvis man velger å bære frem barnet, så blir man helt alene om ansvaret?

Gjest Vinterstorm
Skrevet

''Velger man å bære frem barnet tross at far til barnet sier at barnet ikke er ønsket, bør kvinnen ta konsekvensen av dette selv. Dette er en rettighet kvinner har fått kjempet frem og flott er det, men det er en far til barnet som ikke har noe han skulle ha sagt. Når man velger å bære frem barnet kan man ikke komme etterpå å klage på at far ikke stiller opp for barnet, fordi hun burde forstå dette ut fra at barnet ikke er ønsket av far.''

Det er ikke kvinnen som har rett til å ha en far til barnet sitt, men barnet som har rett til å ha en far.

Barnet har rett til å ha en far og en far bør stille opp for barnet sitt uansett forhistorien til graviditeten. Det jeg blir litt betenkt er de kvinner som bruker energi på å få til samvær og engasjement fra en far som de vet ikke ønsket barnet. Det jeg ser igjen og igjen er at det ikke er kontakten mellom far og barn som er i fokus, men mors behov for å få litt barnefri. Vi kan mene at far bør stille opp for barnet sitt, men er det realistisk å få til eller overraskende når han ikke gjør det.

Skrevet

Barnet har rett til å ha en far og en far bør stille opp for barnet sitt uansett forhistorien til graviditeten. Det jeg blir litt betenkt er de kvinner som bruker energi på å få til samvær og engasjement fra en far som de vet ikke ønsket barnet. Det jeg ser igjen og igjen er at det ikke er kontakten mellom far og barn som er i fokus, men mors behov for å få litt barnefri. Vi kan mene at far bør stille opp for barnet sitt, men er det realistisk å få til eller overraskende når han ikke gjør det.

Personlig har jeg aldri møtt noen hvor fokuset på fars samvær har med mors behov for fri å gjøre. De aller fleste vil nok bare det beste for barnet sitt.

Skrevet

Personlig har jeg aldri møtt noen hvor fokuset på fars samvær har med mors behov for fri å gjøre. De aller fleste vil nok bare det beste for barnet sitt.

Enig. Og så kan jeg legge til at det at mor får litt fri, også er bra for barnet.

Annonse

Gjest Vinterstorm
Skrevet

Nå synes jeg du motsier deg selv.

Du mener at far skal har rett til å frasi seg kontakt med barnet hvis han ikke ønsker det. Samtidig vil du ikke at han skal presse mor til abort.

Men ligger det ikke et press i å vite at hvis man velger å bære frem barnet, så blir man helt alene om ansvaret?

Jeg mener at det å ikke ville stille opp for barnet sitt er et mildere press enn å true kona si til å ta abort eller komme seg ut døra. Hvordan det er mulig å gjøre mot sin egen kone og familie, er meg helt uforstående. Jeg hørte om et tilfelle, der dette hadde skjedd, hun kunne ha fullført svangerskapet, men hun hadde da blitt alenemor til 3-4unger. Når man er i et forhold/samliv bør det ikke være noe tvil om at de barna som unnfanges bør fødes hvis hun ønsker barnet, er min mening.

Skrevet

Jeg mener at det å ikke ville stille opp for barnet sitt er et mildere press enn å true kona si til å ta abort eller komme seg ut døra. Hvordan det er mulig å gjøre mot sin egen kone og familie, er meg helt uforstående. Jeg hørte om et tilfelle, der dette hadde skjedd, hun kunne ha fullført svangerskapet, men hun hadde da blitt alenemor til 3-4unger. Når man er i et forhold/samliv bør det ikke være noe tvil om at de barna som unnfanges bør fødes hvis hun ønsker barnet, er min mening.

Har barn større rett til liv hvis de unnfanges innenfor et forhold?

Gjest Vinterstorm
Skrevet

Det blir veldig enkelt å "skylde" på mannen i slike saker, burde brukt kondom, er uansvarlig osv osv, men det er som kjent to om dette, jeg tror ikke det finnes noen andre løsninger enn det som er nå pga det ville vært for galt om en mann skulle bestemt at mor skulle ta abort f.eks, det ville vel blitt månelyst om noe slikt skjedde i disse likestillingstider :P

Tvangsabort er vel kanskje ikke løsningen på dette problemet. Det er ikke så mange andre løsninger enn at han må passe på å alltid ha på seg kondom når han ikke ønsker å bli far.

Skrevet

Enig. Og så kan jeg legge til at det at mor får litt fri, også er bra for barnet.

Nettopp.

Gjest Vinterstorm
Skrevet

Mor og barn trenger fri fra hverandre, slik at mor får tid til å hente seg litt inn og gjøre andre ting enn å bare være mamma. Kontakten mellom far og barn er viktig uansett hvilke forhistorie til unnfangelse, det har ikke noe med saken å gjøre. Det å ikke ville ha kontakt med barnet sitt, er for meg helt uforstående.

Skrevet

Nå må dere slutte å tulle med at "barnet har rett til å ha en far", når det gjelder utenfor forhold, eller der foreldra ikkje er gift.

Dette sier Barnelova, om den saken:

''''§ 35. Foreldreansvaret når foreldra ikkje er gifte.

Når foreldra ikkje er gifte eller bur saman, jf. § 39, har mora foreldreansvaret åleine.''''

http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-007.html#35

Sjølsagt kan foreldrene (les mor) bli "enige" i at far skal ha del i foreldreansvaret, eventuellt at far skal ha det aleine, dette gjelder også en eventuell avtale om samvær eller "delt omsorg".

Der far ønsker barnet og mor ønsker abort, så burde far få foreldreansvaret aleine !!!

Det hadde vært en styrking av barns rettigheter, også før de er født.

Skrevet

Tvangsabort er vel kanskje ikke løsningen på dette problemet. Det er ikke så mange andre løsninger enn at han må passe på å alltid ha på seg kondom når han ikke ønsker å bli far.

''Det er ikke så mange andre løsninger enn at han må passe på å alltid ha på seg kondom når han ikke ønsker å bli far.''

He.he.. Eg ønsker ikkje igjen å bli far, men eg går ikkje alltid rundt med kondom på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...