Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud, øl og vin hvor det er barn tilstede? Blir vel tillatt med røyking også da? Masse kaker og brus ja. Vet du ikke hvor hyper barn blir av det? Du vil vel ikke gi de tanneverk også vel?

Ha ha, skjønner du er oppdratt etter norske nissenormer.

Ja, herregud at det går an å servere alkohol når det er barn tilstede altså, haha.

Ære være kulturer som ikke har noe med den norske å gjøre :-)

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

6

• Jølsen

5

• trollemor;o)

4

• nick

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jo, nå skal du høre:

"Barnebursdag 101 - en innføring for (gjen)innvandrere"

Barnebursdager foregår både i uka og i helgene. Om det er en hverdag, er det som regel i tidsrommet 17.30-19.30, sånn cirka.

I helgene er det typisk sånn 14-16 eller 15-17. To timer er vanlig takst, i hvert fall.

Det klassiske oppsettet er som følger: De små gjestene ankommer, gaver overrekkes og åpnes. Ofte gjøres dette ved hjelp av "flasketuten peker på" (alle sitter i ring og den som flasketuten peker på, gir sin gave til bursdagsbarnet).

Deretter er det bespisning, som regel pølser og brus. Så følger en herlig tid med vilter frilek (les: helsikes bråk) eller organisert lek (les: fortvilte foreldre som prøver å håndheve regler), før det serveres bursdagskake og evt andre søtsaker. Her kommer bursdagssangen inn i bildet.

Så er tid for å la ungene gå en liten periode i fritt sukkerspinn, og vips, så er to timer gått og ungene skal hjem. En del insisterer på å sende med ungene godteposer hjem, mens andre av oss boikotter denslags, og sender dem på dør med et "takk for at du kom" og en klapp på skulderen, eventuelt en ballong.

Opp til tre-fireårsalder er det en del barn som har med en forelder. De får kaffe og noen kakebiter - og forhåpentligvis en hyggelig prat. Selv om mange sikkert ville satt pris på et glass vin, vil du sannsynligvis bli frosset ut av nabolaget for å servere sånt i et barnelag, så det bør du slå fra deg (men det kommer selvsagt an på hvor viktig det er for deg å være på talefot med de andre foreldrene, og hvor redd du er for å bli meldt til barnevernet).

Så senker roen seg over hjemmet, og _nå_ kan du åpne vinen. ;)

Veldig grei innføring. Bør oversettes til alle språk og deles ut til alle innflyttere.

Skrevet

Mrs. Wallace har fått med seg det meste.

Lørdag er nok vanligere enn søndag hvis det skal være i helgen. Ikke altfor sent, slik at selve lørdagskvelden kan tilbringes med familien.

Mht. servering til de voksne, har det nok ikke bare med moral og snerpethet å gjøre at man holder seg til kaffe og denslags. Med unntak av de som bor i nabolaget, vil det nok være mange som har med seg bil.

Skrevet

Jeg foretrekker barnebursdager på søndagene, jeg - men det er smak og behag.

Når foreldre er med på feiringen, får de kaffe og kaker - har aldri servert øl eller vin. De fleste kjører dessuten, så det ville vært upraktisk.

Ellers er det kaker, event pølser/pizza/lignende og evnt is. Man kan ha leker og man kan ungene herje fritt. Min erfaring er at i førskolealder er det like greit at ungene får herje fritt, men litt eldre unger gjerne vil aktiveres.

Ja - så er det gjestegaven, da - en godtepose som regel (men det er mulig å være kreativ her og putte inni noe annet enn bare søtsaker.)

Skrevet

Jo, nå skal du høre:

Barnebursdager foregår både i uka og i helgene. Om det er en hverdag, er det som regel i tidsrommet 17.30-19.30, sånn cirka.

I helgene er det typisk sånn 14-16 eller 15-17. To timer er vanlig takst, i hvert fall.

Det klassiske oppsettet er som følger: De små gjestene ankommer, gaver overrekkes og åpnes. Ofte gjøres dette ved hjelp av "flasketuten peker på" (alle sitter i ring og den som flasketuten peker på, gir sin gave til bursdagsbarnet).

Deretter er det bespisning, som regel pølser og brus. Så følger en herlig tid med vilter frilek (les: helsikes bråk) eller organisert lek (les: fortvilte foreldre som prøver å håndheve regler), før det serveres bursdagskake og evt andre søtsaker. Her kommer bursdagssangen inn i bildet.

