Gjest Pås Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Jeg skal løpe maraton i april. Jeg har aldri løpt så langt før, det lengste jeg har løpt er 25 kilometer. Tar svært gjerne i mot tips til både trening før løpet og til selvet løpet. Eneste jeg har snappet opp hittil er at jeg bør ha ca 6 langkjøringer, 25-30 km, før selve dagen. Andre som har tips til en nervøs maraton-debuterende? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg har aldri løpt så langt som maraton. Kondisjonsmessig hadde det nok gått, men jeg har dessverre ikke bein til det. Men jeg ville bare si at jeg beundrer deg enormt. Dette er bare enormt spennende og bra, Pås! Det står mye bra og nyttig på kondis.no, men det er du kanskje obs på? Der er det mange erfarne maratonløpere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 *Imponert* Husk at du må komme med rapport i ettertid da! ) Det finnes sikkert bøker om emnet på biblioteket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pås Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 *Imponert* Husk at du må komme med rapport i ettertid da! ) Det finnes sikkert bøker om emnet på biblioteket. Jepp, jeg skal rapportere! Bøker og blader finnes det nok av, men jeg synes alle sier forskjellige ting, ville derfor høre fra noen som VISSTE! :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pås Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg har aldri løpt så langt som maraton. Kondisjonsmessig hadde det nok gått, men jeg har dessverre ikke bein til det. Men jeg ville bare si at jeg beundrer deg enormt. Dette er bare enormt spennende og bra, Pås! Det står mye bra og nyttig på kondis.no, men det er du kanskje obs på? Der er det mange erfarne maratonløpere. Ja, ser ofte på Kondis sine sider, men føler gjerne at de er litt "proffere" enn jeg er! Jeg er liksom ute etter "amatørråd". Jeg gleder meg forresten stort, jeg var med som tilskuer i fjor, og etter det har lysten sittet i meg. 42 km... det går da som en lek! :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Ja, ser ofte på Kondis sine sider, men føler gjerne at de er litt "proffere" enn jeg er! Jeg er liksom ute etter "amatørråd". Jeg gleder meg forresten stort, jeg var med som tilskuer i fjor, og etter det har lysten sittet i meg. 42 km... det går da som en lek! :-) mvh Javisst. Og tenk på det adrenalinkicket du får, og fellesskapsfølelsen med den andre deltakerne! Det har vært en første gang for alle, og jeg er sikker på at du finner mange andre debutanter på kondis. Og om ikke de er det, har de vært det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Etter å ha løpt maraton selv i yngre år, samt vært lege i Friidr.forbundet for maratonløperne i -80 og -90 årene, har jeg vel samlet noe erfaring (og respekt) for 42 km. løping (som oftest på asfalt). Det høres fornuftig ut med 25 km. turer en gang i uken inntil 10 dgr. før selve løpet. Ellers i uken bør det være 10-15 km. 2-4 ganger. Går dette rimelig bra samtidig som du reduserer treningsmengden betraktelig siste uken, så burde du komme gjennom det hele. Når det gjelder selve løpet, så er nøkkelen til å lykkes, jevn fart hele tiden samtidig som du drikker hver 5 km. Det siste må du ikke hoppe over selv om du ikke føler tørst. Men til slutt: For amatører og mosjonister flest er en halv maraton ofte en stor nok utfordring. Uansett hvor fornuftig man løper blir alt over 30 til 35 km i overkant for mange. Kommer man helskinnet fra det, føles det uansett hvor lang tid man bruker, som litt av en seier.!! Så lykke til !! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.