Gå til innhold

Hvor gammel var du da du flyttet hjemmefra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På videregående får man borteboerstipend om man bor over fire mil unna skolen. Det var regelen da jeg gikk på vgs, men det er mulig den er endret nå. Jeg vet ikke hvor mye beløpet er på nå, men jeg klarte meg fint på det jeg fikk utbetalt.

Det er jo fint, men det er vel ikke avstanden til skolen som er avgjørende i trådstarters tilfelle?

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• Dorthe

5

• tiliti

5

• Mrs. Wallace

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg hadde det helt fint da jeg flyttet på hybel som 15-åring. Var riktignok altfor sjenert, så jeg livet bestod vel bare av skole og lekser det første året.

Jeg regner med at dattera di skal gå på skole, ikke jobbe. Hun må nok få penger hjemmefra da?

Skrevet

Ja, men får stipend også, mange bekker små osv ....

Stipend er selvsagt noe annet. Men man får vel ikke det dersom man like gjerne kan bo hjemme, eller?

Skrevet

Var 17, og selv om jeg ikke var noe økonomisk geni, så gikk det greit (eller mulig at jeg effektivt har fortrengt enkelte ting...*s*)

Skrevet

Stipend er selvsagt noe annet. Men man får vel ikke det dersom man like gjerne kan bo hjemme, eller?

Stadige konflikter som går ut over skolearbeidet og elevens velferd eller hvilke fine ord de brukte var nok for å få borteboerstipend.

Gjest the riddler
Skrevet

Det er jo fint, men det er vel ikke avstanden til skolen som er avgjørende i trådstarters tilfelle?

Det sto ikke noe om det så vidt jeg husker, men det er et eksempel på hvordan man kan få penger. Hvis det ikke er tilfellet med så lang reisevei får jo datteren enda en ting hun må lære seg, - hvordan dekke utgiftene.

Annonse

Skrevet

Åja, det høres jo fint ut. Husker at noen av jentene jeg gikk sammen med på videregående tok opp studielån for å bo på hybel. De angret en del på det noen år senere, da lånesummen var kommet opp i et stort og fint tall.

Jeg er helt enig med deg. Det eneste problemet er hvis du er alene med unger og mister alle pengene du får for dem når du fyller 18. Jeg vet flere av ungene til venninnene mine som måtte ta opp studielån det siste året på videregående. Jeg gikk i banken i steden fordi jeg synes det var kjipt at ungene skulle slite med det lånet også + det de måtte ta senere.

Skrevet

Det fikk jeg ihvertfall, fordi jeg "hadde godt av å bo for meg selv" :)

Skrevet

Har ikkje flytta hjemmefra enda eg, og eg er 46.

Bor i familiehuset enda, far min døde for 20 år siden.

Gjest Angela26
Skrevet

Jeg var 15, men fylte 16 samme aaret.

Det gikk kjempefint. Bodde i kollektiv med ei super jente, og oppfoerte meg fint :-)

Men hun klarer seg neppe bare med stipend, saa enten maa hun ta opp studielaan og/eller jobbe. Hvis hun ikke faar hjelp fra dere da.

Skrevet

Jeg var 15, men fylte 16 samme aaret.

Det gikk kjempefint. Bodde i kollektiv med ei super jente, og oppfoerte meg fint :-)

Men hun klarer seg neppe bare med stipend, saa enten maa hun ta opp studielaan og/eller jobbe. Hvis hun ikke faar hjelp fra dere da.

samme her.flytta ut da jeg var 15 år,og det gikk jo så som så.gikk skole jeg da,hadde stipend som eneste inntekt,og heller ingen foreldre som hadde særlig midler til å stille opp.men bra gikk det uansett,og nå sitter jeg her med masse erfaring og god økonomisk sans som kom underveis.man lærer jo å bli selvstendig veldig fort da,men om det er en fordel er det vel delte meninger om.men jeg syns det _det_ er en flott egenskap,som kommer godt med i livet videre. :)

Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 16. Følte meg totalt "lost" når jeg stod på butikken å skulle kjøpe middagsmat osv. Kunne ikke lage mat heller noe særlig. Følte meg helt ... når regningene kom. Klesvask gikk på et vis. Oppvask også. Men alt annet var vanskelig. Men jeg lærte i løpet av noen år der jeg hadde opplevd å gå sulten på slutten av mnd mange nok ganger og fryst meg gjennom vinteren pga manglende penger til vinterklær.

