Gå til innhold

Hvor gammel var du da du flyttet hjemmefra?

Anbefalte innlegg

Gjest hybellivet
Skrevet

klarte du deg godt, eller ble det ikke som du hadde tenkt? Datteren min på 16 år sitt største ønske er å flytte på hybel. Hun er lei foreldre og småsøsken. Hun vil gjerne være fri, og hun sier til meg at hun fint klarer seg selv. Hun har ei venninne som bor for seg selv 16 år gammel.

Jeg er litt betenkelig ettersom hun ikke har økonomisk sans, er rotete, ikke klarer holde avtaler, litt dårlige holdninger.

Men hun er lei av oss og vi krangler mye. Begynner å tro at muligheten er at hun snart kan få flytte på hybel, men vil hun klare ansvaret som innebærer med å bo alene.

Hva kan jeg gjøre? Er det ikke slik at de unge skal få mer frihet ettersom de blir eldre. Da tenker jeg nå at hun kanskje bare skal få ønsket sitt oppfylt. Jeg er også redd for å feilvurdere, og kanskje angre hvis det ikke går bra. Men tenker også at hun må få prøve seg.

Foreldres store skrekk er rusmidler. Samtidig har hun jo fått de holdninger som er sunne og riktige hjemmefra.

Ja det var bare ett hjertesukk fra enn forelder.....

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• Dorthe

5

• tiliti

5

• Mrs. Wallace

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvem skal betale hybelen? Mat? Toalettsaker? Forsikring? Møbler? Klær? Strøm?

Med mindre hun har en jobb hvor hun faktisk tjener en del så kan hun jo ikke flytte hjemmefra ennå.

Jeg var såpass gammel da jeg omsider flyttet hjemmefra at det ikke er sammenlignbart. :o)

Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 16. Følte meg totalt "lost" når jeg stod på butikken å skulle kjøpe middagsmat osv. Kunne ikke lage mat heller noe særlig. Følte meg helt ... når regningene kom. Klesvask gikk på et vis. Oppvask også. Men alt annet var vanskelig. Men jeg lærte i løpet av noen år der jeg hadde opplevd å gå sulten på slutten av mnd mange nok ganger og fryst meg gjennom vinteren pga manglende penger til vinterklær.

Summa summarum: Jeg var for ung til å flytte hjemmefra. Mine barn får aldri lov til å flytte så tidlig. En 16-åring er ikke moden nok.

Skrevet

Jeg dro på folkehøgskole da jeg var 16, ca midt mellom hybel og det å bo hjemme :)

Bodde hjemme noen måneder etter, men flyttet for godt da jeg var 17,5 - bort på hybel, nok var nok. Det fungerte overhodet ikke, vi kranglet så filla føyk.

Fikk et veldig bra forhold til min mor da vi fikk hverandre litt på avstand, og har vokst opp til å bli et noenlunde fornuftig, oppegående eksemplar av arten.

Jeg eide ikke økonomisk sans og alt det andre du sier om din datter, det gikk på et vis selv om mamma måtte trå til noen ganger med økonomisk tilskudd.

Søkte borteboerstipend på videregående skole på grunnlag av forhold i hjemmet, da holdt det at rådgiver på skolen skrev under på at det beste for min skolegang var om jeg bodde for meg selv.

Det vanskeligste med å bo for meg selv var å komme meg opp om morran, men fikk studiekompetanse med et nødskrik.

Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 16. Følte meg totalt "lost" når jeg stod på butikken å skulle kjøpe middagsmat osv. Kunne ikke lage mat heller noe særlig. Følte meg helt ... når regningene kom. Klesvask gikk på et vis. Oppvask også. Men alt annet var vanskelig. Men jeg lærte i løpet av noen år der jeg hadde opplevd å gå sulten på slutten av mnd mange nok ganger og fryst meg gjennom vinteren pga manglende penger til vinterklær.

