Gå til innhold

Hvor gammel var du da du flyttet hjemmefra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var 19 år. Det gikk kjempefint, jeg levde av studielånet.

''Jeg er litt betenkt ettersom hun ikke har økonomisk sans, er rotete, ikke klarer holde avtaler, litt dårlige holdninger.''

Dette tyder på at hun bør vente noen år

synes

''Dette tyder på at hun bør vente noen år''

Enig

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• Dorthe

5

• tiliti

5

• Mrs. Wallace

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Bidrag fra foreldre kr 6000. Barnetrygd 980 kr, stipend kr 1000 og så har hun en liten jobb og tjener 3000 kr pr mnd. Dette blir ca 11.000 kr pr mnd og burde holde. En annen ting er jo om hun klarer forvalte pengene riktig. Hybel-leie m/strøm ca 3000 kr.

''Bidrag fra foreldre kr 6000.''

Oi det var mye! Må jo være mye dyrere enn å om dere forsørger henne i deres eget hus!

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Det eneste problemet er hvis du er alene med unger og mister alle pengene du får for dem når du fyller 18. Jeg vet flere av ungene til venninnene mine som måtte ta opp studielån det siste året på videregående. Jeg gikk i banken i steden fordi jeg synes det var kjipt at ungene skulle slite med det lånet også + det de måtte ta senere.

En av mine venninner er født i desember, og fylte 18 år midtveis i tredjegym. Moren hennes søkte om å få forlenget barnebidraget frem til sommeren, og det gikk igjennom..

Gjest Stolt mamma til gutter
Skrevet

Jeg flyttet ikke hjemmenfra før jeg var en tyve.

Men før det så hadd jeg ansvaret for økonomien for hele familien (fra jeg var 16) og en god del av min lønn gikk til felles hushold.

Når jeg fikk ordentlig fast jobb så betalte jeg halve husleie for hjemmet vi bodde i, og telefonregninga, så jeg bidro hele tiden.

Slik sett var det deiligere og bedre for meg den dag jeg fikk mitt eget helt og hodent og måtte bruke økonomien og energien på mitt eget.

Jeg har et lite småbruk i dag, og ønsket mitt er å kunne la mine sønner bo der etterhvert, som i en startfase.

Min eldste sønn er 14 og jeg lar ham mer enn gjerne bo på dette småbruket (ligger nære huset vårt) når han er 16 hvis han fortsetter å være såpass fornuftig og alright som til nå.

Skrevet

Jeg flyttet på hybel da jeg var 17, den høsten da jeg startet på 2. året på vgs.

Jeg var fullstendig bortskjemt med full service hjemmefra, men klarte meg utrolig nok helt fint. Jeg ville det så sterkt at det bare skulle gå. Pengene strakk til - levde kun på studielån (ja, det er lenge siden...) og stipend samt barnebidrag fra min far. Også husker jeg at jeg ønsket meg penger til jul og bursdag, ikke noe annet. He-he.

Om mine barn får flytte på hybel så tidlig? Neppe. Verden er ikke i dag slik den var dengang. Dessuten husker jeg veldig godt hvordan jeg nøt den totale friheten, med å reke gatelangs i helgene og slikt.

Jeg hadde nok ikke sluppet avgårde en 16-åring, men det er ut fra hva jeg tror om fremtiden. Bare dere kan avgjøre om deres 16-åring kan fikse borteboertilværelsen.

Skrevet

En av mine venninner er født i desember, og fylte 18 år midtveis i tredjegym. Moren hennes søkte om å få forlenget barnebidraget frem til sommeren, og det gikk igjennom..

Ja, man har rett på fortsettelse av bidraget under videregående skolegang, men forlengelse av bidraget tar også med foreldrenes økonomiske situasjon i betraktning og det kan slå ut anderledes enn før fylte 18. Selv mistet jeg den delen som var forskuttert fra staten siden min far ikke hadde verdens beste økonomi - og satt igjen med et vedtak på 100 kr mnd.

Annonse

Skrevet

Ja, man har rett på fortsettelse av bidraget under videregående skolegang, men forlengelse av bidraget tar også med foreldrenes økonomiske situasjon i betraktning og det kan slå ut anderledes enn før fylte 18. Selv mistet jeg den delen som var forskuttert fra staten siden min far ikke hadde verdens beste økonomi - og satt igjen med et vedtak på 100 kr mnd.

Et vedtak på 100 kr mnd er jo latterlig!

Skrevet

Jeg har aldri mottatt noe barnebidrag fra faren, bare forskudd fra trygdekontoret og det kan ikke forlenges. Venninna mi fikk 200 kr i bidrag fra faren og det hjalp ikke mye det heller.

