Gå til innhold

Må jeg kjøpe ny mikrobølgeovn?

Anbefalte innlegg

Gjest lukter brent
Skrevet

Dette skjedde: Jeg skulle varme et billetlite kakestykke (ikke frosset).Jeg hadde tankene mine helt andre steder og kom til å skru ovnen på høyeste nivå og 3 minutter (!). Idet den ringte at det var ferdig, luktet det veldig brent, og røyk sivet ut av ovnen. Idet jeg åpnet ovnsdøren - vel jeg ante ikke at det var plass til SÅ mye tjukk røyk i en SÅ liten ovn!! Kakestykket var selvsagt uspiselig.

Selv om jeg luftet i ett døgn, lukter det fortsatt svidd på kjøkkenet, især fra mikroovnen. Man ser ikke noen forskjell på den, verken inni eller utenpå (jeg vasket den inni), røyklukten kommer liksom fra de hullene/sprinklene i veggen til ovnen.

Er ovnen bare å kaste? (Hvor kaster man forresten en mikrobølgeovne forsvarlig?) Den var heldigvis ikke av noe veldig dyrt slag.

Fortsetter under...

Skrevet

Neida, jeg tipper ovnen er like god, det sto jo noe inni den hele tiden. Prøv den forsiktig på svak varme og se.

Skrevet

Huffda, den ville jeg nok ikke hatt lengre. Du kan kjøre den til søppelsorteringen, eller du kan levere den der du kjøper en ny mikroovn (gjelder kanskje bare noen steder)

Skrevet

Vår mikrobølgeovn er vel ca 12 år nå, og har overlevd følgende katastrofer:

1) tining av frossen babymat i glass: eksplosjon, grønn broccoliguffe overalt, alle veggene bombardert med glassplinter.

2) Barnevakte skulle lage mikropopkon, og satte den på fire minutter og gikk ut fra kjøkkenet. Brentlukta varte i flere uker, og noe avplasten ble litt gulaktig, men jeg skrubbet og skrubbet med jif, og den ble helt fin igjen. Sikkert 4 år siden.

3) Plutselig flammet det opp fra en liten metallskive i modten av rotatoren (den som ghår rundt under glassplata). Da trodde vi det var slutt. Vi tok imidlertid ut den dingsen, og brukte ovnen uten. Etter noen uker satte vi den inn igjen, og den virket helt fint. Dette er vel ett år eller to siden nå.

I tillegg røyk selve bryteren en gang, men vi fikk satt på en bryter fra en annen mikrobølgeovn, så den fikk leve videre. Sikkert 6-7 år siden.

Gjest lukter brent
Skrevet
  Lillemus skrev (På 8.1.2008 den 21.57):

Neida, jeg tipper ovnen er like god, det sto jo noe inni den hele tiden. Prøv den forsiktig på svak varme og se.

Men hvordan får jeg vekk brentlukten da? Jeg orker ikke ha den stående i hjemmet mitt lenger hvis den ikke blir luktfri.

Hva mener du forresten med at det heldigvis sto noe i den? Hvis man setter på ovnen og den er tom, skjer det noe da??

Skrevet
  pekkaline skrev (På 8.1.2008 den 21.59):

Huffda, den ville jeg nok ikke hatt lengre. Du kan kjøre den til søppelsorteringen, eller du kan levere den der du kjøper en ny mikroovn (gjelder kanskje bare noen steder)

Alle steder som selger sånne varer er pliktige til å ta imot.

Annonse

Skrevet
  lukter brent skrev (På 8.1.2008 den 21.59):

Men hvordan får jeg vekk brentlukten da? Jeg orker ikke ha den stående i hjemmet mitt lenger hvis den ikke blir luktfri.

Hva mener du forresten med at det heldigvis sto noe i den? Hvis man setter på ovnen og den er tom, skjer det noe da??

''Men hvordan får jeg vekk brentlukten da? Jeg orker ikke ha den stående i hjemmet mitt lenger hvis den ikke blir luktfri.''

Gjør som Prust sier - skrubb med Jif.

''Hva mener du forresten med at det heldigvis sto noe i den? Hvis man setter på ovnen og den er tom, skjer det noe da??''

Jeg vet egentlig ikke, men jeg husker at for en del år siden sto det alltid et glass med vann i microene i butikken i tilfelle noen slo dem på, det var visst skadelig for ovnen om den ble påslått i tom tilstand, men jeg vet ikke om det gjelder dagens microovner.

Skrevet

Den kan du fortsette å bruke. Ikke rart at det lukter brent, du har jo nærmest lagd lava av den stakkars kaka.

Vask mikroovnen skikkelig og fortsett og bruk den. Det har jo ikke skjedd noe galt med selv ovnen.

Skrevet

Du skal _ikke_ skrubbe elementet. Har ovnen grillfunksjon? Da setter du på grilling i 10 min med tom micro, sån at du får svid bort evt mat/kakerester på elementet. Det anbefales å gjøre det med jevne mellomrom.

Gjest Habba Babba
Skrevet

Sett et glass/kopp/bolle med vann med noen sitronskiver oppi. Kok det i ganske lenge. Det kan hjelpe på lukta.

Skrevet
  prust skrev (På 8.1.2008 den 21.59):

Vår mikrobølgeovn er vel ca 12 år nå, og har overlevd følgende katastrofer:

1) tining av frossen babymat i glass: eksplosjon, grønn broccoliguffe overalt, alle veggene bombardert med glassplinter.

2) Barnevakte skulle lage mikropopkon, og satte den på fire minutter og gikk ut fra kjøkkenet. Brentlukta varte i flere uker, og noe avplasten ble litt gulaktig, men jeg skrubbet og skrubbet med jif, og den ble helt fin igjen. Sikkert 4 år siden.

3) Plutselig flammet det opp fra en liten metallskive i modten av rotatoren (den som ghår rundt under glassplata). Da trodde vi det var slutt. Vi tok imidlertid ut den dingsen, og brukte ovnen uten. Etter noen uker satte vi den inn igjen, og den virket helt fint. Dette er vel ett år eller to siden nå.

I tillegg røyk selve bryteren en gang, men vi fikk satt på en bryter fra en annen mikrobølgeovn, så den fikk leve videre. Sikkert 6-7 år siden.

Ha.ha...Det er tydeligvis ikkje bare katter som har ni liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...