Gå til innhold

Anbefal en god krim?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste de to første på norsk, og den siste på svensk.

Du klarte ikke å vente? ;)

Fortsetter under...

Skrevet

"Nå har jeg lest Stieg Larssons trilogi, og jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri har lest noe bedre. Både språk, historie og komposisjon er fabelaktig. Rett og slett."

Helt enig med deg! Jeg har ikke lest den siste men de to andre er bare helt fantastiske, ble akkurat ferdig med nr 2 og gleder meg til å begynne på nr 3. :-)

Og det beste av alt er at nr. 3 fortsetter akkurat der nr. 2 sluttet. Som å lese videre i samme bok.

Skrevet

Du klarte ikke å vente? ;)

Nope! Kjøpte den i sommer og leste den med en gang :-)

I natt ble jeg forresten liggende i badekaret til halv tre.... :-P

Skrevet

Jeg har veldig sans for Håkan Nesser. Har lest alle som er oversatt til norsk.

Skrevet

Nope! Kjøpte den i sommer og leste den med en gang :-)

I natt ble jeg forresten liggende i badekaret til halv tre.... :-P

Var ikke vannet begynt å bli kaldt og heslig da? *undrende*

Skrevet

Var ikke vannet begynt å bli kaldt og heslig da? *undrende*

SØrger jo selvsagt for hyppig påfyll av ekstra varmt vann :-)

Men jo - det var litt lunkent på slutten. Det verste var at jeg ble liggende en stund og tenke på boka (Drageløperen). Da jeg endelig sovnet, gikk det vel bare n time før minstejenta kom tassende og kom oppi senga mi, så krelte hun rundt i en times tid før jeg fulgte henne på do. Vel tilbake i senga mi, ble jeg liggende våken og høre på storm og regn inntil jeg sovnet sånn i 6 tida - og klokka ringte 7....

Så jeg må putte meg i seng nå!

Annonse

Skrevet

SØrger jo selvsagt for hyppig påfyll av ekstra varmt vann :-)

Men jo - det var litt lunkent på slutten. Det verste var at jeg ble liggende en stund og tenke på boka (Drageløperen). Da jeg endelig sovnet, gikk det vel bare n time før minstejenta kom tassende og kom oppi senga mi, så krelte hun rundt i en times tid før jeg fulgte henne på do. Vel tilbake i senga mi, ble jeg liggende våken og høre på storm og regn inntil jeg sovnet sånn i 6 tida - og klokka ringte 7....

Så jeg må putte meg i seng nå!

Herregud, du trenger visst ikke så mye søvn! Godnatt! :)

Skrevet

Herregud, du trenger visst ikke så mye søvn! Godnatt! :)

Jeg var helt død i morges, lå på badegolvet og ville bare sove. Kom meg greit gjennom jobben med litt skallebank - og i ettermiddag og kveld har det egentlig gått slag ig slag - har t.o.m. vært på et 2,5 times ledermøte i kirka. Men nå skal jeg i seng!

Natta!

Skrevet

''at jeg aldri har lest noe bedre. Både språk''

Har du lest på norsk eller originalen på svensk?

Jeg har bare lest de norske oversettelsene, så jeg må kanskje korrigere meg litt i forhold til Larssons eget språk. Men oversetteren er god, og det ligger vel noe i originalen som også virker i oversettelsen.

:-)

Skrevet

"Nå har jeg lest Stieg Larssons trilogi, og jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri har lest noe bedre. Både språk, historie og komposisjon er fabelaktig. Rett og slett."

Helt enig med deg! Jeg har ikke lest den siste men de to andre er bare helt fantastiske, ble akkurat ferdig med nr 2 og gleder meg til å begynne på nr 3. :-)

Jøss, klarer du å vente på 3'ern? Jeg avsluttet bok 2 på formiddagen, og bestilte sporenstreks den tredje fra en lokal bokhandel - og den kom i hus på ettermiddagen. Skulle egentlig vente en stund, har bursdag om ikke altfor lenge, men ikke faen. He-he.

Skrevet

Takk for tips!

Stieg Larsson er jeg ferdig med og deler din entusiasme. Regner derfor med at de andre du anbefaler faller i smak.

:))

Sannsynligvis - det har i alle fall virket på ulike personer i omgangskretsen.

Skrevet

En gammele n som alle krimelskere må lese. Retterstedet av Val Mc Dermid. Helt fabelaktig og ganske annerledes enn annet hun har skrevet.

Så enig...! Den er kjempebra, og litt "annerledes"... :)

Skrevet

Jøss, klarer du å vente på 3'ern? Jeg avsluttet bok 2 på formiddagen, og bestilte sporenstreks den tredje fra en lokal bokhandel - og den kom i hus på ettermiddagen. Skulle egentlig vente en stund, har bursdag om ikke altfor lenge, men ikke faen. He-he.

Hehe skal kjøpe 3ern en av de neste dagene. Men jeg er litt redd for at jeg ikke kommer til å synes den er like spennende.. jeg leste bakpå coveret og den fenget ikke like mye som de andre. Men forhåpentligvis tar jeg feil :-)

Annonse

Gjest lesehesten-22
Skrevet

Jeg har slukt bøker i årevis, noe skjønnlitteratur også, men mest krim. Jeg har lest alle de norske gode, svenske gode osv.

Nå har jeg lest Stieg Larssons trilogi, og jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri har lest noe bedre. Både språk, historie og komposisjon er fabelaktig. Rett og slett.

Om ikke det skulle være noe, så har faktisk Knut Faldbakken noen bra krimbøker, og jeg er veldig glad i Patricia Cornwells bøker om Scarpetta.

Jo Nesbø og Liza Marklund er også fabelaktige, men som sagt - det er Stieg Larsson som har lagd Mesterverket. Ingen over, ingen ved siden.

Glemte helt Honningfellen av Unni Lindell, den synes jeg også var utrolig bra.

Skrevet

Jeg har bare lest de norske oversettelsene, så jeg må kanskje korrigere meg litt i forhold til Larssons eget språk. Men oversetteren er god, og det ligger vel noe i originalen som også virker i oversettelsen.

Takk for svar - du har sikkert rett :)

Skrevet

De siste årene har jeg lest Tom Egeland sine bøker, som er kjempebra.

Ellers er jeg fan av Elizabeth George, Jo Nesbø, Minette Walters og P.J. James f.eks.

Patricia Cornwall hadde noen bra bøker i begynnelsen av Scarpetta-serien, men de siste er dårlige.

Skrevet

Hehe skal kjøpe 3ern en av de neste dagene. Men jeg er litt redd for at jeg ikke kommer til å synes den er like spennende.. jeg leste bakpå coveret og den fenget ikke like mye som de andre. Men forhåpentligvis tar jeg feil :-)

En liten down, kanskje, etter de første 50 sidene. Men gud, det tar seg opp igjen, og denne boka er minst like bra som de to andre.

Gled deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...