Gå til innhold

Aldri oppgi kode eller kontonummer

Anbefalte innlegg

Gjest Aldri oppgi kode
Skrevet

~kopiert fra www.sol.no ~ :

Småbarnsmor forsøkt svindlet på telefonen

Irene Hevle (27) hadde «vunnet» opphold på luksushotell og gratis adgang til Disneyworld. Heldigvis luktet hun lunta.

Av Randi Grete Kalseth

Publisert 08.01.2008 - 09:00 Oppdatert 08.01.2008 - 09:47

OPPDAL: Irene Hevle ble oppringt av en dame som informerte henne på flytende amerikansk om at hun i kraft av å ha en hotmail-konto var trukket ut til å være den fra Norge som hadde vunnet et opphold ved et luksushotell i Orlando i Florida.

– Jeg ble skeptisk, forteller Irene. Hun bestemte seg likevel til å høre mer om premien.

I en halv time ble Irene presentert for hva premien innebar.

– Jeg og tre andre skulle få bo på luksushotell i to uker, vi skulle få gratis adgang til Disneyworld, og vi skulle besøke Universal Studios. I tillegg var det med et cruise til Bahamas.

Det eneste som krevdes, var at vi brukte 90 minutter på et eller annet opplegg i regi av selskapet der nede.

Irene ble fortalt at premien hadde en verdi på over 3000 dollars, eller nesten tretti tusen kroner.

Alt som krevdes, var at hun betalte 998 dollar for 4 personer i fjorten dager, og flyreisen.

– Det høres jo rimelig ut for fjorten dager i luksus.

Tok opp samtalen

Hun ante likevel ugler i mosen da damen sa at hun måtte bestemme seg umiddelbart for om hun ville ta imot premien.

En av betingelsene var at hun måtte benytte seg av premien innen 18 måneder, eller selge den til et familiemedlem over 21 år. I tillegg måtte hun gi beskjed 45-60 dager før hun ville reise.

– Damen snakket mye og fort om hvor stort dette skulle være å være med på, jeg skulle få møte kjendiser og besøke fantastiske strender. Alt var så «amazing», sier Hevle.

Etter at damen hadde fått bekreftet at Irene hadde forstått hva alt dreide seg om, satte hun henne over til en mann, som skulle «registrere» deltagelsen.

– Han skulle også sende meg et skriv. Samtidig ville han som dokumentasjon ta opp samtalen der jeg bekreftet avtalen, sier Irene.

Hun forteller at alt var veldig profesjonelt gjennomført, med mange detaljer.

Visa og Mastercard

Men noen svindel ble det ikke av det.

– De lurte på om jeg ville betale med VISA eller Mastercard, og da jeg påstod at jeg ikke hadde noen av delene, og lurte på om de kunne sende meg regning, så la de bare på, forteller Irene Hevle.

Hun sjekket straks telefonnummeret, som viste seg å være et tysk nummer.

I ettertid har hun kontaktet politiet.

– Jeg ble satt over til kriminalavdelingen, som sa at det ikke var noen vits i å anmelde forholdet, siden svindelen ble begått fra utlandet. Men det finnes vel internasjonalt politi, eller hva er det Interpol står for?

Hun står frem med historien sin fordi hun ikke ønsker at andre skal bli lurt.

– Jeg kjenner mange som kunne gått fem på, sier hun.

Skrevet

''– Jeg kjenner mange som kunne gått fem på, sier hun.''

Det forundrer meg at det finnes så mange mennesker som går på denne type svindel. Man vinner noe også skal man betale for å få premien.. det burde ringe noe bjeller hos folk flest, men det er vel noe annet enn logikken som tar overhånd tenker jeg.

Skrevet

''– Jeg kjenner mange som kunne gått fem på, sier hun.''

Det forundrer meg at det finnes så mange mennesker som går på denne type svindel. Man vinner noe også skal man betale for å få premien.. det burde ringe noe bjeller hos folk flest, men det er vel noe annet enn logikken som tar overhånd tenker jeg.

Det har jo vært såpass mye om denne typen svindel i media så at folk går på det fatter jeg bare ikke. Og hvem ville tatt imot en premie man må betale for å få?!

The Punisher
Skrevet

Jeg fikk også en slik telf for et par år siden. Og tenkte det var typisk amerikanere med et slikt problem. Og tillegg, det var for godt til være sant. OG når man tenker det, er det 99 % sjanse for at nettopp er det. Men jeg ville fulgt opp det med politiet. De er pliktig til å følge det opp, for faen... ååhh.. politiet ess..

Skrevet

Jeg vil anta at siden de holder på med disse lureriene enda så klarer de å sno noen rundt fingeren. Jeg ville aldri godtatt noe slikt pr tlf eller mail. Og aldri oppgi kort nr. Jeg er tilogmed utrygg på å handle med kortet via nettet...

Gjest ufattelig mye dumme folk
Skrevet

Nei .... å oppgi kontonummer og koder i hytt og pine har da aldri falt meg inn ..... skjønner ikke at folk går "fem på" med dette stadig vekk .....

Skrevet

Folk, særlig eldre kan være svært slepphendte når det gjelder koder. Jeg har fått oppgitt koder helt uoppfordret over tlf. Kanskje fordi de stoler akkurat på meg fordi jeg jobber med det jeg jobber med, men likevel da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...