Lillemus Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 Min kjære hevder hardnakket at inne på egen gårdsplass (på egen grunn) kan hvemsomhelst kjøre hvasomhelst, altså kan poden godt kjøre traktoren der inne selv om han slett ikke er gammel nok. Er det virkelig et slikt skille på offentlig vei vs. privat grunn?? Neida, poden får _ikke_ kjøre traktor for den som måtte lure på det, det var bare et eksempel! 0 Siter
Morning Glory Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 Det er ikke lov. Dette følger av veitrafikkloven § 24 jf § 1. 0 Siter
Kalevala Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 Det høres ulogisk ut for meg, men jeg vet ikke hva som står i loven. Her tar de opp den siden av saken som gjelder uaktsomhet. Sitat: "Mistenkt for uaktsomhet Den voksne personen som kjørte traktoren, er mistenkt for brudd på veitrafikkloven paragraf 3. Der står det følgende: «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret»" http://www.doktoronline.no/forum3/bin/index.wa2?ForumId=6 0 Siter
Kalevala Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 Her står det at veitrafikkloven også gjelder på privat grunn: http://www.dagsavisen.no/bil-trafikk/article261247.ece 0 Siter
Morning Glory Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 Her står det at veitrafikkloven også gjelder på privat grunn: http://www.dagsavisen.no/bil-trafikk/article261247.ece Vegtrafikkloven gjelder "all trafikk med motorvogn" (§ 1) http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Skrevet 13. januar 2008 Her står det at veitrafikkloven også gjelder på privat grunn: http://www.dagsavisen.no/bil-trafikk/article261247.ece Yes! Da har jeg noe å slå i bordet med! ) Tænk you! 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Skrevet 13. januar 2008 Vegtrafikkloven gjelder "all trafikk med motorvogn" (§ 1) http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html Ypperlig! Takker og bukker! 0 Siter
Mamma07 Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 Kan aldri tenke meg at det er noen andre regler på privat grunn enn utenfor.. 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Skrevet 13. januar 2008 Kan aldri tenke meg at det er noen andre regler på privat grunn enn utenfor.. *Flirer* Han mener nok at det som foregår på hans eiendom ikke er noen andre sin sak. ) 0 Siter
laban Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 Yes! Da har jeg noe å slå i bordet med! ) Tænk you! Veitrafikkloven gjelder overalt. Trafikkreglene gjelder på steder som er åpne for alminnelig ferdsel (altså ikke på et jorde). Noe av det vi oppfatter som trafikkregler, står i veitrafikkloven, andre ting står "bare" i trafikkreglene. Jeg vet ikke alle detaljer om hva som er regulert hvor. Men et eks. på hva som gjelder overalt (fordi det står i veitrafikkloven), er at man ikke kan kjøre i alkoholpåvirket tilstand. 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Skrevet 13. januar 2008 Veitrafikkloven gjelder overalt. Trafikkreglene gjelder på steder som er åpne for alminnelig ferdsel (altså ikke på et jorde). Noe av det vi oppfatter som trafikkregler, står i veitrafikkloven, andre ting står "bare" i trafikkreglene. Jeg vet ikke alle detaljer om hva som er regulert hvor. Men et eks. på hva som gjelder overalt (fordi det står i veitrafikkloven), er at man ikke kan kjøre i alkoholpåvirket tilstand. Hah! Jeg visste det vel! Vi er like påståelige begge to så det er bra jeg nå har noe å slå i bordet med. ) 0 Siter
fresja Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 Tidligere var det lovlig å kjøre traktor på egen eigendom uten sertifikat. Bøndene kunne også krysse bilveien om de hadde jorder på begge sider. Vet ikke når loven eventuelt ble endret. Kanskje de eldre fikk kjøre traktor i likhet med moped uten sertifikat? 0 Siter
mrxx Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 Det er nok ikke slik som din kjære påstår. Tror du forsikringene ville gjelde hvis f.eks en 15 åring skulle skade noe eller noen med en traktor inne på hans eiendom? Gjett 3 ganger og de 2 første gjelder ikke, svaret gir seg selv. 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Skrevet 13. januar 2008 Det er nok ikke slik som din kjære påstår. Tror du forsikringene ville gjelde hvis f.eks en 15 åring skulle skade noe eller noen med en traktor inne på hans eiendom? Gjett 3 ganger og de 2 første gjelder ikke, svaret gir seg selv. *Godter seg* Jeg skal trø det nedover hodet på ham når han kommer hjem! ;o) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 *Flirer* Han mener nok at det som foregår på hans eiendom ikke er noen andre sin sak. ) Det praktiseres nok ofte på den måten rundt omkring på gårdene. Men se for deg et scenario der noe skjer (jfr mrxx innlegg), så kan han jo prøve seg med at det er hans sak sida det skjedde på hans eiendom. :-D 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Skrevet 13. januar 2008 Det praktiseres nok ofte på den måten rundt omkring på gårdene. Men se for deg et scenario der noe skjer (jfr mrxx innlegg), så kan han jo prøve seg med at det er hans sak sida det skjedde på hans eiendom. :-D Noen ganger er han bare håpløs ass... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 *Flirer* Han mener nok at det som foregår på hans eiendom ikke er noen andre sin sak. ) Hehe, skikkelig hillbilly-tankegang :-). Husker jeg har brukt det uttrykket om overfor deg/dere i en _helt_ annen forbindelse også . 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Skrevet 13. januar 2008 Hehe, skikkelig hillbilly-tankegang :-). Husker jeg har brukt det uttrykket om overfor deg/dere i en _helt_ annen forbindelse også . Det har du sikkert, men jeg klarer ikke å huske når og om hva... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 Det har du sikkert, men jeg klarer ikke å huske når og om hva... Tror det var i en diskusjon om våpen. Husker ikke detaljene, men det var noe om at du du/dere synes man har en selvsagt rett til å skyte ned en som bryter seg inn. Eller noe sånt. 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Skrevet 13. januar 2008 Tror det var i en diskusjon om våpen. Husker ikke detaljene, men det var noe om at du du/dere synes man har en selvsagt rett til å skyte ned en som bryter seg inn. Eller noe sånt. Ah - den tråden ja. ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.