Gå til innhold

Jeg og mannen min er visst i slekt

Anbefalte innlegg

AneM1365380603
Skrevet

Man skal av høflighetsgrunner ikke si "jeg og du" men "du og jeg". ;-)

Jeg har tenkt litt på det du skreiv i går om å ikke skrive jeg og du. *Må ha det inn med teskje*.

Er det feil å skrive "Jeg og ungene har vært på kino"?

Der skreiv jeg "å ikke...", og det er visst også feil ;)

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• Lillemus

7

• Cookiemonster

6

• AneM1365380603

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har tenkt litt på det du skreiv i går om å ikke skrive jeg og du. *Må ha det inn med teskje*.

Er det feil å skrive "Jeg og ungene har vært på kino"?

Der skreiv jeg "å ikke...", og det er visst også feil ;)

''Er det feil å skrive "Jeg og ungene har vært på kino"?''

Det er vel neppe "grammatikalsk feil", men regnes ikke som høflig. Selv om "jeg" er første person entall, så skal man helst unngå å nevne seg selv først. Tenkt på Yul Brynner i "The King and I" - det heter ikke "I and the King"! :-)

''Der skreiv jeg "å ikke...", og det er visst også feil ;)''

Nei, det er ikke forbud mot å skrive "å ikke"! ;-)

Hentet fra Norsak Språkråd:

''Spørsmål:

Hvordan skriver man kombinasjonen "å + ikke"?

"Det var best ikke å gå" eller "Det var best å ikke gå"?

Svar:

Ofte kan begge formuleringene "ikke å" og "å ikke" brukes. Det gjelder f.eks. eksemplet ovenfor. Men i noen tilfeller blir det betydningsforskjell.

Hun lovte å ikke komme (hun gav et løfte om å ikke komme).

Hun lovte ikke å komme (hun gav ikke noe løfte, men holdt muligheten for å komme åpen). ''

http://www.sprakrad.no/Raad/Spoersmaal_og_svar/#aaikke

AneM1365380603
Skrevet

''Er det feil å skrive "Jeg og ungene har vært på kino"?''

Det er vel neppe "grammatikalsk feil", men regnes ikke som høflig. Selv om "jeg" er første person entall, så skal man helst unngå å nevne seg selv først. Tenkt på Yul Brynner i "The King and I" - det heter ikke "I and the King"! :-)

''Der skreiv jeg "å ikke...", og det er visst også feil ;)''

Nei, det er ikke forbud mot å skrive "å ikke"! ;-)

Hentet fra Norsak Språkråd:

''Spørsmål:

Hvordan skriver man kombinasjonen "å + ikke"?

"Det var best ikke å gå" eller "Det var best å ikke gå"?

Svar:

Ofte kan begge formuleringene "ikke å" og "å ikke" brukes. Det gjelder f.eks. eksemplet ovenfor. Men i noen tilfeller blir det betydningsforskjell.

Hun lovte å ikke komme (hun gav et løfte om å ikke komme).

Hun lovte ikke å komme (hun gav ikke noe løfte, men holdt muligheten for å komme åpen). ''

http://www.sprakrad.no/Raad/Spoersmaal_og_svar/#aaikke

''Er det feil å skrive "Jeg og ungene har vært på kino"?

''

''

Det er vel neppe "grammatikalsk feil", men regnes ikke som høflig. Selv om "jeg" er første person entall, så skal man helst unngå å nevne seg selv først. Tenkt på Yul Brynner i "The King and I" - det heter ikke "I and the King"! :-) ''

Å skrive "Jeg har vært på kino med ungene" blir noe annet?

Skrevet

''Er det feil å skrive "Jeg og ungene har vært på kino"?

''

''

Det er vel neppe "grammatikalsk feil", men regnes ikke som høflig. Selv om "jeg" er første person entall, så skal man helst unngå å nevne seg selv først. Tenkt på Yul Brynner i "The King and I" - det heter ikke "I and the King"! :-) ''

Å skrive "Jeg har vært på kino med ungene" blir noe annet?

Ja, helt klart! :-) Det er ikke et generelt forbud mot å starte setninger med "jeg"! :-D

AneM1365380603
Skrevet

Ja, helt klart! :-) Det er ikke et generelt forbud mot å starte setninger med "jeg"! :-D

''Ja, helt klart! :-) Det er ikke et generelt forbud mot å starte setninger med "jeg"! :-D''

Hehe, jeg sa jo at jeg trenger teskjemating. Det har noe med å forstå den nye kunnskapen :)

Skrevet

''Ja, helt klart! :-) Det er ikke et generelt forbud mot å starte setninger med "jeg"! :-D''

Hehe, jeg sa jo at jeg trenger teskjemating. Det har noe med å forstå den nye kunnskapen :)

:-)

Annonse

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg mener en gang å ha hørt eller lest at det er veldig mange som mener de nedstammer direkte fra Harald Hårfagre, men at ingen kan vite dette. Rett og slett fordi det ikke finnes noen kirkebøker eller andre notater over slekter så langt tilbake, ikke engang de kongelige.

Cookiemonster
Skrevet

Ca. 50% av norges befolkning er i slekt med Harald Hårfagre. Altså, ingenting spesiellt overhodet.

Cookiemonster
Skrevet

Jeg mener en gang å ha hørt eller lest at det er veldig mange som mener de nedstammer direkte fra Harald Hårfagre, men at ingen kan vite dette. Rett og slett fordi det ikke finnes noen kirkebøker eller andre notater over slekter så langt tilbake, ikke engang de kongelige.

