Gå til innhold

Maraton...

Gjest Pås

Anbefalte innlegg

Jeg skal løpe maraton i april. Jeg har aldri løpt så langt før, det lengste jeg har løpt er 25 kilometer. Tar svært gjerne i mot tips til både trening før løpet og til selvet løpet. Eneste jeg har snappet opp hittil er at jeg bør ha ca 6 langkjøringer, 25-30 km, før selve dagen. Andre som har tips til en nervøs maraton-debuterende?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri løpt så langt som maraton. Kondisjonsmessig hadde det nok gått, men jeg har dessverre ikke bein til det. Men jeg ville bare si at jeg beundrer deg enormt. Dette er bare enormt spennende og bra, Pås!

Det står mye bra og nyttig på kondis.no, men det er du kanskje obs på? Der er det mange erfarne maratonløpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Imponert* Husk at du må komme med rapport i ettertid da! :o)

Det finnes sikkert bøker om emnet på biblioteket.

Jepp, jeg skal rapportere! Bøker og blader finnes det nok av, men jeg synes alle sier forskjellige ting, ville derfor høre fra noen som VISSTE! :-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri løpt så langt som maraton. Kondisjonsmessig hadde det nok gått, men jeg har dessverre ikke bein til det. Men jeg ville bare si at jeg beundrer deg enormt. Dette er bare enormt spennende og bra, Pås!

Det står mye bra og nyttig på kondis.no, men det er du kanskje obs på? Der er det mange erfarne maratonløpere.

Ja, ser ofte på Kondis sine sider, men føler gjerne at de er litt "proffere" enn jeg er! Jeg er liksom ute etter "amatørråd". Jeg gleder meg forresten stort, jeg var med som tilskuer i fjor, og etter det har lysten sittet i meg. 42 km... det går da som en lek! :-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser ofte på Kondis sine sider, men føler gjerne at de er litt "proffere" enn jeg er! Jeg er liksom ute etter "amatørråd". Jeg gleder meg forresten stort, jeg var med som tilskuer i fjor, og etter det har lysten sittet i meg. 42 km... det går da som en lek! :-)

mvh

Javisst. Og tenk på det adrenalinkicket du får, og fellesskapsfølelsen med den andre deltakerne!

Det har vært en første gang for alle, og jeg er sikker på at du finner mange andre debutanter på kondis. Og om ikke de er det, har de vært det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Etter å ha løpt maraton selv i yngre år, samt vært lege i Friidr.forbundet for maratonløperne i -80 og -90 årene, har jeg vel samlet noe erfaring (og respekt) for 42 km. løping (som oftest på asfalt).

Det høres fornuftig ut med 25 km. turer en gang i uken inntil 10 dgr. før selve løpet. Ellers i uken bør det være 10-15 km. 2-4 ganger. Går dette rimelig bra samtidig som du reduserer treningsmengden betraktelig siste uken, så burde du komme gjennom det hele.

Når det gjelder selve løpet, så er nøkkelen til å lykkes, jevn fart hele tiden samtidig som du drikker hver 5 km. Det siste må du ikke hoppe over selv om du ikke føler tørst.

Men til slutt: For amatører og mosjonister flest er en halv maraton ofte en stor nok utfordring. Uansett hvor fornuftig man løper blir alt over 30 til 35 km i overkant for mange. Kommer man helskinnet fra det, føles det uansett hvor lang tid man bruker, som litt av en seier.!! Så lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...