Gå til innhold

Farlig med tyggis?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg får magesmerter av flere av de kunstige søtningsstoffene så jeg holder meg langt unna. Ikke smaker de noe godt heller. Tygger man tyggis ser jeg også for meg at man lett svelger en del luft?

Gjest extra-drops
Skrevet

Jeg får magesmerter av flere av de kunstige søtningsstoffene så jeg holder meg langt unna. Ikke smaker de noe godt heller. Tygger man tyggis ser jeg også for meg at man lett svelger en del luft?

Har du prøvd dropsene til Extra ?

Vi får ikke magesmerter, men du verden så luftfulle vi blei her :), så den kuttet vi rett og slett ut å kjøpe pga det.

Skrevet

Hmm kanskje det. Jeg merker hvertfall ikke noe.. (tror jeg...:) )

Skrevet

Det er ingen tvil om at kunstige søtningstoffer ikke akkurat er noe helsekost, for å si det sånn.

''Leger fra Berlin forteller om funnene i British Medical Journal, og skriver at pasienter som spiste 14 biter tyggis eller tilsvarende hver dag opplevde alvorlige symptomer.''

Men hvor relevant er egentlig en slik studie når det dreier seg om pasienter som spiser 14 biter tyggis om dagen - det er det vel de færreste som gjør?

Skrevet

Det er ingen tvil om at kunstige søtningstoffer ikke akkurat er noe helsekost, for å si det sånn.

''Leger fra Berlin forteller om funnene i British Medical Journal, og skriver at pasienter som spiste 14 biter tyggis eller tilsvarende hver dag opplevde alvorlige symptomer.''

Men hvor relevant er egentlig en slik studie når det dreier seg om pasienter som spiser 14 biter tyggis om dagen - det er det vel de færreste som gjør?

''Det er ingen tvil om at kunstige søtningstoffer ikke akkurat er noe helsekost, for å si det sånn. ''

Ja,selvsagt. Men all mat inneholder jo forskjellige ting og tang som ikke er bra. Mye vi kunder ikke vet (desverre). Synes de skulle vært mye flinkere å informere,jeg. Vi har joe rett til å få vite hva vi kjøper og ikke minst spiser! Grøsser over alt vi ikke vet altså.

Jeg spiser veldig mye tyggis. Kanskje en pakke for dagen :( Ikke like mange hver dag da...

Annonse

Skrevet

En del av dem som slutter å røyke, vil jeg tro...

Og fotballtrenere,- de tygger jevnt og trutt har jeg lagt merke til ;-)

Skrevet

De fleste ville vel ansett vekttap som noe positivt?

Skrevet

De fleste ville vel ansett vekttap som noe positivt?

eg ville :P

Sto det ikke ekstremt vekttap? jaja,uansett. synes det høres litt voldsomt ut!

Skrevet

Jeg får magesmerter og diare av sukkerfri tyggis, så jeg tror i alle fall på det :)

Skrevet

Vi får ikke magesmerter, men du verden så luftfulle vi blei her :), så den kuttet vi rett og slett ut å kjøpe pga det.

Ja, dropsene går bedre, jeg kan spise lakris-dropsene og de er jo knallgode i tillegg! :o) Men lakrispastiller med kunstig søtningsstoff kan jeg ikke spise mye av nei.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Nei, jeg velger å tygge tyggis som før. Alt med måte. Om du drikket 30 liter vann pr dag er det sikkert ikke sunt. Men et par-tre liter er topp.

Annen sak, en periode var fluor-tabletter et must, så ble det skadelig.. En stund var egg fy-fy- og skulle unngås. Nå er det det ikke likens.

"Sannheter" kommer og går.

Annonse

Skrevet

Jeg orker ikke forholde meg til denne typen skremselspropaganda.

Skrevet

Nei, jeg velger å tygge tyggis som før. Alt med måte. Om du drikket 30 liter vann pr dag er det sikkert ikke sunt. Men et par-tre liter er topp.

Annen sak, en periode var fluor-tabletter et must, så ble det skadelig.. En stund var egg fy-fy- og skulle unngås. Nå er det det ikke likens.

"Sannheter" kommer og går.

Og en litt annen ting da, man skulle ikke bruke deosurant, det var kreftfarlig. samme med den gode gamle poteten!

Skrevet

Jeg orker ikke forholde meg til denne typen skremselspropaganda.

Ikke jeg heller... går inne ene øyet og ut det andre :)

Skrevet

Sorbitol har en lakserende effekt, det er da ingen hemmelighet. Det gjelder jo pastiller, sukkerfri saft osv også. Men det er snakk om ganske store doser da, eller? Hvor mange spiser mer enn en pakke tyggis om dagen?

Skrevet

Ja, det tror eg på.

Sorbitol (E420) er noe kunstig tilsetningsstoff, som skal erstatte sukkeret og eg tror at kunstige "saker & ting" i mat og drikke kan være alt fra uheldig til livsfarlig.

Men dette tror eg ikkje på:

http://www.oa.no/innlandet/article3273726.ece

da skal jeg aldri mer pusse tennen fra i dag av :) det blir deilig :)

Skrevet

da skal jeg aldri mer pusse tennen fra i dag av :) det blir deilig :)

Eg skal ikkje slutte å pusse tennene, men eg skal legge meg med god samvittighet om eg ikkje orker en kveld innimellom. :)

Skrevet

Extradropsene er kjempegode, men spiser jeg altfor mange, får jeg diaré. Får ikke vondt i magen.

Vet ikke om Extratyggis inneholder så mye sorbitol, for den inneholder også zyliton, som sies å være bra for tennene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...