Summa summarum: Jeg var for ung til å flytte hjemmefra. Mine barn får aldri lov til å flytte så tidlig. En 16-åring er ikke moden nok.

Jeg var riktignok 1,5 år eldre men kunne lage mat, hadde handlet i butikk for familien flere ganger etc. Regningene ble betalt - men jeg må innrømme at de sjelden ble betalt tidsnok før jeg fikk meg nettbank noen år senere. Vintertøy fikk jeg fremdeles av min mor som jeg ville fått om jeg bodde hjemme.

Jeg sier ikke at det mest geniale er å flytte hjemmefra når man er 16 men at det er stor forskjell på folk. Der hvor jeg kommer fra er det rimelig vanlig siden videregående skole ligger for langt fra hjemstedet til mange for daglig pendling.

Skrevet

Jeg hadde akkurat runda 20 da jeg flytta hjemmefra.

Annonse

Skrevet

Jeg var riktignok 1,5 år eldre men kunne lage mat, hadde handlet i butikk for familien flere ganger etc. Regningene ble betalt - men jeg må innrømme at de sjelden ble betalt tidsnok før jeg fikk meg nettbank noen år senere. Vintertøy fikk jeg fremdeles av min mor som jeg ville fått om jeg bodde hjemme.

Jeg sier ikke at det mest geniale er å flytte hjemmefra når man er 16 men at det er stor forskjell på folk. Der hvor jeg kommer fra er det rimelig vanlig siden videregående skole ligger for langt fra hjemstedet til mange for daglig pendling.

Jeg fikk ikke noe støtte da jeg flyttet hjemmefra. Måtte klare alt selv. Jobbe og betale regninger og alt som hører med å bo alene. Men som sagt. Jeg lærte.

Skrevet

Hvem skal betale hybelen? Mat? Toalettsaker? Forsikring? Møbler? Klær? Strøm?

Med mindre hun har en jobb hvor hun faktisk tjener en del så kan hun jo ikke flytte hjemmefra ennå.

Jeg var såpass gammel da jeg omsider flyttet hjemmefra at det ikke er sammenlignbart. :o)

Studielån er ganske vanlig, og ha en helgejobb/kvelder osv.

Kommer an på hvor mye man vil flytte det så ordner det seg alltid.

Flytta da jeg var 17 og det gikk veldig fint...

Aliza1365380759
Skrevet

19 år, og jeg flyttet laaangt hjemmefra pga studier. Jeg kranglet også mye med foreldrene mine, og hadde selvsagt lyst til å flytte hjemmefra da jeg var 16 år (hvem har ikke det?), men i ettertid ser jeg at jeg nok ikke hadde klart meg særlig bra.. Ja, jeg kunne lage mat, vaske klær, betale regninger osv, og hadde jobb ved siden av skolen, så jeg hadde nok klart meg rent praktisk, men det er litt "merkelig" å skulle komme hjem til en tom hybel når du er vant til å ha familie rundt deg. Jeg synes også det er innmari kjedelig å spise alene (hjemme er det fellesmåltider, særlig middag), så det er ikke sikkert jeg hadde klart å spise normalt hvis jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16 år.

Dette er selvsagt bare mine tanker omkring meg selv, det er jo absolutt ikke sikkert datteren din er lik meg overhodet! :)

Skrevet

Studielån er ganske vanlig, og ha en helgejobb/kvelder osv.

Kommer an på hvor mye man vil flytte det så ordner det seg alltid.

Flytta da jeg var 17 og det gikk veldig fint...

Tja, det er jo ikke så lurt å pådra seg studielån allerede fra videregående skole, dersom det ikke er helt nødvendig. Et lån skal betales tilbake engang.