Så er tid for å la ungene gå en liten periode i fritt sukkerspinn, og vips, så er to timer gått og ungene skal hjem. En del insisterer på å sende med ungene godteposer hjem, mens andre av oss boikotter denslags, og sender dem på dør med et "takk for at du kom" og en klapp på skulderen, eventuelt en ballong.

Opp til tre-fireårsalder er det en del barn som har med en forelder. De får kaffe og noen kakebiter - og forhåpentligvis en hyggelig prat. Selv om mange sikkert ville satt pris på et glass vin, vil du sannsynligvis bli frosset ut av nabolaget for å servere sånt i et barnelag, så det bør du slå fra deg (men det kommer selvsagt an på hvor viktig det er for deg å være på talefot med de andre foreldrene, og hvor redd du er for å bli meldt til barnevernet).

*ler så jeg rister*

Eneste forskjellen fra oss - her kommer kakene først, og pølsene sist...

Men dersom noen serverer meg et glass vin i en bursdag, ville jeg nok takket ja, dersom jeg gikk hjem etterpå....

Skrevet

"Skal absolutt ikke gis alkohol"

Har du hørt noe så latterlig.

Selvfølgelig kan man servere alkohol til de voksne.

nick skriver han er blank på barnebursdager (i Norge), og spør om råd om hvordan det foregår i Norge.

Alkohol tror jeg veldig, veldig sjelden serveres til de voksne i barnebursdager. Og det var det nick spurte om.

Annonse

Skrevet

''Vin og øl til de voksne hører ingensteds hjemme i barneselskap.''

Da er du ikke særlig bereist. Dette er _helt_ vanlig i mange land.

Har vel ikke noe å gjøre med om Lillemus er bereist...

nick spurte om hvordan et norskt barneselskap foregikk.

Gjest har du blitt klokere?
Skrevet

Her har du fått veldig mange fine råd og rettledninger!

Har du bestemt deg for opplegget?

Skrevet

Har vel ikke noe å gjøre med om Lillemus er bereist...

nick spurte om hvordan et norskt barneselskap foregikk.

Ja, men så skrev hun at dette ikke hørte _noen steds_ hjemme, og det er helt feil. Det er helt vanlig i mange andre land.

Skrevet

Jo, nå skal du høre:

Kjempebra! :-)

trollemor;o)
Skrevet

Nei, jeg syns ikke du skal servere alkohol i et barneselskap.

Jeg syns lørdag og fredag er fine bursdags-dager. Du har pølse el først og kaker ol etterpå.

trollemor;o)
Skrevet

"Skal absolutt ikke gis alkohol"

Har du hørt noe så latterlig.

Selvfølgelig kan man servere alkohol til de voksne.

Jeg skjønner overhodet ikke hvorfor det absolutt skal serveres alkohol i en BARNEbursdag.

Why?

trollemor;o)
Skrevet

*ler så jeg rister*

Men dersom noen serverer meg et glass vin i en bursdag, ville jeg nok takket ja, dersom jeg gikk hjem etterpå....

Kaker først? jeg er rystet;o)

Annonse

trollemor;o)
Skrevet

????

Hva mener du barna skal få i en bursdag? Gulrøtter og fluortannkrem?

Fyll opp godteposen med fluortabeletter, tannkrem og tannbørste;o)

Mrs. Wallace
Skrevet

Veldig grei innføring. Bør oversettes til alle språk og deles ut til alle innflyttere.

Hehe, integrering i praksis. ;)

Mrs. Wallace
Skrevet

*ler så jeg rister*

Kaker først? Så radikalt!

Mrs. Wallace
Skrevet

Haha, kveldens! :D

Man må jo hjelpe sine nye landsmenn.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg foretrekker barnebursdager på søndagene, jeg - men det er smak og behag.

Når foreldre er med på feiringen, får de kaffe og kaker - har aldri servert øl eller vin. De fleste kjører dessuten, så det ville vært upraktisk.

Ellers er det kaker, event pølser/pizza/lignende og evnt is. Man kan ha leker og man kan ungene herje fritt. Min erfaring er at i førskolealder er det like greit at ungene får herje fritt, men litt eldre unger gjerne vil aktiveres.

Ja - så er det gjestegaven, da - en godtepose som regel (men det er mulig å være kreativ her og putte inni noe annet enn bare søtsaker.)

Jeg foretrekker også søndag fremfor lørdag - men der er det nok såpass delte meninger at det blir hipp som happ for den som må velge.

Skrevet

Kaker først? jeg er rystet;o)

Det kan jo være litt lurt å ta det i den rekkefølgen, da, slik at barna får litt ekstra energi til leking etterpå, slik at man unngår at selskapet blir rolig og kjedelig....;-)

*ironisk*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...