Gå til innhold

kan katter parre seg med sine søsken?

Anbefalte innlegg

Gjest ny kattemamma
Skrevet

Dama i dyrebutikken sa dette (da jeg spurte, for jeg har fått en kattesøster og bror i huset)..... Jeg finner ikke noe om dette på nettet, og de jeg har snakket med sier dette er noe stort sprøyt!

Noen erfarne kattefolk som vet? :))

Takk for svar!

Fortsetter under...

Skrevet

Katter ser ikke på slektskap akkurat - de kan helt klart parre seg med hverandre! Og om du ikke steriliserer den ene (helst begge!) så har du kattunger før du vet ordet av det!

Gjest Steriliseringerlurtdeterformangekattersomhardetvondt
Skrevet

Dyr gjør sånn. Det er best du kastrerer og steriliserer/eller skiller dem når hun har løpetid. Ellers får du deformerte unger.

Det er mange eksempler på dette, hester feks. Dyr er drevet av drifter, de tenker ikke sånn. Fra naturens side er det jo ikke vanlig at de lever sammen hele livet heller da, så de har vel ikke utviklet noe beskyttelse mot dette.

Gjest ny kattemamma
Skrevet

Katter ser ikke på slektskap akkurat - de kan helt klart parre seg med hverandre! Og om du ikke steriliserer den ene (helst begge!) så har du kattunger før du vet ordet av det!

tusen takk for svar. De er litt små enda, men skal steriliseres om ikke så lenge :)

Gjest ny kattemamma
Skrevet

Dyr gjør sånn. Det er best du kastrerer og steriliserer/eller skiller dem når hun har løpetid. Ellers får du deformerte unger.

Det er mange eksempler på dette, hester feks. Dyr er drevet av drifter, de tenker ikke sånn. Fra naturens side er det jo ikke vanlig at de lever sammen hele livet heller da, så de har vel ikke utviklet noe beskyttelse mot dette.

takk for svar. Det skal jeg gjøre! :)

Skrevet

Det er ikke så lurt at mennesker parrer seg med sine søsken heller. Det skjer, men det er ikke lurt.

Annonse

Gjest steriliseringavkatt
Skrevet

takk for svar. Det skal jeg gjøre! :)

De får ofte løpetid sånn rundt 6 mnd alder, noen kan til og med få det før, så det er lurt å være obs!

Det kan ofte være at man ikke merker det. Du kan merke det på atferd, at de ruller seg rundt, blir klengete osv....

Skrevet

Katter som er vokst opp sammen og aldri vært lenge nok fra hverandre til ikke å kjenne hverandre igjen, parrer seg sjeldnere enn andre katter. Men de parrer seg fort..

Gjest ny kattemamma
Skrevet

Katter som er vokst opp sammen og aldri vært lenge nok fra hverandre til ikke å kjenne hverandre igjen, parrer seg sjeldnere enn andre katter. Men de parrer seg fort..

hehe.. ja, leste at selve akten tar noen sekund... fort gjort!

Skrevet

Om de ikke har noe alternativ parer kattesøsken seg med hverandre.

Skrevet

Svaret er ja og atter ja! De vil pare seg og få unger med en gang de blir kjønnsmodne. Hunnkatter blir som regel kjønnsmodne tidligere enn hanner, men ingen regel uten unntak.

Både hann- og hunnkatter skal kastreres (fjerne både forplantningsevene og kjønnsdriften).

En ukastrert hannkatt vil i tillegg til å bli far til en masse uønskede kattunger urinmarkere sitt territorium (dessverre ofte også innendørs), slåss med alle nabolaget hannkatter, stadig komme hjem med sår og skader og ikke minst ha sterke vandringstendenser.

En ukastrert hannkatt lever gjennomsnittlig mindre enn 3 år! Man hører stadig om hannkatter som blir borte - i praksis er nesten alle disse døde - veldig sjeldent flyttet til ett nytt hjem slik eier ofte forsøker å innbille seg selv - og ev. barn i huset.

En ukastrert hunnkatt vil enten stadig få unger, eller nærmest ustoppelig ha løpetid dersom man mot formodning klarer å holde henne unna hannkatter. Hunnkatt med løpetid vil typisk med dødsforakt hoppe ut fra 3. - 4. etasje for å kunne treffe en frier.

I tillegg til at en hunnkatt med løpetid er en plage for omgivelsene, er det også en stor plage for dyret selv.

P-piller er en nødløsning som ikke bør brukes over lang tid. Dette både pga. meget stor risiko for kreft ved langvarig bruk (kan overhodet ikke sammenliknes med p-piller for mennesker som er tilnærmet uten bivirkninger). Dessuten går det nesten alltid "galt" før eller siden - katta sier ikke akkurat i fra dersom hun kaster opp pillen eller har diare.

Snakk med veterinær om dere bør vurdere tidlig kastrering når søsken av forskjellig kjønn bor sammen. Alternativt om hunnkatten bør få p-piller forut for kastrering. Iallfall må dere "løpe" til veterinær med en gang hunnen får sin første løpetid.

Annonse

Skrevet

heh, vel var ikke sånn jeg mente det da. :) Men det gjør de forsåvdt også. Mente at de likegodt kan parre seg om de er søsken, selv om de er vokst opp sammen, bare at de skjer sjeldnere enn om de treffer en tilfeldig kar ute..

Skrevet

hehe.. ja, leste at selve akten tar noen sekund... fort gjort!

heh, vel var ikke sånn jeg mente det da. :) Men det gjør de forsåvdt også. Mente at de likegodt kan parre seg om de er søsken, selv om de er vokst opp sammen, bare at de skjer sjeldnere enn om de treffer en tilfeldig kar ute..

Gjest Kattunger
Skrevet

For noen år siden så jeg en kattunge her i nabolaget uten hale og den så ikke helt "normal ut". Kanskje det var et resultat av søskenparring (innavl) ?

AneM1365380603
Skrevet

I rasekattmiljøet er det ikke uvanlig med parringer der en av foreldrene parrer seg med eget avkom.

Cookiemonster
Skrevet

I rasekattmiljøet er det ikke uvanlig med parringer der en av foreldrene parrer seg med eget avkom.

Tullprat. Vær så snill å lær deg litt mer før du uttaler deg. I både rasekatt- og rasehundmiljøer er det et poeng å holde innavlsprosenten så lav som mulig. Det betyr at man ikke avler på dyr som er i nær slekt med mindre det har en bestemt misjon i fobindelse med genetikken. Søsken eller foreldre-avkom parringer forekommer KUN i forbindelse med å avle frem nye raser, noe som ikke akkurat skjer ofte.

Cookiemonster
Skrevet

For noen år siden så jeg en kattunge her i nabolaget uten hale og den så ikke helt "normal ut". Kanskje det var et resultat av søskenparring (innavl) ?

Neppe. Det finnes flere raser som har kun en liten stump til hale, og dette forekommer selvsagt også blant vanlige blandingskatter. Slikt går gjerne i arv utenfor renavlede raser også.

AneM1365380603
Skrevet

Tullprat. Vær så snill å lær deg litt mer før du uttaler deg. I både rasekatt- og rasehundmiljøer er det et poeng å holde innavlsprosenten så lav som mulig. Det betyr at man ikke avler på dyr som er i nær slekt med mindre det har en bestemt misjon i fobindelse med genetikken. Søsken eller foreldre-avkom parringer forekommer KUN i forbindelse med å avle frem nye raser, noe som ikke akkurat skjer ofte.

Nå har jeg vært med i kattemiljøet, så dette vet jeg stemmer. Det har vært mange diskusjoner rundt det, men jeg vet det har skjedd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...