Gå til innhold

Kjørte for fort, bot eller fengsel?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

Kan dere hjelpe meg med en diskusjon her. Jeg finner ikke relevant info på nettet, mulig jeg ikke søker rett.

Ved fartovertredelse, slik at det blir forenklet forelegg på 1600 kr, kan du også velge og ta 3 dager i fengsel.

Betaler du borten, skjer det ikke noe mer, kommer ikke i bøteregisteret på denne summen.

Skjer det noe om du tar fengselstraffen? Kommer det på rullebladet? Slik at f.eks visum til USA senere kan bli problem? Vandelattest i yrker?

Har ikke peiling her, så takker for hjelp.

Fortsetter under...

Skrevet

Et forenklet forelegg er ikke en bot. Får du bot så havner du i bøteregisteret, det skjer ikke ved FF.

Er ikke sikker, men tror ikke du kan sone et forelegg?

Skrevet

Et forenklet forelegg er ikke en bot. Får du bot så havner du i bøteregisteret, det skjer ikke ved FF.

Det stod i brevet at det kunne sones 3 dager, isteden for å betale boten.

Gjest mallet
Skrevet

Fengselsstraffen havner på rullebladet, såvidt jeg vet. I praksis får du heller ikke lov å velge fengsel uten at det er aller siste utvei og du kan dokumentere at du overhodet ikke har mulighet til å betale boten.

Caloni Makaroni
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1199734043' post='3771953]

Det stod i brevet at det kunne sones 3 dager, isteden for å betale boten.

Tror ikke det er noe man kan velge. Det er bare sånn at dersom det overhodet ikke er mulig å oppdrive disse pengene, så må man inn og sone i tre dager.

Mista nikket
Skrevet

For endel år tilbake fikk mannen i huset fartsbot. Han sa til politiet at han tok de dagene i fengsel istedet for bota, men det gikk ikke. Da tok de først verdier han hadde for tvangssalg.

Annonse

Skrevet

Dette burde da du vite, nick:-D

matildes mor
Skrevet

Du får dessverre ikke velge.....Jeg fikk 5000 kr i farts bot og bakpå så sto det at jeg måtte betale eller sone et visst antall dager i fengsel. Men dessverre....uansett hvor mye mor hadde lyst på en husmorferie så var det som sagt ikke et valgfritt alternativ. Fikk ikke boten eller forelegget på rullebladet.

Skrevet

Du kan ikke velge fengsel i stedet for å betale, har du penger/verdier/inntekt blir boten inndrevet med tvang.

Skrevet

Takk for svar. Da hadde jeg rett *sole meg i glansen* ;o)

Bare for og avkrefte det med en gang, det er ikke jeg som har vært ute og kjørt. Forelegget blir betalt uten problem, men jeg måtte få bevist at jeg hadde rett.

Skrevet

Åneidu, kan nok ikke velge om du vil ha fengsel. Men du kan nekte å vedta boten, da blir det rettsak med de følger det kan gi.

Skrevet

Åneidu, kan nok ikke velge om du vil ha fengsel. Men du kan nekte å vedta boten, da blir det rettsak med de følger det kan gi.

Det var det jeg var 99% sikker på, men meg skulle det jo ikke høres på ;o)

Annonse

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1199781395' post='3772383]

Det var det jeg var 99% sikker på, men meg skulle det jo ikke høres på ;o)

Nå kan du slå deg på brystet og hyle som Tarzan:-)

Skrevet

Nå kan du slå deg på brystet og hyle som Tarzan:-)

Jepp! *hever brystkassen*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...