Gå til innhold

Golden gate-dokumentaren

Anbefalte innlegg

Gjest søtmons
Skrevet

på NRK i kveld om alle som hoppet fra brua. Så han på slutten som hoppet, og det var forferdelig. Tror det var på ordentlig. De hadde jo masse TV-opptak. Har det altså ligget en kameramann i buskene og ventet på at folk skal hoppe....? Blir litt kvalm av tanken.....

Fortsetter under...

Skrevet

De viste jo flere som hoppet da. De fikk litt kritikk for det når de hadde laget filmen. Husker ikke hva de forsvarte seg med. Kanskje var det de som ringte etter politi når disse dukket opp? Det var jo flere som ble stoppet. Og hvis du så godt etter når de viste bilder av broen på avstand så kunne man se flere plask under broen. Det forteller jo litt om hvor ille tilstanden er der når man bare kan sette opp et kamera en måneds tid så har man minst et selvmord på tape.

De kunne nok reddet et eller to mennesker. Men flere av familiene sa jo at de følte en slags lettelse. Det er nok mennsker som er langt, langt nede dette. Trist dokumentar som tar såre ting opp på en ok måte synes jeg.

Gjest En etterlatt
Skrevet

De viste jo flere som hoppet da. De fikk litt kritikk for det når de hadde laget filmen. Husker ikke hva de forsvarte seg med. Kanskje var det de som ringte etter politi når disse dukket opp? Det var jo flere som ble stoppet. Og hvis du så godt etter når de viste bilder av broen på avstand så kunne man se flere plask under broen. Det forteller jo litt om hvor ille tilstanden er der når man bare kan sette opp et kamera en måneds tid så har man minst et selvmord på tape.

De kunne nok reddet et eller to mennesker. Men flere av familiene sa jo at de følte en slags lettelse. Det er nok mennsker som er langt, langt nede dette. Trist dokumentar som tar såre ting opp på en ok måte synes jeg.

''Men flere av familiene sa jo at de følte en slags lettelse.''

Dette er nok en av veldig vanlige måter for oss etterlatte å tenke på - rett og slett for å få litt orden i kaoset etter et selvmord, for å prøve å forstå det uforståelige...

Dokumentaren kom så sent at jeg ikke så alt. Så på det med litt blandete følelser: på den ene siden er det veldig viktig med åpenhet. På den andre siden ble vi gjort til tilskuere til virkelige mennesker virkelige tragedier...

http://www.levenorge.no/

Skrevet

Ja, huff det var fælt. Og han må jo være lett gjenkjennelig for familie og venner også, med det håret og de klærne.

Gjest sliten deluxe
Skrevet

Ja, huff det var fælt. Og han må jo være lett gjenkjennelig for familie og venner også, med det håret og de klærne.

Hadde det vært en av mine kjære hadde det likevel vært "godt" å ha muligheten til å kunne være til stede og se det siste leveminuttet. Tanken lever uansett sitt eget makabre liv. Men der er vi nok forskjellige.

Annonse

Skrevet

Hadde det vært en av mine kjære hadde det likevel vært "godt" å ha muligheten til å kunne være til stede og se det siste leveminuttet. Tanken lever uansett sitt eget makabre liv. Men der er vi nok forskjellige.

Ja, du har jo rett i det. Og dessuten var det jo ikke noe 'stygt' selvmord med ekle detaljer, misforstå meg rett.

Gjest En etterlatt
Skrevet

Jeg kjenner jo ikke deg.... men ut ifra at jeg vet hvordan det er å miste en av sine nærmeste i selvmord, tror jeg faktisk at du tar feil. Det er viktig for de fleste å se stedet der selvmordet skjedde, men å se selve handlingen.. nei. det tror jeg ikke mange (om noen) ønsker...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kjenner jo ikke deg.... men ut ifra at jeg vet hvordan det er å miste en av sine nærmeste i selvmord, tror jeg faktisk at du tar feil. Det er viktig for de fleste å se stedet der selvmordet skjedde, men å se selve handlingen.. nei. det tror jeg ikke mange (om noen) ønsker...

Med USAs regler for erstaningskrav, kan en være helt sikker på at i dette tilfellet kjenner en identiteten til hopperen, og en har samtykke (evt kjøpt) fra de etterlatte til å vise filmen.