Summa summarum: Jeg var for ung til å flytte hjemmefra. Mine barn får aldri lov til å flytte så tidlig. En 16-åring er ikke moden nok.

det er vel forskjell på 16 åringer??selv om èn 16 åring kanskje ikke er moden nok,så spiller omstendigheter veldig mye inn akkurat der.bor man langt unna foreldrene?hva slags erfaring fra matlaging og betaling av ting har man fra før,og hvordan er man som person?

her kan man helt klart ikke slå alle 16 åringer under samme kam!

dette er vel bare enda en situasjon der man har mulighet til å prøve å feile og går det ikke,kan man jo alltids flytte hjem igjen.særlig i denne situasjonen hvor jeg har forstått at det er snakk om i samme kommune eller i nærheten hvertfall?

Gjest hybellivet
Skrevet

Hvem skal betale hybelen? Mat? Toalettsaker? Forsikring? Møbler? Klær? Strøm?

Med mindre hun har en jobb hvor hun faktisk tjener en del så kan hun jo ikke flytte hjemmefra ennå.

Jeg var såpass gammel da jeg omsider flyttet hjemmefra at det ikke er sammenlignbart. :o)

Bidrag fra foreldre kr 6000. Barnetrygd 980 kr, stipend kr 1000 og så har hun en liten jobb og tjener 3000 kr pr mnd. Dette blir ca 11.000 kr pr mnd og burde holde. En annen ting er jo om hun klarer forvalte pengene riktig. Hybel-leie m/strøm ca 3000 kr.

Annonse

Skrevet

Jeg var 19 år ca da jeg flyttet. Jeg fikk jobb i en annen by og da passet det fint å bo på hybel der. Jeg synes det gikk fint, men husker at klesvasken hopet seg fort opp. Så kom min mor på besøk og tok med hjem tøy avogtil. Jeg hadde ikke vaskemaskin :)

Jeg tror at jeg ville latt tiden frem mot høsten være en tid datteren din må vise at hun kan ta ansvar. Så vil det vise seg om hun virkelig vil??

''Jeg er litt betenkelig ettersom hun ikke har økonomisk sans, er rotete, ikke klarer holde avtaler, litt dårlige holdninger.''

La henne vise at hun holder avtaler, og hun kan prøve å tøye ut pengene osv

Det er jo mange ungdommer som bor borte pga skoler og slikt, og det går nok helst bra, men jeg må si at jeg håper at mine vil bo hjemme lenge.

Skrevet

Bidrag fra foreldre kr 6000. Barnetrygd 980 kr, stipend kr 1000 og så har hun en liten jobb og tjener 3000 kr pr mnd. Dette blir ca 11.000 kr pr mnd og burde holde. En annen ting er jo om hun klarer forvalte pengene riktig. Hybel-leie m/strøm ca 3000 kr.

Ojjj, ikke bare holder det, hun lever jo som en prinsesse!

Skrevet

ohoiiiiii!!! send henne i vei! *haha*

Skrevet

Jeg var 19 år. Det gikk kjempefint, jeg levde av studielånet.

''Jeg er litt betenkt ettersom hun ikke har økonomisk sans, er rotete, ikke klarer holde avtaler, litt dårlige holdninger.''

Dette tyder på at hun bør vente noen år

synes

Skrevet

Jeg var 19,5 å da jeg flyttet hjemmefra. Var ferdig med videregående, og skulle være au-pair i Frankrike.

Var klar for det da, men syntes det var helt fint å bo hjemme frem til da.

Jeg synes det er tidlig for en 16 åring å flytte hjemmefra. Hjelper godt med et par år til hjemme!

Skrevet

"Jeg er litt betenkelig ettersom hun ikke har økonomisk sans, er rotete, ikke klarer holde avtaler, litt dårlige holdninger."

Hva med å lage en avtale med henne? Først må hun bevise at hun kan holde orden på rom, avtaler, klokkeslett, penger, osv. F.eks i en periode på 3 mnd eller noe. Så må hun fortsette å bevise etter utflytting, ellers er det rett hjem igjen.

Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra høsten etter at jeg var russ, dvs i mitt 19nde år.

Det var på mange måter stas å bo alene og være sin egen sjef, men jeg husker hvor trist det var da vekkerklokka ringte første studiedag - jeg var alltid vant med personlig vekking i alle de årene jeg bodde hjemme, med kun noen få unntak i forbindelse med sommerjobber som startet grytidlig...;-)

Også på andre felter var det litt vemodig til tider, men samtidig var det veldig stas å klare seg selv.

16 år hadde vært aaaaltfor tidlig for meg ihvertfall, og kanskje for de fleste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...