Gå til innhold

Uplanlagt barn utenfor forhold.

Anbefalte innlegg

Gjest Vinterstorm
Skrevet

Nå må dere slutte å tulle med at "barnet har rett til å ha en far", når det gjelder utenfor forhold, eller der foreldra ikkje er gift.

Dette sier Barnelova, om den saken:

''''§ 35. Foreldreansvaret når foreldra ikkje er gifte.

Når foreldra ikkje er gifte eller bur saman, jf. § 39, har mora foreldreansvaret åleine.''''

http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-007.html#35

Sjølsagt kan foreldrene (les mor) bli "enige" i at far skal ha del i foreldreansvaret, eventuellt at far skal ha det aleine, dette gjelder også en eventuell avtale om samvær eller "delt omsorg".

Der far ønsker barnet og mor ønsker abort, så burde far få foreldreansvaret aleine !!!

Det hadde vært en styrking av barns rettigheter, også før de er født.

Her valser Geir inn og danker ut alle våre argumenter. Dette visste jeg jo egentlig, men hadde fortengt det. Mor har jo foreldreansvaret alene når barnet blir født utenfor ekteskap. Vil det si at far ikke har rett på samvær med barnet sitt, eller som det heter, har barnet rett til samvær med far når barnet er født utenfor forhold?

Fortsetter under...

• Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

19

• Atene

14

• Glimtipper

13

• tzatziki1365380058

4

Skrevet

Her valser Geir inn og danker ut alle våre argumenter. Dette visste jeg jo egentlig, men hadde fortengt det. Mor har jo foreldreansvaret alene når barnet blir født utenfor ekteskap. Vil det si at far ikke har rett på samvær med barnet sitt, eller som det heter, har barnet rett til samvær med far når barnet er født utenfor forhold?

''Her valser Geir inn og danker ut alle våre argumenter.''

*hehe* Sånn følte jeg det også ;-) *lusker bort med halen mellom beina*

Skrevet

''Vil det si at far ikke har rett på samvær med barnet sitt,''

JA!

''...eller som det heter, har barnet rett til samvær med far når barnet er født utenfor forhold?''

NEI!

Gjest Vinterstorm
Skrevet

''Det er ikke så mange andre løsninger enn at han må passe på å alltid ha på seg kondom når han ikke ønsker å bli far.''

He.he.. Eg ønsker ikkje igjen å bli far, men eg går ikkje alltid rundt med kondom på.

Ja, da må du ta konsekvensen av at du ikke har noe du skulle ha sagt ved en uønsket graviditet "opp med den moralske pekefingeren ;-), he he".

Skrevet

JA!

''...eller som det heter, har barnet rett til samvær med far når barnet er født utenfor forhold?''

NEI!

Shit. Men jeg er ikke enig i at det skal være sånn.

Skrevet

Ja, da må du ta konsekvensen av at du ikke har noe du skulle ha sagt ved en uønsket graviditet "opp med den moralske pekefingeren ;-), he he".

Men du skreiv som om at menn burde ha kondom på (der du vet) 24 timer i døgnet, og det blir problematisk når du skal tisse bl.a.

Les det du skreiv en gang til. *ler*

Annonse

Skrevet

Shit. Men jeg er ikke enig i at det skal være sånn.

Flott. :)

Skrevet

JA!

NEI!

Nei, nå rører du fælt, Geir. Jeg trodde da du visste dette?

Samværsrett er ikke koblet til foreldreansvar. Samværsretten er den samme uansett.

Skrevet

Personlig har jeg aldri møtt noen hvor fokuset på fars samvær har med mors behov for fri å gjøre. De aller fleste vil nok bare det beste for barnet sitt.

''Personlig har jeg aldri møtt noen hvor fokuset på fars samvær har med mors behov for fri å gjøre.''

Neivel, men èn gang må være den første, her møter du deg sjøl i døra for dette skreiv du i går!

''Han avlyste/utsatte samvær nok en gang!

Nå har jeg fått nok. Sist gang vi snakket om dette, så forklarte jeg behovet for forutsigbarhet (både for meg og barnet) og det faktum at jeg er nødt til å få noen pusterom inne i mellom.''

Eg presiserer følgende: "...og det faktum at JEG er nødt til å få noen pusterom inne i mellom."

Dobbeltmoralen lenge leve. Eller? :)

Skrevet

''Personlig har jeg aldri møtt noen hvor fokuset på fars samvær har med mors behov for fri å gjøre.''

Neivel, men èn gang må være den første, her møter du deg sjøl i døra for dette skreiv du i går!

Nå har jeg fått nok. Sist gang vi snakket om dette, så forklarte jeg behovet for forutsigbarhet (både for meg og barnet) og det faktum at jeg er nødt til å få noen pusterom inne i mellom.''

