Gå til innhold

Jeg og mannen min er visst i slekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

''De fleste nordmenn stammer fra Harald Hårfarge, skal man tro ivrige slektsforskere rundt omkring.''

Og om tusen år så går diskusjonen ivrig her på Dol, om "at de fleste nodmenn stammer i fra Rune Rudberg", ikkje fullt såå mye å skryte av kanskje...

Tror du virkelig vi må vente såå lenge på det da? :)

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• Lillemus

7

• Cookiemonster

6

• AneM1365380603

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''De fleste nordmenn stammer fra Harald Hårfarge, skal man tro ivrige slektsforskere rundt omkring.''

Og om tusen år så går diskusjonen ivrig her på Dol, om "at de fleste nodmenn stammer i fra Rune Rudberg", ikkje fullt såå mye å skryte av kanskje...

Ha ha!!

Skrevet

Hahaha :)

Gjest mallet
Skrevet

Det er helt riktig. :o) Men du verden så spennende det er å forske litt i sin egen slekt! Det blir man lett hekta på!

Det er en av mange hobbyer jeg har tenkt å begynne med når jeg bare får tid ;)

Skrevet

Jeg klarer bare ikke dy meg - det heter ikke tremelding, men tremening...

Jeg sier også tremenning og vet det heter det, men kan det være på enkelte dialekter man sier tremelding? Jeg har ei venninne fra trøndelag. Hun sier "tremelding"... Jeg har aldri spurt henne hvorfor hun sier det og aner ikke om hun sier feil eller om man pleier å si tremelding der hun bor??? *lurer fælt*

Skrevet

Og med det samme vi driver og pirker ...... ny overskrift! ;-)

Pirker videre: Mannen min og jeg min???

hihi :-)

Annonse

Skrevet

Pirker videre: Mannen min og jeg min???

hihi :-)

Huff, ja, sånn kan det gå når man bare flytter om på to ord og ikke sjekker det som kommer lenger bak! ;-)

Skrevet

Jeg sier også tremenning og vet det heter det, men kan det være på enkelte dialekter man sier tremelding? Jeg har ei venninne fra trøndelag. Hun sier "tremelding"... Jeg har aldri spurt henne hvorfor hun sier det og aner ikke om hun sier feil eller om man pleier å si tremelding der hun bor??? *lurer fælt*

Jeg har et vagt minne om at jeg kan ha sagt "tremelding" som lite barn, men det var bare en 'feilhøring' av det de voksne sa.

Det er jo ikke sikkert at alle som sier feil blir rettet på, enten av seg selv eller andre? ;-)

AneM1365380603
Skrevet

Det var ikke pga temaendring jeg endret overskriften, men pga _språket_ i overskriften;-)

Hva er galt med den?

Skrevet

Hva er galt med den?

Man skal av høflighetsgrunner ikke si "jeg og du" men "du og jeg". ;-)

AneM1365380603
Skrevet

Man skal av høflighetsgrunner ikke si "jeg og du" men "du og jeg". ;-)

Da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Skrevet

Mange av oss har nok Harald Hårfagre oppført som f.eks 28-tippoldefar. Men husk vi har flere millioner 28-tippoldefedre, så hvorfor skulle ikke Harald Hårfagre være en av dem? Mesteparten av de andre er sikkert husmenn, småbønder, krigere, mordere og annet!

Skrevet

Tror du virkelig vi må vente såå lenge på det da? :)

Eg vet ikkje. :)

Annonse

Mrs. Wallace
Skrevet

LOL

Skrevet

Niks. Tremelding er ikke noe trøndersk ord såvidt jeg vet, det er rett og slett en feil av ordet tremenning.

Skrevet

Jeg har et vagt minne om at jeg kan ha sagt "tremelding" som lite barn, men det var bare en 'feilhøring' av det de voksne sa.

Det er jo ikke sikkert at alle som sier feil blir rettet på, enten av seg selv eller andre? ;-)

Det er der jeg er litt usikker skjønner du.. Lurer på om venninna mi rett og slett har en "talefeil" ? ;-)

Skrevet

Niks. Tremelding er ikke noe trøndersk ord såvidt jeg vet, det er rett og slett en feil av ordet tremenning.

Jeg tror jeg avstår fra å kommentere språkfeilen hennes ;)

Selv blir jeg helt skipla når folk sier slike feil. Jeg har en annen venninne som konsekvent sier "mindag" til "middag". Jaja ;-)

Skrevet

Det er der jeg er litt usikker skjønner du.. Lurer på om venninna mi rett og slett har en "talefeil" ? ;-)

Det tror nok jeg også! :-)

Skrevet

Jeg tror jeg avstår fra å kommentere språkfeilen hennes ;)

Selv blir jeg helt skipla når folk sier slike feil. Jeg har en annen venninne som konsekvent sier "mindag" til "middag". Jaja ;-)

''Selv blir jeg helt skipla når folk sier slike feil. ''

Nå har jeg ikke hørt uttrykket "skipla" før, men jeg tror jeg kan si at jeg har det slik som deg! ;-)

F eks: En jeg kjenner sier konsekvent "Ha brukt for" istedenfor "ha bruk for". Jeg får nesten fnatt av den t-en der! ;-)

Skrevet

''Selv blir jeg helt skipla når folk sier slike feil. ''

Nå har jeg ikke hørt uttrykket "skipla" før, men jeg tror jeg kan si at jeg har det slik som deg! ;-)

F eks: En jeg kjenner sier konsekvent "Ha brukt for" istedenfor "ha bruk for". Jeg får nesten fnatt av den t-en der! ;-)

Huff, huff, jeg legger ekstremt godt merke til slike feil fordi munnavlesninga blir vanskeligere når folk ikke er presise i talemåten!

"Å bli skipla" kan nok oversettes med " å bli gær'n/forvirra" e.l. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...