Gjest esperanza85 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg er 22 år og har et hudproblem. Orker ikke se meg i speilet lenger og gjemmer meg bort. Håper du kan hjelpe. Etter et opphold i iskalde New York for et år siden kom jeg hjem med flassende, kløende kinn (ved nesen). Jeg gikk til legen, og fikk resept på kremen Fungoral(?), da han mente jeg hadde fått sopp i ansiktet. Jeg fikk aldri tid til å kjøpe kremen, og etterhvert gikk kløen, tørrheten og rødhet bort. Problemet er at jeg ble sittende igjen med veldig store porer (med sorte prikker i) på samme område (kinnene ved nesen). Nå har det gått et år, og porene blir bare større og flere og "spiser" seg ut over ansiktet mitt. Har alltid hatt litt sorte prikker i t-sonen (og en kvise med jevne mellomrom), men aldri noe problemhud. Porene er store, og hullene ser ut som arr nesten (blir bare dypere), men det kommer hudorm ut hvis jeg presser. Dette plager meg enormt. Jeg har alltid hatt fin hud! Er det noe som kan hjelpe? Hudpleiere sier så mye forskjellig, og jeg klarer ikke å stole på dem da kanskje mange bare vil selge behandlinger. Jeg har lest litt om Fraxel og forskjellig sliping, men er redd for å prøve noe som skader huden min (da jeg er så ung). Dessuten vil jeg ikke bruke mye penger på noe som ikke fungerer. Kan Fraxel e.l. egentlig gjøre noe med talgproduksjonene, eller risikerer jeg å få hullene tilbake en stund etter laserbehandling? Er det noe annet som kan fungere? Ta sink? Og hva er det egentlig som skjer med huden min?? Håper du kan hjelpe. På forhånd tusen takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295851-sopp-talg-og-store-hull/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Hei ! Du er dessverre plaget med noe som er ganske vanlig nemlig overaktivitet i talgkjertelsystemet. dette kan resultere i veldig fet hud, kviser , grove porer og noen ganger også en såkalt "soppeksem" eller seborrhoisk eksem. Vi kaller det soppeksem fordi det ved stor talproduksjon også finnes en naturlig forekommende sopp, pityrosporum ovale som kan medvirke til irritasjon og rødhet i huden. For eksemen benyttes gjerne soppsalven Fungoral evt kombinert med svak hydrokortison. For de grove porene har du rett i at det ikke er lett å finne effektiv behandling. Og jeg må si meg enig i at det er grunn til å være litt skeptisk til om de forskjellige dyre behandlingene holder det som loves. Ifølge det som sies og skrives også på hudlegemøter og i vår litteratur ser det ut til at Fraxel laser vil kunne redusere porestørrelsen. Hvor mye og etter hvor kraftig behandlng vet jeg foreløpig ikke da vi ikke har erfaring med behandlingen ennå. Tablettene Roaccutane bør også kunne ha en effekt , men brukes først og fremst ved alvorlige former for kviser. Synes kanskje du bør oppsøke en hudlege for å få råd om hva du kan gjøre . Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295851-sopp-talg-og-store-hull/#findComment-2391500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.