Skrevet

Med USAs regler for erstaningskrav, kan en være helt sikker på at i dette tilfellet kjenner en identiteten til hopperen, og en har samtykke (evt kjøpt) fra de etterlatte til å vise filmen.

Tenkte på dette med samtykke også mht at dokumentaren ble avsluttet med en liste med navnene på alle dem som hoppet fra bora i 2004. Skulle tro de hadde samtykke til det.

Gjest En etterlatt
Skrevet

Ja visst. men det betyr jo ikke at noen av de pårørende i utgangspunktet hadde behov / lyst til å se selve selvmordet? Når filmen så er tatt, blir jo situasjonen helt annen. Da kommer sikkert tanken om å kanskje kunne avverge flere selvmord ved å være med på dokumentaren... ikke vet jeg...

Jeg tenkte vel mer generelt rundt spørsmålet om etterlatte har et ønske (om de kunne velge) å se selvmordet.... Det tror jeg ikke,men egentlig kan jeg bare snakke for meg selv.

Gjest En etterlatt
Skrevet

Tenkte på dette med samtykke også mht at dokumentaren ble avsluttet med en liste med navnene på alle dem som hoppet fra bora i 2004. Skulle tro de hadde samtykke til det.

Ja, alt slikt er sikkert juridisk sett helt i orden.

Synes det høres fint ut at alle navn ble vist slik - selvmord kan ikke ties ihjel...

Skrevet

Hans om hoppet til sist der, var jo han Gene som de snakket om gjennom programmet. Alle de vi så hoppet var identifisert, og de etterlatte snakket om den i programmet. Det var jo det hele dokumentaren gikk ut på...

Mener å huske at det var en person som filmer broa ett års tid, for å lage en dokumentar om hoppere...

Annonse

Skrevet

I høst en gang kjørte vi på motorveien og så plutselig politibiler og at trafikken var omdirigert. Da stod det en fyr på en bru (bare sånn som går over motorveien liksom) og snakket med politifolk som stod et stykke unna. Siden de hadde dirigert om trafikken hadde han vel neppe fått mer enn et benbrudd eller to av å hoppe heller da... Men poenget mitt. TV2 stod der med filmkamera og filmet. Eller om de filmet vet jeg ikke, men det så nå sånn ut for oss som kjørte forbi. Så der tenker jeg media henger med på politiradioen og er kjapt ute for å se hva som skjer. Ikke vet jeg hvorfor tv2 filmet, det er vel ikke akkurat sånn at de ville vist det på nyhetene heller?

Har ikke hørt om eller sett dokumentaren du snakker om da.

Skrevet

Nei, kamerane stod og gikk hele tiden ettersom jeg forstod, så den for en stund siden. Det var ikke sånn at de bare viste det eller de intervjuet familie o.l. og fikk historiene bak dette

Klart det er ekkelt, men det er fortsatt virkeligheten.

Skrevet

Nei, kamerane stod og gikk hele tiden ettersom jeg forstod, så den for en stund siden. Det var ikke sånn at de bare viste det eller de intervjuet familie o.l. og fikk historiene bak dette

Klart det er ekkelt, men det er fortsatt virkeligheten.

men kameraene 'fulgte' jo personene. Så nesten ut som om det satt en person og styrte kameraene.

Eller har de bare "zoomet" digitalt etterpå?

Skrevet

men kameraene 'fulgte' jo personene. Så nesten ut som om det satt en person og styrte kameraene.

Eller har de bare "zoomet" digitalt etterpå?

Regner med det for de filmet gjennom ett helt år og haugevis av tusen timer med film fra mange vinkler, tror ikke de hadde folk der hele tiden :)

Skrevet

''Men flere av familiene sa jo at de følte en slags lettelse.''

Dette er nok en av veldig vanlige måter for oss etterlatte å tenke på - rett og slett for å få litt orden i kaoset etter et selvmord, for å prøve å forstå det uforståelige...

Dokumentaren kom så sent at jeg ikke så alt. Så på det med litt blandete følelser: på den ene siden er det veldig viktig med åpenhet. På den andre siden ble vi gjort til tilskuere til virkelige mennesker virkelige tragedier...

http://www.levenorge.no/

Har også veldig blandede følelser til det vi ser på den dokumentaren. Spør meg selv hvor mye det hadde nyttet å gjøre noe for de som vi ser virkelig hopper. Jeg vet ikke svaret og greier ikke å ta stilling her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...