Ikke riktig. Det som greia med Hårfagre og ætten etter ham, er at det er usedvanlig godt dokumentert. Halve norges befolkning er i slekt med Harald Hårfagre, men det er logisk nok ganske sjeldent at man klarer å finne hele linjen bakover.

Cookiemonster
Skrevet

Flere jeg kjenner som driver med slektsforskning sier at det er nesten umulig å spore norske slekter lenger tilbake enn 1600-tallet, fordi det er et stort gap etter svartedauen da så godt som alle skrivekyndige ble utslettet, slik at det ikke ble ført kirkebøker eller lignende på lang tid.

Nøkkelordet er "nesten". Dessuten - man kan aldri være sikker på at all informasjonen som finnes er korrekt, heller ikke når det gjelder slekten sin på 1800-tallet. Det skal bare en feil eller forfalskning til, så er det veldig vanskelig å avsløre i ettertid. Man vet jo heller aldri 100% om de fedrene som er oppgitt faktisk var de biologiske fedrene. Men slike forbehold må man jo bare ta.

Cookiemonster
Skrevet

Jeg tror jeg avstår fra å kommentere språkfeilen hennes ;)

Selv blir jeg helt skipla når folk sier slike feil. Jeg har en annen venninne som konsekvent sier "mindag" til "middag". Jaja ;-)

Det er jo like snålt som voksne folk som lesper. Herregud menneske, se til helvete å lær deg å snakke eller kom deg til en logoped.

Cookiemonster
Skrevet

Ta det med en stoooooor klype salt du. :o) Hr. Hårfarge må visstnok hatt temmelig mange avkom rundtomkring om han skal være stamfar til alle som påstår de har sporet slekten sin tilbake til ham. :o)

Overhodet ikke. Tenk litt på matematikke i det. Se på hvor mange mennesker som fantes i norge den gang kontra nå, og se på hvordan en slekt sprer seg og tynnes ut. Går man langt nok tilbake er "alle i slekt med alle", så dette er hverken overdrevet eller mystisk. Grunnen er rett og slett den enorme befolkningsøkningen de siste 1000 årene.

Skrevet

Det er jo like snålt som voksne folk som lesper. Herregud menneske, se til helvete å lær deg å snakke eller kom deg til en logoped.

Haha, da skulle du hørt meg ;-)

Jeg er døv og har normalt talespråk (mot alle odds;)), men -S- er håpløs å få til. Den første lyden man mister når man begynner å bli tunghørt, er -s-lyden. Når denne er innarbeid, så klarer man å beholde den selv om hørselen går ned.

Jeg har jo aldri hørt -S- (før nå, pga cochlea implantatet mitt) og har dermed tilagt meg en meget personlig "togli-s" ;) Jeg kan ikke akkurat si at jeg lesper, men -s'en drukner på en måte når jeg snakker. Jeg går nå til logoped for å lære å høre via implantatet mitt og logopeden er litt sulten på å lære meg den eneste lyden jeg ikke kan ;)

Nå har jeg lært sånn ca hvor tunga skal være i munnen/i forhold til tennene osv, men det er håpløst å endre på slike ting når man har gjort det på sin egen måte i 37 år!!

Mitt største handikap er ikke at jeg er døv, men at jeg prater for bra. Folk glemmer at jeg er døv og glemmer å ta hensyn, prate tydelig osv. Min lille talefeil kan noen ganger hjelpe på, så jeg tror jeg beholder den som den er ;-)

Annonse

The Punisher
Skrevet

Oj oj oj oj.. så intelligent debattert, cookiemonster..

Cookiemonster
Skrevet

Haha, da skulle du hørt meg ;-)

Jeg er døv og har normalt talespråk (mot alle odds;)), men -S- er håpløs å få til. Den første lyden man mister når man begynner å bli tunghørt, er -s-lyden. Når denne er innarbeid, så klarer man å beholde den selv om hørselen går ned.

Jeg har jo aldri hørt -S- (før nå, pga cochlea implantatet mitt) og har dermed tilagt meg en meget personlig "togli-s" ;) Jeg kan ikke akkurat si at jeg lesper, men -s'en drukner på en måte når jeg snakker. Jeg går nå til logoped for å lære å høre via implantatet mitt og logopeden er litt sulten på å lære meg den eneste lyden jeg ikke kan ;)

Nå har jeg lært sånn ca hvor tunga skal være i munnen/i forhold til tennene osv, men det er håpløst å endre på slike ting når man har gjort det på sin egen måte i 37 år!!

Mitt største handikap er ikke at jeg er døv, men at jeg prater for bra. Folk glemmer at jeg er døv og glemmer å ta hensyn, prate tydelig osv. Min lille talefeil kan noen ganger hjelpe på, så jeg tror jeg beholder den som den er ;-)

Men kjære deg - når du er døv eller veldig hørselshemmet, så mener jeg selvfølgelig ikke at man kan stille samme krav til tale som folk som ikke har noen slike "hemninger". Jeg tenker på folk som har foreldre som har vært for store idioter til å sørge for at ungene lærer å snakke, og som i voksen alder går rundt med talefeil verdig 3-åringer, og IKKE gjør noe med det.

Skrevet

Men kjære deg - når du er døv eller veldig hørselshemmet, så mener jeg selvfølgelig ikke at man kan stille samme krav til tale som folk som ikke har noen slike "hemninger". Jeg tenker på folk som har foreldre som har vært for store idioter til å sørge for at ungene lærer å snakke, og som i voksen alder går rundt med talefeil verdig 3-åringer, og IKKE gjør noe med det.

Jeg skjønner hva du mener ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...