Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig tok jeg mot til meg og prøvde wok-panna mi. Den har ligget i kjelleren i mange år fordi jeg trodde det var alt for vanskelig, hurtigsvarspremie i en bokklubb for ørten år siden.

Kjøpte soyasaus og oystersaus etter en oppskrift og greier. Blandet sausene og hadde i litt eplejuice av mangel på noe annet surt (må ha glemt limen på butikken!). Marinerte kyllingstrimlene en halvtimes tid. Stekte så kjøttet i solsikkeolje (etter oppskriften), men det sprutet noe veldig - hva kan jeg gjøre for å unngå det?

Tok ut kjøttet og stekte så grønnsakene - purreløk, squash, paprika og broccoli. Hadde i litt salt og pepper og hadde i kjøttet igjen de siste par minuttene.

Serverte med ris (villris og naturris i blanding) og det ble utrolig godt! Skikkelig knall! :o))))

Så takk til hvem det nå var som insisterte på at jeg måtte prøve wok-panna! Lettvindt og godt! Her kommer jeg nok til å prøve meg frem ja!

Fortsetter under...

Skrevet

Wok er veldig enkelt og greit, ja. Velkommen etter! ;)

Skrevet

Wok er veldig enkelt og greit, ja. Velkommen etter! ;)

Tar gjerne imot flere tips jeg! Kan jeg woke fisk? Hvordan i så fall?

Jeg er helt amøbe når det gjelder sauser og sånt og det er vel første gangen jeg har soyasaus og oystersaus i huset...:o)

Skrevet

Jeg er helt amøbe når det gjelder sauser og sånt og det er vel første gangen jeg har soyasaus og oystersaus i huset...:o)

Den aller enkleste middagen du kan lage, er kyllingfileter i biter woka sammen med f.eks paprika, sukkererter, champignon og løk. Hell et glass med sånn derre uncle Ben's sursøt saus over og la det hele putre bittelitt. Det er gjort mens du venter på risen. ;)

Fisk går fint å woke, du får til og med kjøpt ferdig fiskewok i fiskedisken på Ultra. ;)

Skrevet

Den aller enkleste middagen du kan lage, er kyllingfileter i biter woka sammen med f.eks paprika, sukkererter, champignon og løk. Hell et glass med sånn derre uncle Ben's sursøt saus over og la det hele putre bittelitt. Det er gjort mens du venter på risen. ;)

Fisk går fint å woke, du får til og med kjøpt ferdig fiskewok i fiskedisken på Ultra. ;)

Nam nam! :o) Har mange gode måltider og se frem til skjønner jeg.

Skrevet

Jeg synes soyasaus og fløte er god woksaus.

Og på Obs får man kjøpt store poser med gode wokgrønnsaker.

Nam nam

Annonse

Skrevet

Jeg synes soyasaus og fløte er god woksaus.

Og på Obs får man kjøpt store poser med gode wokgrønnsaker.

Nam nam

Jeg liker å kutte opp grønnsakene selv, men kommer sikkert til å prøve ferdigposene også. Fløte? Da triller jeg vel snart rundt her igjen... ;o)

Skrevet

Jeg liker å kutte opp grønnsakene selv, men kommer sikkert til å prøve ferdigposene også. Fløte? Da triller jeg vel snart rundt her igjen... ;o)

Ferdigposene har så mye forskjellige grønnsaker og det er ikke lett alltid å finne bambusskudd og vannkastanjer og slikt i butikken.

Skrevet

Ferdigposene har så mye forskjellige grønnsaker og det er ikke lett alltid å finne bambusskudd og vannkastanjer og slikt i butikken.

Jeg har en innholdsrik nærbutikk og de har masse sånt faktisk. :o) På boks da.

Skrevet

Det spruter fordi det kommer vann i oljen når du har i det marinerte kjøttet. Du kan enten bruke mindre olje (det er ikke nødvendig med olje i teflonwok), eller la være å marinere og tørke godt av kjøttet først. Eller leve med sprutingen :)

Min middag i dag var ikke fullt så nøye planlagt, mer et resultat av lemfeldig omgang med frukt- og grønnsakshyllene på butikken: http://epistel.no/archives/000206.html

Skrevet

Det spruter fordi det kommer vann i oljen når du har i det marinerte kjøttet. Du kan enten bruke mindre olje (det er ikke nødvendig med olje i teflonwok), eller la være å marinere og tørke godt av kjøttet først. Eller leve med sprutingen :)

Min middag i dag var ikke fullt så nøye planlagt, mer et resultat av lemfeldig omgang med frukt- og grønnsakshyllene på butikken: http://epistel.no/archives/000206.html

Jeg kan la være å marinere og heller bruke marinaden som saus mot slutten. For det var innmari godt med den sausen på!

Skal tro om den inneholder masse kalorier...?

Skrevet

Jeg er wok-ekspert, nesten!