Eg presiserer følgende: "...og det faktum at JEG er nødt til å få noen pusterom inne i mellom."

Nei.

Det må da være lov å se at man selv har behov for fri også, selv om hovedfokuset er på barnets behov for kontakt med far.

Hvis du hadde fulgt med på det Glimtipper har skrevet, ville du visst at det er der hun har hovedfokuset.

Skrevet

Du tror mitt fokus er at -jeg- skal få fri, bare fordi jeg forklarte til pappaen at jeg må ha pusterom? Jeg har andre barnevakter til barnet mitt, om det er hva det står på.

Gjest Vinterstorm
Skrevet

Men du skreiv som om at menn burde ha kondom på (der du vet) 24 timer i døgnet, og det blir problematisk når du skal tisse bl.a.

Les det du skreiv en gang til. *ler*

Ja, nå ser jeg det, he he. Hadde blitt noe klamt etterhvert og litt problematisk å få tisse.

Skrevet

JA!

NEI!

Selvfølgelig vet eg det, og det vet _du_ at eg vet også. puh! :)

Men eg rører ikkje fælt no, eg prøver bare forklare det enkelt.

Barnelova sier om "samværsretten" og omfanget følgende:

''§ 43. Omfanget av samværet mv.''

''''Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett.''''

Eg presiserer følgende (der MOR har foreldreansvaret aleine, utenfor forhold fks.) : "...om ikkje anna er avtala..." (les om ikkje mor har _bestemt_ noe anna)

''''Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare.''''

Eg presiserer følgende: "bør" !

Er 1 time i året passelig, eller 3 dager i uka, kanskje 50/50, eller ka med 1 minutt i løpet av 18 år?

(ja se det, er det MOR som bestemmer)

''''Foreldra avtalar sjølve omfanget av samværsretten på bakgrunn av kva dei meiner er best for barnet.''''

Og mor mener far ikkje er helt i vater, så da bør det holde med annenhver lørdag for da skal mor på fest.

DET kan være "barnets samværsrett" i praksis, med myndighetenes velsignelse.

Og det VET du også, så ikkje lat som om dette ikkje er virkeligheten og fullt lovlig. :)

Annonse

Skrevet

Selvfølgelig vet eg det, og det vet _du_ at eg vet også. puh! :)

Men eg rører ikkje fælt no, eg prøver bare forklare det enkelt.

Barnelova sier om "samværsretten" og omfanget følgende:

''§ 43. Omfanget av samværet mv.''

''''Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett.''''

Eg presiserer følgende (der MOR har foreldreansvaret aleine, utenfor forhold fks.) : "...om ikkje anna er avtala..." (les om ikkje mor har _bestemt_ noe anna)

''''Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare.''''

Eg presiserer følgende: "bør" !

Er 1 time i året passelig, eller 3 dager i uka, kanskje 50/50, eller ka med 1 minutt i løpet av 18 år?

(ja se det, er det MOR som bestemmer)

''''Foreldra avtalar sjølve omfanget av samværsretten på bakgrunn av kva dei meiner er best for barnet.''''

Og mor mener far ikkje er helt i vater, så da bør det holde med annenhver lørdag for da skal mor på fest.

DET kan være "barnets samværsrett" i praksis, med myndighetenes velsignelse.

Og det VET du også, så ikkje lat som om dette ikkje er virkeligheten og fullt lovlig. :)

Hva som er mulig i praksis er en annen sak, og der har jeg ikke tenkt å starte noen diskusjon.

Loven sier fortsatt at barnet har samværsrett, uavhengig av foreldreansvar. Det du skrev, gav inntrykk av noe annet, og kunne misforstås av dem som ikke kjenner loven så godt.

Skrevet

Nei.

Det må da være lov å se at man selv har behov for fri også, selv om hovedfokuset er på barnets behov for kontakt med far.

Hvis du hadde fulgt med på det Glimtipper har skrevet, ville du visst at det er der hun har hovedfokuset.

''Det må da være lov å se at man selv har behov for fri også, selv om hovedfokuset er på barnets behov for kontakt med far.''

Det kommer an på om du tenker generellt eller spesifikt på "Glimtipper" no?

Det er helt nomalt og legalt å si at "eg" har behov for fri og avlastning, noe de aller fleste aleneforeldre vil ha.

Men det er ofte pisspreik å si at alle aleneforeldre har hovedfokuset sitt på "barnets behov" for kontakt med far, når det de ønsker først og fremst er avlastning.

Rart når enkelte er kommet inn i nye samliv (kjærnefamilier) kor mye "barnets behov" for kontakt med far reduseres!?

Ps! Eg har lest det Glimtipper har skrevet.

