Gå til innhold

arveavgift og regler

Anbefalte innlegg

Gjest undrende arving
Skrevet

er det noen her inne som vet hvem man kan kontakte for å få vite hvilke rettigheter og plikter man har når det kommer til arveavgift?

kommer til å arve et hus av en slektning som er verdt flere millioner, men har fått opplyst at jeg må betale 4,5 millioner kr om jeg skal ta over. er det noen regler som sier at man slipper unna avgiften om eieren av huset skriver over huset på meg før sin bortgang?

Skrevet

Kontakt skatteetaten.

I og med at dette ikke er barn, fosterbarn eller foreldre, så må du betale 10% av de første 300.000 og 30% av resten, hvis de ikke har endret dette i det siste. Har de endret det, så har det i alle fall ikke blitt mindre avgift med den gale regjeringen vi har nå. De her fullstendig tullinger når det gjelder skatter og avgifter.

Dette er vannvittig dyrt, så det skal mye til for at du klarer å sitte på denne eiendommen, hvis det er verdt store beløp og du har vanlig inntekt. Du må antagelig selge, men du sitter jo igjen med et bra beløp likevel.

Du slipper med andre ord ikke unna skattene, enten blir det inntekt av det, hvor du antagelig betaler mer i inntektsskatt enn arveavgift eller bare arveavgift.

Skrevet

Når du likevel er arving, hjelper det ikke om du overtar før nåværende eier dør. Avgiften blir den samme.

Gjest undrende arving
Skrevet

men om han kjøper huset før denne personen går bort...da vil man komme utenom arveavgifter etc?

Skrevet

En ting til, du kan "kjøpe" eiendommen av vedkommende. Dette ut i fra en akseltabel pris, ikke nødvendigvis markedspris, men en lavere pris som ikke virker mistenksom.

Så tar du et privar lån hos vedkommende, pålydene husprisen. Dette betaler du tilbake månedelig, med fast trekk i fra kontoen din.

At du får disse pengene igjen av huseier er det ingen som trenger og vite:-)

Skrevet

En ting til, du kan "kjøpe" eiendommen av vedkommende. Dette ut i fra en akseltabel pris, ikke nødvendigvis markedspris, men en lavere pris som ikke virker mistenksom.

Så tar du et privar lån hos vedkommende, pålydene husprisen. Dette betaler du tilbake månedelig, med fast trekk i fra kontoen din.

At du får disse pengene igjen av huseier er det ingen som trenger og vite:-)

Den løsningen der kan få uheldige skattemessige virkninger for nåværende eier. Vedkommende har jo da en fordring på kjøper tilsvarende kjøpesummen, og må betale formuesavgift av beløpet. Kjøpesummen er vesentlig høyere enn ligningsverdien på huset, og dermed kan transaksjonen utløse ganske mye skatt.

(Har prøvd en slik modell, og min svigermor fikk plutselig 20 000 pr år i formuesskatt... Da kan det være like greit å betale arveavgift og bli ferdig med hele greia!)

Skrevet

Den løsningen der kan få uheldige skattemessige virkninger for nåværende eier. Vedkommende har jo da en fordring på kjøper tilsvarende kjøpesummen, og må betale formuesavgift av beløpet. Kjøpesummen er vesentlig høyere enn ligningsverdien på huset, og dermed kan transaksjonen utløse ganske mye skatt.

(Har prøvd en slik modell, og min svigermor fikk plutselig 20 000 pr år i formuesskatt... Da kan det være like greit å betale arveavgift og bli ferdig med hele greia!)

Joda, jeg ser den, det er litt skummelt hvis verdiene er store, noe de tydeligvis er her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...