Min favoritt i alle år har vært lotus-wok eller thaiwok med rød karri-saus. Hot! Blue Dragon osv har så utrolig mange gode små sauspakker og det er så enkelt at det er latterlig. Er man skikkelig nybegynner kommer man unna med å kjøpe ferdigfrosne grønnsakspakker og bare tilsette sausene. That's it! Selvsagt er ferske rådvarer alltid bedre og blabla, men hei, det funker da med frossent ferdigblandet i farta.

Og jeg sverger til couscous ved siden av wok'en, vet at mange mener det er ris som er "riktig", men dem om det:)

Skrevet

Jeg er wok-ekspert, nesten!

Min favoritt i alle år har vært lotus-wok eller thaiwok med rød karri-saus. Hot! Blue Dragon osv har så utrolig mange gode små sauspakker og det er så enkelt at det er latterlig. Er man skikkelig nybegynner kommer man unna med å kjøpe ferdigfrosne grønnsakspakker og bare tilsette sausene. That's it! Selvsagt er ferske rådvarer alltid bedre og blabla, men hei, det funker da med frossent ferdigblandet i farta.

Og jeg sverger til couscous ved siden av wok'en, vet at mange mener det er ris som er "riktig", men dem om det:)

Jeg synes det er så morsomt å prøve forskjellige grønnsaker og hakke dem opp selv, men kommer sikkert til å prøve frossenposer også. De små sausposene så jeg i butikken ja, men det blir jo fryktelig dyrt i lengden da? Mye billigere å kjøpe en flaske og bruke den og tilsette forskjellig.

Finnes det limesaft på flaske? Sånn som sitronsaft.

Annonse

Persille1365381127
Skrevet

Wok er enklere enn alt annet synes jeg :)

Men; jeg har en sånn rist jeg kan legge oppå både wok og stekepanne, med håndtak - og det fungerer veldig bra. Den tar nesten all stekesprut.

Skrevet

Wok er enklere enn alt annet synes jeg :)

Men; jeg har en sånn rist jeg kan legge oppå både wok og stekepanne, med håndtak - og det fungerer veldig bra. Den tar nesten all stekesprut.

Det har jeg også hatt, skal tro hvor den har tatt veien...?

Skrevet

Jeg synes det er så morsomt å prøve forskjellige grønnsaker og hakke dem opp selv, men kommer sikkert til å prøve frossenposer også. De små sausposene så jeg i butikken ja, men det blir jo fryktelig dyrt i lengden da? Mye billigere å kjøpe en flaske og bruke den og tilsette forskjellig.

Vet ingenting om limesaft på flaske, men jeg vet at man ikke trenger saus på wokkede grønnsaker for at det skal smake godt!

Her er det hverdagswok uten saus, litt mer seriøs wok med saus.

Og - man kan wokke alt.

Persille1365381127
Skrevet

Det har jeg også hatt, skal tro hvor den har tatt veien...?

Heh :)

Den funker i hvertfall veldig bra, og den kan gå i oppvaskmaskinen etterpå - hvilket nesten er en forutsetning.

Skrevet

Ja, det finnes, i hvert fall har jeg i kjøleskapet.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg ba deg om å prøve woken din, for jeg skulle ha meg frabedt at du ba folk om å ikke kjøpe wokpanne i gaver. Uhørt mente jeg med flere, så måtte du innrømme at du aldri hadde prøvd ;o)

Vel, jeg sa jo at det var godt :o) Chop sueysaus er også snadder, jeg sper den med vann, mer krydder, og har i litt jevning om det blir for tynt, når jeg lager mye wok. Ellers hiver jeg bare hele posen eller glasset over kjøtt og grønnsaker.

Jeg passer på at jeg ikke har for mye olje i, da spruter det. Ikke så mye kjøtt i slengen heller. Når jeg tenker meg om så spruter det mer i teflonwoken jeg har, enn den skikkelige støpejernswoken. Teflon du har eller?

Jeg woker mye grønnsaker som tilbehør til annen mat også.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1200082795' post='3775970]

Jeg ba deg om å prøve woken din, for jeg skulle ha meg frabedt at du ba folk om å ikke kjøpe wokpanne i gaver. Uhørt mente jeg med flere, så måtte du innrømme at du aldri hadde prøvd ;o)

Vel, jeg sa jo at det var godt :o) Chop sueysaus er også snadder, jeg sper den med vann, mer krydder, og har i litt jevning om det blir for tynt, når jeg lager mye wok. Ellers hiver jeg bare hele posen eller glasset over kjøtt og grønnsaker.

Jeg passer på at jeg ikke har for mye olje i, da spruter det. Ikke så mye kjøtt i slengen heller. Når jeg tenker meg om så spruter det mer i teflonwoken jeg har, enn den skikkelige støpejernswoken. Teflon du har eller?

Jeg woker mye grønnsaker som tilbehør til annen mat også.

Teflon ja, ikke støpejern i alle fall, jeg har så dårlige håndledd at jeg ikke ville klart å løfte en wok i støpejern! :o) Men jeg tror den vi fikk i gave er i bedre kvalitet enn den jeg har som er fra Bokklubben så jeg gleder meg til å prøve den også.

For det var utrolig godt! Jeg må få kjæresten til å smake også, men han er litt sær, er ikke glad i sursøt saus f.eks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...