Gjest the riddler
Skrevet

Jeg var 17 og hadde mast siden jeg var 16 om å få flytte. Husleie, strøm, mat og busskort ble dekt av stipend fra lånekassen. For meg var det himmelen å komme bort hjemmefra. Jeg var mye flinkere til å lage middag hver dag, vaske til helgen osv da enn jeg er nå... Økonomien har jeg alltid hatt kontroll på, så det var aldri noe problem. Jeg var en ansvarlig person fra jeg var veldig ung og selv om det ble en del festing så var andre rusmidler enn alkohol aldri aktuelt. Alkohol kommer de jo borti selv om de bor hjemme.

For min del tok idrett og skole (og festing) det meste av min tid. Jeg klarte meg helt fint og jeg angrer ikke en dag på at jeg flyttet. Bor man alene så MÅ man lære å klare seg selv. Men det er selvsagt forskjellig fra person til person hvor moden man er som 16-17 åring. Du kjenner ditt barn best. Og går det på trynet så er det ikke verre enn at hun flytter hjem.

Skrevet

Tja, det er jo ikke så lurt å pådra seg studielån allerede fra videregående skole, dersom det ikke er helt nødvendig. Et lån skal betales tilbake engang.

Ja, men får stipend også, mange bekker små osv ....

Skrevet

Jeg var 23, men da hadde jeg jobbet og spart nesten alle pengene jeg hadde tjent i tre år slik at jeg hadde halvparten av innskuddet til leiligheten jeg kjøpte.

Annonse

Gjest the riddler
Skrevet

På videregående får man borteboerstipend om man bor over fire mil unna skolen. Det var regelen da jeg gikk på vgs, men det er mulig den er endret nå. Jeg vet ikke hvor mye beløpet er på nå, men jeg klarte meg fint på det jeg fikk utbetalt.

Skrevet

Var 15. Der hvor vi bodde var vgs så langt unna at der måtte man flytte. Men jeg flytta til bestemor, så det er ikke sammenliknabart, selv om bestemor var gammel og i dårlig form.

Som sagt dro vel mer eller mindre alle fra min klasse på hybel "til byen", og selv de mest slaskete slasne har klart seg fint og blitt folk av i større eller mindre grad!

Gjest hallooooo
Skrevet

Hvem skal betale husleia, strøm, mat, mobiltelefonregningen osv osv ?

Dumt å ta opp studielån for å betale sånne ting ......

Syns det er alt for tidlig, hun vil flytte kun fordi hun er lei foreldre, småsøsken, krangling og fordi venninna har gjort det .... hallloooooooo dere klarer vel å forsvare et nei, om hun bruker de "truslene" der ....

Skrevet

Jeg tror det er slutt med at man får lån for å gå på videregående skole, man får bare stipend.

Skrevet

Var 15. Der hvor vi bodde var vgs så langt unna at der måtte man flytte. Men jeg flytta til bestemor, så det er ikke sammenliknabart, selv om bestemor var gammel og i dårlig form.

Som sagt dro vel mer eller mindre alle fra min klasse på hybel "til byen", og selv de mest slaskete slasne har klart seg fint og blitt folk av i større eller mindre grad!

Ja, også en ting til: Jeg kunne godt flytta til ei pappeske jeg for min del, jeg ville bare bort hjemmefra. Og hverken da, eller noen gang i ettertid har jeg ønska meg hjem igjen. MEN: jeg fikk litt bedre forhold til moren min siden vi kom på avstand.

Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra 15 år gammel for å gå på skole. Det var helt vanlig den gang. Et par at mine klassekamerater var faktisk et år yngre. Flere av mine barndomsvenner dro vekk på jobb det året de fylte 15.

Også i dag er det noen som må eller foretrekker å bo på hybel etter ungdomsskolen. Jeg hadde aldri orket å pendle mange mil til skolen hver dag.

Skrevet

Jeg tror det er slutt med at man får lån for å gå på videregående skole, man får bare stipend.

Åja, det høres jo fint ut. Husker at noen av jentene jeg gikk sammen med på videregående tok opp studielån for å bo på hybel. De angret en del på det noen år senere, da lånesummen var kommet opp i et stort og fint tall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...