Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser på ei anna nettside at det blir betegnet som _meeeeget_ ufint å spørre etter ketchup, piffikrydder eller annet som ikke står på bordet?

Er det det? Altså, hjemme hos folk...

Fortsetter under...

Skrevet

Nei det syns jeg ikke....

Da har hvertfall jeg mange ufine venner..

Gjest tror jeg alle med litt eq setter seg inn i
Skrevet

Det kommer an på hvor du er, og hva du får servert.

Har verten kokkelert i mange timer, og / eller kjøpt inn fine ingredienser for å lage ekstra god mat, og de opplever at noen ber om ketchup og grillkrydder som vil dekke over mye av smaken, så vil det sikkert oppleves som sårende. Og da er det jo frekt.

Får du servert frossen pizza eller pølser er det selvsagt helt greit.

Så selv om din opplvelse av måltidet ville vært bedre av å ha ketchup eller piffi på maten, så ville jeg ofret dette hvis jeg antok at noen hadde smaksatt og tilberedt maten med omhu, til og kosbare ingredienser. For noen er mat nesten "kunst", og da viser jeg gjerne respekt for den som har invitert meg.

Med litt omtanke, tror jeg ikke det er så vanskelig å se hvilke settinger det er greit å be om ketchup, og hvor det kan være en fornærmelse.

Samme forskjell vil jo være om du er på en pizzakjede, eller en resturant der kokken legger hele sjelen sin i maten.

Gjest tror jeg alle
Skrevet

Det kommer an på hvor du er, og hva du får servert.

Har verten kokkelert i mange timer, og / eller kjøpt inn fine ingredienser for å lage ekstra god mat, og de opplever at noen ber om ketchup og grillkrydder som vil dekke over mye av smaken, så vil det sikkert oppleves som sårende. Og da er det jo frekt.

Får du servert frossen pizza eller pølser er det selvsagt helt greit.

Så selv om din opplvelse av måltidet ville vært bedre av å ha ketchup eller piffi på maten, så ville jeg ofret dette hvis jeg antok at noen hadde smaksatt og tilberedt maten med omhu, til og kosbare ingredienser. For noen er mat nesten "kunst", og da viser jeg gjerne respekt for den som har invitert meg.

Med litt omtanke, tror jeg ikke det er så vanskelig å se hvilke settinger det er greit å be om ketchup, og hvor det kan være en fornærmelse.

Samme forskjell vil jo være om du er på en pizzakjede, eller en resturant der kokken legger hele sjelen sin i maten.

Mente frossenpizza (grandis osv) og ikke frossen pizza (brrr)

Gjest sossemor
Skrevet

Hvis jeg hadde kokkelert i timesvis for å servere mine gjester og de hadde spurt etter ketchup eller pfiffi !! Jeg hadde tenkt "herreguuuud". Jeg hadde ihvertfall ikke følt meg såret. Jeg hadde puttet de i bås med folk med grilldress og harryturer, og hevet meg høyt over dem.

Gjest Elextra
Skrevet

Spørs jo helt på hva som serveres.

Er det "ordentlig" middag, hvor kokken har lagt seg litt i selen, synes jeg ikke man skal be om slikt, nei.

Serveres det derimot pølser, pizza, en enkel pastarett e.l., synes jeg det er helt greit å be om ketchup e.l.

Annonse

Skrevet

Er det "ordentlig" middag, hvor kokken har lagt seg litt i selen, synes jeg ikke man skal be om slikt, nei.

Serveres det derimot pølser, pizza, en enkel pastarett e.l., synes jeg det er helt greit å be om ketchup e.l.

Enig.

Pluss litt annerledes for barn, da.

Gjest Elextra
Skrevet

Enig.

Pluss litt annerledes for barn, da.

Enig i det, uansett hvor fin middagen var ville jeg som kokk neppe blitt fornærmet om et barn ønsket ketchup på potetene. Men ville nok likevel forsøkt å unngå at mine egne barn ba om det hvis det var en litt fin middag :o).

Cookiemonster
Skrevet

Ufint er det vel ikke. Derimot er det utrolig harry og smakløst. Jeg tilhører ingen "overklasse", men biffkrydder, ketchup og thousand island er direkte lavmåls og slum, synes jeg. (Ketchup er vel greit til pølse og brød, men man spiser vel faen ikke sånn søppel ved et ordentlig middagsbord?)

Cookiemonster
Skrevet

Hvis jeg hadde kokkelert i timesvis for å servere mine gjester og de hadde spurt etter ketchup eller pfiffi !! Jeg hadde tenkt "herreguuuud". Jeg hadde ihvertfall ikke følt meg såret. Jeg hadde puttet de i bås med folk med grilldress og harryturer, og hevet meg høyt over dem.

Hehe - nesten my thoughts exactly :-)

Skrevet

Enig i det, uansett hvor fin middagen var ville jeg som kokk neppe blitt fornærmet om et barn ønsket ketchup på potetene. Men ville nok likevel forsøkt å unngå at mine egne barn ba om det hvis det var en litt fin middag :o).

Ukjent "problem" her i huset, da barnet absolutt ikke vil ha ketsjup! ;-)

Kanskje bra sett fra et "feinschmeckersynspunkt", men jeg har noen ganger misunt det som har 'ketsjupbarn' fordi de ser ut til å spise det meste bare det er dynket i ketsjup;-)

Skrevet

Noen er vel nesten avhengig av div ting til maten og da er det vel greit å kunne få det. Jeg selv ville klart meg uten dersom det var en flott middag som ble servert.

Ser noen synes det er dumt å be om noe som ikke står på bordet. Noe jeg synes er dumt, er når folk pøser på med salt og pepper uten å ha smakt på maten først. Og det selv om det _står_ på bordet :)

Mrs. Wallace
Skrevet

Ufint er det vel ikke. Derimot er det utrolig harry og smakløst. Jeg tilhører ingen "overklasse", men biffkrydder, ketchup og thousand island er direkte lavmåls og slum, synes jeg. (Ketchup er vel greit til pølse og brød, men man spiser vel faen ikke sånn søppel ved et ordentlig middagsbord?)

Hva er biffkrydder?

Annonse

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg reagerer ikke om det blir bedt om ketchup eller andre ting gjester vil ha på maten sin. Absolutt ikke.

Cookiemonster
Skrevet

Hva er biffkrydder?

Grillkrydder mente jeg.

Mrs. Wallace
Skrevet

Enig. Dessuten blir jeg ikke muggen om unger spør etter ketchup.

Jeg blir forsåvidt ikke verken fornærmet eller muggen om voksne gjør det heller, men dersom det er et forseggjort måltid, må de tåle litt erting.

Skrevet

Du glemte bernaisesaus!

candyqueen_83
Skrevet

Hva er biffkrydder?

Man får glass med biffkrydder også

Skrevet

Nei jeg får lett noia av å tenke på at de kanskje sitter å trykker i seg noe de kunne ha syntes var godt dersom de bare hadde hatt litt mer salt eller litt ketchup eller hva nå enn på - i stedet for bare å spørre.

Som regel forsøker jeg å sette på bordet de fleste basisting jeg tror folk kan tenke seg å dynge på maten.

Skrevet

Helt enig! Jeg skal love deg jeg hadde blitt muggen dersom noen hadde bedt om ketchup til min fantastiske risotto. Men jeg hadde tålt det dersom det var macaroni&cheese jeg serverte. ;)

Men nå skal det sies at jeg er ketchup-hater sjøl, og har vært det så lenge jeg kan huske. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...