Skrevet

''Det må da være lov å se at man selv har behov for fri også, selv om hovedfokuset er på barnets behov for kontakt med far.''

Det kommer an på om du tenker generellt eller spesifikt på "Glimtipper" no?

Det er helt nomalt og legalt å si at "eg" har behov for fri og avlastning, noe de aller fleste aleneforeldre vil ha.

Men det er ofte pisspreik å si at alle aleneforeldre har hovedfokuset sitt på "barnets behov" for kontakt med far, når det de ønsker først og fremst er avlastning.

Rart når enkelte er kommet inn i nye samliv (kjærnefamilier) kor mye "barnets behov" for kontakt med far reduseres!?

Ps! Eg har lest det Glimtipper har skrevet.

Glimtipper skrev ikke "alle". Hun skrev "de aller fleste". Stor forskjell.

Selvfølgelig finnes det aleneforeldre som kun tenker på avlastningen. På samme måte som det finnes samværsforeldre som nekter samvær kun som et middel til å straffe omsorgsforelder.

Jeg regner med at begge grupper er i mindretall.

Skrevet

Du tror mitt fokus er at -jeg- skal få fri, bare fordi jeg forklarte til pappaen at jeg må ha pusterom? Jeg har andre barnevakter til barnet mitt, om det er hva det står på.

''Du tror mitt fokus er at -jeg- skal få fri, bare fordi jeg forklarte til pappaen at jeg må ha pusterom?''

Nei. Men det blei påfallende at du så kategorisk avskreiv dette som et moment i den totale vurderingen av barns kontakt med far (eller mor), når du dagen før skreiv at _du_ hadde behov for pusterom og hadde brukt dette som et argument for å få far til å stille opp til samvær.

PS! Eg har inntrykk av at du er ei god mor som vil det beste for ditt barn, og at du også ser barnets behov for kontakt med sin far! :-)

Skrevet

''Du tror mitt fokus er at -jeg- skal få fri, bare fordi jeg forklarte til pappaen at jeg må ha pusterom?''

Nei. Men det blei påfallende at du så kategorisk avskreiv dette som et moment i den totale vurderingen av barns kontakt med far (eller mor), når du dagen før skreiv at _du_ hadde behov for pusterom og hadde brukt dette som et argument for å få far til å stille opp til samvær.

PS! Eg har inntrykk av at du er ei god mor som vil det beste for ditt barn, og at du også ser barnets behov for kontakt med sin far! :-)

Det var for at pappaen skal forstå at han er like ansvarlig for meg for barnet vårt. Altså at barnet har rett på to fungerende foreldre.

Pappaen vil gjerne ha samvær når det passer han og ikke i forhold til den muntlige avtalen vi har, og om fokuset mitt var barnefri, så kunne jeg fint hatt det hele neste uke. Men fokuset mitt er forutsigbarhet for hele familien, i tillegg til at samværet skal være en positiv opplevelse for sønnen vår.

Skrevet

Det var for at pappaen skal forstå at han er like ansvarlig for meg for barnet vårt. Altså at barnet har rett på to fungerende foreldre.

Pappaen vil gjerne ha samvær når det passer han og ikke i forhold til den muntlige avtalen vi har, og om fokuset mitt var barnefri, så kunne jeg fint hatt det hele neste uke. Men fokuset mitt er forutsigbarhet for hele familien, i tillegg til at samværet skal være en positiv opplevelse for sønnen vår.

"...like ansvarlig -som- meg..."*

Skrevet

Hva som er mulig i praksis er en annen sak, og der har jeg ikke tenkt å starte noen diskusjon.

Loven sier fortsatt at barnet har samværsrett, uavhengig av foreldreansvar. Det du skrev, gav inntrykk av noe annet, og kunne misforstås av dem som ikke kjenner loven så godt.

''Loven sier fortsatt at barnet har samværsrett, uavhengig av foreldreansvar.''

Det er riktig, men omfanget av samværsretten er ikkje definert, det er heller ikkje fastsett noen som helst krav til et minimumssamvær.

Når begge foreldrene har "felles foreldreansvar" så har de i teorien like mye å si angående hvem som skal ha den "daglige omsorg", kor mye "samvær" barnet skal ha hos den andre av foreldrene eller om de skal ha "delt omsorg".

Dette (kan) MOR aleine avgjøre aleine utenom forhold/ekteskap.

Så barnets "samværsrett" i Barneloven er bare ett ord, uten juridisk vern slik som "omsorg" har denne kan tvangsgjennomføres, "samvær" (om dette ikkje er gjort rettskraftig gjennom fylkesmann/domtsolene) har ingen vern!

Men nå begynner det sikkert å bli litt uoversiktlig for mange, derfor skreiv eg kategorisk og forenkla i stad, men ingenting av det eg skreiv er feil!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...