Gå til innhold

Kjøre på offetnlig vei vs. egen grunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære hevder hardnakket at inne på egen gårdsplass (på egen grunn) kan hvemsomhelst kjøre hvasomhelst, altså kan poden godt kjøre traktoren der inne selv om han slett ikke er gammel nok.

Er det virkelig et slikt skille på offentlig vei vs. privat grunn??

Neida, poden får _ikke_ kjøre traktor for den som måtte lure på det, det var bare et eksempel!

Fortsetter under...

Morning Glory
Skrevet

Det er ikke lov. Dette følger av veitrafikkloven § 24 jf § 1.

Skrevet

Det høres ulogisk ut for meg, men jeg vet ikke hva som står i loven.

Her tar de opp den siden av saken som gjelder uaktsomhet. Sitat:

"Mistenkt for uaktsomhet

Den voksne personen som kjørte traktoren, er mistenkt for brudd på veitrafikkloven paragraf 3. Der står det følgende: «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret»"

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/index.wa2?ForumId=6

Annonse

Skrevet

Kan aldri tenke meg at det er noen andre regler på privat grunn enn utenfor..

Skrevet

Kan aldri tenke meg at det er noen andre regler på privat grunn enn utenfor..

*Flirer* Han mener nok at det som foregår på hans eiendom ikke er noen andre sin sak. :o)

Skrevet

Yes! Da har jeg noe å slå i bordet med! :o) Tænk you!

Veitrafikkloven gjelder overalt. Trafikkreglene gjelder på steder som er åpne for alminnelig ferdsel (altså ikke på et jorde).

Noe av det vi oppfatter som trafikkregler, står i veitrafikkloven, andre ting står "bare" i trafikkreglene. Jeg vet ikke alle detaljer om hva som er regulert hvor. Men et eks. på hva som gjelder overalt (fordi det står i veitrafikkloven), er at man ikke kan kjøre i alkoholpåvirket tilstand.

Skrevet

Veitrafikkloven gjelder overalt. Trafikkreglene gjelder på steder som er åpne for alminnelig ferdsel (altså ikke på et jorde).

Noe av det vi oppfatter som trafikkregler, står i veitrafikkloven, andre ting står "bare" i trafikkreglene. Jeg vet ikke alle detaljer om hva som er regulert hvor. Men et eks. på hva som gjelder overalt (fordi det står i veitrafikkloven), er at man ikke kan kjøre i alkoholpåvirket tilstand.

Hah! Jeg visste det vel! Vi er like påståelige begge to så det er bra jeg nå har noe å slå i bordet med. :o)

Skrevet

Tidligere var det lovlig å kjøre traktor på egen eigendom uten sertifikat. Bøndene kunne også krysse bilveien om de hadde jorder på begge sider.

Vet ikke når loven eventuelt ble endret. Kanskje de eldre fikk kjøre traktor i likhet med moped uten sertifikat?

Skrevet

Det er nok ikke slik som din kjære påstår. Tror du forsikringene ville gjelde hvis f.eks en 15 åring skulle skade noe eller noen med en traktor inne på hans eiendom?

Gjett 3 ganger og de 2 første gjelder ikke, svaret gir seg selv.

Annonse

Skrevet

Det er nok ikke slik som din kjære påstår. Tror du forsikringene ville gjelde hvis f.eks en 15 åring skulle skade noe eller noen med en traktor inne på hans eiendom?

Gjett 3 ganger og de 2 første gjelder ikke, svaret gir seg selv.

*Godter seg* Jeg skal trø det nedover hodet på ham når han kommer hjem! ;o)

Gjest ChiengMai
Skrevet

*Flirer* Han mener nok at det som foregår på hans eiendom ikke er noen andre sin sak. :o)

Det praktiseres nok ofte på den måten rundt omkring på gårdene. Men se for deg et scenario der noe skjer (jfr mrxx innlegg), så kan han jo prøve seg med at det er hans sak sida det skjedde på hans eiendom. :-D

Skrevet

Det praktiseres nok ofte på den måten rundt omkring på gårdene. Men se for deg et scenario der noe skjer (jfr mrxx innlegg), så kan han jo prøve seg med at det er hans sak sida det skjedde på hans eiendom. :-D

Noen ganger er han bare håpløs ass...

Gjest Elextra
Skrevet

Hehe, skikkelig hillbilly-tankegang :-). Husker jeg har brukt det uttrykket om overfor deg/dere i en _helt_ annen forbindelse også ;).

Skrevet

Hehe, skikkelig hillbilly-tankegang :-). Husker jeg har brukt det uttrykket om overfor deg/dere i en _helt_ annen forbindelse også ;).

Det har du sikkert, men jeg klarer ikke å huske når og om hva...

Gjest Elextra
Skrevet

Det har du sikkert, men jeg klarer ikke å huske når og om hva...

Tror det var i en diskusjon om våpen. Husker ikke detaljene, men det var noe om at du du/dere synes man har en selvsagt rett til å skyte ned en som bryter seg inn. Eller noe sånt.

Skrevet

Tror det var i en diskusjon om våpen. Husker ikke detaljene, men det var noe om at du du/dere synes man har en selvsagt rett til å skyte ned en som bryter seg inn. Eller noe sånt.

Ah - den tråden ja. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...