Lillemus Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Vanligvis har jeg 4-5 løyper å alternere mellom, men nå om dagen er det kun en av dem som er isfri og samtidig har litt lys. Men den har en lang bakke, og er veldig fin. Jeg vil fryktelig gjerne løpe en skikkelig langtur i uka, ca. 10 km f. eks. hver søndag, men dessverre tillater ikke foten min det. Jeg sliter med stramme sener i akillesområdet på den ene foten. Det går sakte, men sikkert framover med skaden, men jeg blir lett "straffet" om jeg løper for langt eller for kupert. Det er imidlertid alfa og omega at jeg får tøyd ut skikkelig etter turen: Jeg står med en og en fot oppover en trestamme eller noe annet som ikke glir, og holder stillingen ca. 30 sekunder til jeg kjenner at smerten "slipper". Dette anbefaler jeg alle med tendens til akillessmerter å gjøre. Eller evt. som et forebyggende tiltak. Skulle ønske det var litt mer variert hos kjæresten min, der jeg nå kommer til å tilbringe det meste av tiden. ) Men det er enten paddeflatt (med et par bittesmå, slake bakker) eller rett opp. Og da mener jeg rett til himmels! Det er ikke mulig å løpe opp der gitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Jeg tråkker ikke for harde livet, men får sinnsykt vondt i knærne av syklinga.. Eller akkurat som knærne blir så slitne at de får vondt, verker fra kneet og oppover på forsiden. Jeg får to tanker til det du skriver om syklingen din: For det første, så bør du se på de første 5-10 minuttene som oppvarming. Ikke still motstanden for høy, kroppen skal få komme i gang i et moderat tempo. Etter ca 10 minutter kan du øke motstand og/eller frekvens på tråkkingen. Lurer også på om du har setet på sykkelen for lavt. Dersom du sitter høyere, blir belastningen på knær og lår mindre. Hvis jeg sykler, så pleier jeg å holde på ca 1 time. Det er de første minuttene som er mest slitsomme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Skulle ønske det var litt mer variert hos kjæresten min, der jeg nå kommer til å tilbringe det meste av tiden. ) Men det er enten paddeflatt (med et par bittesmå, slake bakker) eller rett opp. Og da mener jeg rett til himmels! Det er ikke mulig å løpe opp der gitt. Hvis løypa er paddeflat, kan du jo variere med intervalltrening. F. eks. en dag med helt rolig langkjøring, og en dag med fartslek der du gir alt du kan et par minutter, og så roer helt ned like lenge, til helt sakte jogging. Men ikke gå! Det anbefales å variere distansene også. Sier jeg, som stort sett løper like langt hver gang, he he. Men jeg har en tendens til å øke farten etter hvert. Dog savner jeg de skikkelig langturene. Det er stort sett fra 5 km og oppover at jerg har opplevd rus og "second wind" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Hvis løypa er paddeflat, kan du jo variere med intervalltrening. F. eks. en dag med helt rolig langkjøring, og en dag med fartslek der du gir alt du kan et par minutter, og så roer helt ned like lenge, til helt sakte jogging. Men ikke gå! Det anbefales å variere distansene også. Sier jeg, som stort sett løper like langt hver gang, he he. Men jeg har en tendens til å øke farten etter hvert. Dog savner jeg de skikkelig langturene. Det er stort sett fra 5 km og oppover at jerg har opplevd rus og "second wind" Når våren kommer og føret er bedre så skal jeg prøve meg på litt intervaller tror jeg. Har noen fine strekk på myke stier som kan egne seg fint. ) *Gleder seg* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Vanligvis har jeg 4-5 løyper å alternere mellom, men nå om dagen er det kun en av dem som er isfri og samtidig har litt lys. Men den har en lang bakke, og er veldig fin. Jeg vil fryktelig gjerne løpe en skikkelig langtur i uka, ca. 10 km f. eks. hver søndag, men dessverre tillater ikke foten min det. Jeg sliter med stramme sener i akillesområdet på den ene foten. Det går sakte, men sikkert framover med skaden, men jeg blir lett "straffet" om jeg løper for langt eller for kupert. Det er imidlertid alfa og omega at jeg får tøyd ut skikkelig etter turen: Jeg står med en og en fot oppover en trestamme eller noe annet som ikke glir, og holder stillingen ca. 30 sekunder til jeg kjenner at smerten "slipper". Dette anbefaler jeg alle med tendens til akillessmerter å gjøre. Eller evt. som et forebyggende tiltak. Har du prøvd et sånt 10 ukers program mot vond akilles ? To forskjellige øvelser som gjøres i trapp daglig i 10 uker. Har visstnok vist seg svært effektivt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Har du prøvd et sånt 10 ukers program mot vond akilles ? To forskjellige øvelser som gjøres i trapp daglig i 10 uker. Har visstnok vist seg svært effektivt. Nei, det har jeg ikke prøvd. Hvordan gjør man dette? Men det er ikke selve akillesen som er øm, det er senene på innsiden, der man har et søkk. Og det er ikke vondt lenger, med mindre jeg overdriver løpingen eller går i sko som gnager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusseline Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Forrige lørdag, søndag og tirsdag: en times gåtur i raskt tempo. Fredag: En times kondisjon, styrke og strekk (jeg og Kari Jaqueson - på dvd 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg får to tanker til det du skriver om syklingen din: For det første, så bør du se på de første 5-10 minuttene som oppvarming. Ikke still motstanden for høy, kroppen skal få komme i gang i et moderat tempo. Etter ca 10 minutter kan du øke motstand og/eller frekvens på tråkkingen. Lurer også på om du har setet på sykkelen for lavt. Dersom du sitter høyere, blir belastningen på knær og lår mindre. Hvis jeg sykler, så pleier jeg å holde på ca 1 time. Det er de første minuttene som er mest slitsomme. Hmm. Kanskje jeg skal skru setet høyere opp. Har ikke tenkt på at det kan være for lavt for kjennes jo greit ut. Det skal jeg prøve i morgen, for nå skal jeg snart på jobb ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Fagfolka synes dine initiativ er fine, Lillemus.! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Fagfolka synes dine initiativ er fine, Lillemus.! Så fint da! Men dette var egentlig Babette sitt forslag. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ino Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 lørdag: 75 min step + styrke mandag: 75 min aerobic onsdag. 75 min styrke/intervall torsdag: 1 t rask gårtur (det var visst en bra uke, ligger litt dårligere ann i denne...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.