Jeg tror det er vanskelig å få bidrag etter fyllte 18, men vet det er mulig. Men man mister både bidrag, barnetrygd og barnetillegg og det utgjorde den gangen 4500 og det merkes jo godt særlig når man har like mange unger boende hjemme. Alle mine er født på sommeren så det blir jo et helt år med mindre penger. 18 åringer er ikke billig i drift for å si det slik ;o)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg var 16 år da jeg flyttet hjemmefra.

Det gikk helt fint. Jeg lærte jo at jeg måtte prioritere, brukte jeg opp penger, ja da ble det makaroni til middag resten av måneden.

Klesvask, oppvask, middagslaging gikk helt fint, det hadde jeg jo lært hjemme.

Noen brølere begikk jeg jo, men jeg lærte av det. Ha abonnemang på mobilen f.eks, jeg fant kjapt ut at kontantkort var tingen ;o)

Jeg og mamma fikk et bedre forhold, før jeg flyttet var vi veldig i strupen på hverandre, og klare ikke annet enn å krangle i perioder. Fryktelig dumt og slitsomt for oss begge. Dette ordnet seg da vi ikke bodde så tett lengre.

På en annen side hadde hun ikke lengre så mye kontroll på hva jeg gjorde. Så jeg kunne drikke alkohol, uten hennes viten og innblanding. Jeg var aldri borti noe sterkere, men jeg ser jo i dag at noen av hennes argument var gode, i forhold til dette.

Så de er veldig vanskelig og si noe om deres situasjon. Ungdom er så forskjellig. Med meg gikk det veldig bra, som sagt, gikk på noen brølere med penger, men lærte kjapt.

Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 17år.

Da flyttet jeg sammen med typen.

Vi hadde vært sammen siden jeg var 15år,og er fosatt sammen!!!

Gjest Håpløs med penger
Skrevet

Ang økonomisk sans blir ikke den nødvedigvis bedre bare fordi man får et par år til på baken. Min venninne på 33 er håpløs. Hun har relativt treng økonomi, men hver gang hun får noe ekstra penger så brukes de opp, og hun er masse ute på ting som koster. Og det er jo ikke noe problem, for foreldrene hennes ordner opp for henne, betaler regninger, låner henne penger som de aldri får igjen.. sukk.

Skrevet

Et vedtak på 100 kr mnd er jo latterlig!

Ja da synes jeg like godt de kunne gitt avslag.

Skrevet

Jeg har aldri mottatt noe barnebidrag fra faren, bare forskudd fra trygdekontoret og det kan ikke forlenges. Venninna mi fikk 200 kr i bidrag fra faren og det hjalp ikke mye det heller.

Jeg tror det er vanskelig å få bidrag etter fyllte 18, men vet det er mulig. Men man mister både bidrag, barnetrygd og barnetillegg og det utgjorde den gangen 4500 og det merkes jo godt særlig når man har like mange unger boende hjemme. Alle mine er født på sommeren så det blir jo et helt år med mindre penger. 18 åringer er ikke billig i drift for å si det slik ;o)

Men det spørs om det egentlig var 'verdt det' i min venninnes tilfelle - etter at moren hennes fikk gjennomslag for forlenget bidrag, sluttet faren å hilse på _dattera_. Husker vi møtte han på gata noen ganger (lite sted), og han bare lot som hun var luft. :-(

Forferdelig tragisk.

Det var imidlerid nærliggende å tro at hans nye kone kunne ha noe med saken å gjøre, for da de skilte seg noe senere, ble forholdet mlm far og datter mye bedre.

Men uansett innflytelse fra den nye var det en særdeles ufin oppførsel fra han.

Annonse

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg var 18 da jeg flyttet hjemmefra, men etter et år i utlandet begynte jeg å studere her, og fant ikke hybel :/. Var overmoden for å flytte for meg selv, men endte med å bo hjemme halvannet år. Flyttet så (igjen) da jeg var drøyt 20 - ikke et øyeblikk for tidlig, i hvertfall :-).

Skrevet

Men det spørs om det egentlig var 'verdt det' i min venninnes tilfelle - etter at moren hennes fikk gjennomslag for forlenget bidrag, sluttet faren å hilse på _dattera_. Husker vi møtte han på gata noen ganger (lite sted), og han bare lot som hun var luft. :-(

Forferdelig tragisk.

Det var imidlerid nærliggende å tro at hans nye kone kunne ha noe med saken å gjøre, for da de skilte seg noe senere, ble forholdet mlm far og datter mye bedre.

Men uansett innflytelse fra den nye var det en særdeles ufin oppførsel fra han.

Det finnes mange merkelige menn og jeg forstår at jeg ikke har forstått tankegangen deres

Gjest hybellivet
Skrevet

''Bidrag fra foreldre kr 6000.''

Oi det var mye! Må jo være mye dyrere enn å om dere forsørger henne i deres eget hus!

Vi bor hver for oss....3000 kr fra oss hver blir det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...