Gå til innhold

Pusse opp kjøkken med mine penger??

Gjest han eier huset... skal jeg tør å

Anbefalte innlegg

Gjest han eier huset... skal jeg tør å

Hei alle sammen. Gleder meg til å høre meningen deres om dette.

Jeg flyttet sammen med min kjære for noen få måneder siden. han eier huset og har et ganske stort lån på det. Vi har ikke skrevet kontrakt. Nå har jeg et par hundre tusen på sparekonto som jeg fikk da eksen min kjøpte meg ut av felles leilighet.

Og nå... ønsker vi å pusse opp kjøkkenet. Men han sa at han bare har ti tusen på sparekonto og at han tenkte at jeg kunne bruke noe av det jeg har oppspart.

Skal jeg tør dette uten samboerkontrakt? Får jeg igjen pengene ved brudd hvis jeg har bevis for at det er jeg som har betalt oppussingen?

Han får utbetalt snart 30 000 i lønn for måneden. Jeg tjener under halvparten.

Noen gode råd??? Jeg føler jeg ikke kan spør noen jeg kjenner personlig. Vi er forresten 30 år begge to. Burde kanskje hatt mer kunnskaper rundt dette med kontrakt eller ei...

tusen takk for svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296692-pusse-opp-kj%C3%B8kken-med-mine-penger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg aldri ville gått med på. Jeg ville ikke bodd sammen i en leilighet uten å minst eie en del av det. Og iallefall ikke bruke opp pengene på oppussing uten å ha en kontrakt på det. Jeg ville ha kjøpt meg inn i huset med de pengene, evt tatt opp eget lån på den andelen jeg vil eie. Så kan han evt bruke de pengene han da får (istedenfor å korte ned på hans lån) til å skaffe nytt kjøkken.

Og skriv for all del en kontrakt, uansett hvordan du bruker pengene dine!

Gå til advokat og sett opp en samboerkontrakt. Det koster noen tusenlapper, men det er det verdt.

Bruk dine penger til å kjøpe deg inn i huset. Så betaler dere oppussingen etter hvor mye dere eier hver. (Hvis han eier 70% og du 30% etter du har skutt inn dine penger betaler du 30% av det oppussingen koster). Det har han jo penger til etter at du har kjøpt deg inn. Dere kan også vurdere om du skal overta noe av gjelden for å få en større eierandel. Men vær nøye med å få alt dette inn i kontrakten.

Gjest bruk noen tusenlapper på en kontrakt NÅ

Få verdivurdering / takst på leiligheten, skriv kontrakt, hvor du eier en viss prosent av leiligheten (alt etter som hvor mye du har råd til), og at utgiftene til oppussing / vedlikehold fordeles etter denne nøkkelen.

Eventuelt at du eier en større prosentandel av leiligheten for hvert år du bor der, som kompensasjon for at du bruker dine midler til løpende utgifter, mens han betaler ned på lån.

Ring juss buss eller jurk for å høre om hvor du kan få rimelig hjelp til å sette opp en kontrakt, som er rettferdig for begge.

Det vil i ettertid være umulig å si hvor mye boligen har steget i verdi pga dine investeringer, pga hans investeringer mens du har betalt for daglige utgifter osv osv. Så lag en kontrakt med en gang.

Ta høyde for i kontrakten hva som skjer ved eventuelt ekteskap, felles barn, osv.

Er man virkelig et par "for livet", og forsørger hverandre og eventuelt kommende felles barn, er det riktigst at dere har omtrent samme daglige økonomi, og at ingen sitter igjen på bar bakke hvis noe skal skje.

Persille1365381127

Om du ikke betaler noe for å bo der - så kan du betale oppussingen som en slags husleie.

Jeg gjorde det med eksen, hans leilighet - hans lån osv. Han betalte alt på det hele tiden, og jeg betalte for nytt kjøkken i stedet for å betale for å bo der. Vi bodde sammen i to år, og jeg betalte vel 35.000 for kjøkkenet.

Annonse

Gjest Elextra

Om du ikke betaler noe for å bo der - så kan du betale oppussingen som en slags husleie.

Jeg gjorde det med eksen, hans leilighet - hans lån osv. Han betalte alt på det hele tiden, og jeg betalte for nytt kjøkken i stedet for å betale for å bo der. Vi bodde sammen i to år, og jeg betalte vel 35.000 for kjøkkenet.

Oi, 35000 for nytt kjøkken var da veldig billig. Kan umulig omfatte både oppussing av fasader (vegger, flis etc.), skap, benker, hvitevarer m.m.? Jeg ville trodd beløpet ble minst det dobbelte, kanskje heller det tredobbelte eller mer.

Hun har jo aldri noen garanti for hvor lenge forholdet varer, jeg synes uansett det er en dårlig idé å bruke sin oppsparte egenkapital i en annens hus.

Persille1365381127

Oi, 35000 for nytt kjøkken var da veldig billig. Kan umulig omfatte både oppussing av fasader (vegger, flis etc.), skap, benker, hvitevarer m.m.? Jeg ville trodd beløpet ble minst det dobbelte, kanskje heller det tredobbelte eller mer.

Hun har jo aldri noen garanti for hvor lenge forholdet varer, jeg synes uansett det er en dårlig idé å bruke sin oppsparte egenkapital i en annens hus.

Det var ikke med hvitevarer, nei - men det var vegger, gulv og tak - og innredning fra IKEA.

Kjøkkene er vel på omtrent 10m2, og med innredning på 2,5 vegger. Altså ca 8 meter innredning totalt.

Jeg betalte ikke så mye mer enn det for kjøkkenet mitt nå heller, tror det var 32.000 for innredningen alene (benkeplater, skap og alt) - og det dekker fem meter vegg og en øy bestående av fire høye skap.

Gjest Elextra

Det var ikke med hvitevarer, nei - men det var vegger, gulv og tak - og innredning fra IKEA.

Kjøkkene er vel på omtrent 10m2, og med innredning på 2,5 vegger. Altså ca 8 meter innredning totalt.

Jeg betalte ikke så mye mer enn det for kjøkkenet mitt nå heller, tror det var 32.000 for innredningen alene (benkeplater, skap og alt) - og det dekker fem meter vegg og en øy bestående av fire høye skap.

Oi, billig! :D

Persille1365381127

Oi, billig! :D

IKEA vet du :)

Utrolig smart! Og så kan jeg bytte ut alle frontene mine og få nytt kjøkken for rundt 5.000 kroner, veldig billig for nytt kjøkken.

Nå har jeg vurdert nye benkeplater, som vil endre hele kjøkkenet - og det koster jo ikke mer enn drøye 2.000 eller noe :)

IKEA vet du :)

Utrolig smart! Og så kan jeg bytte ut alle frontene mine og få nytt kjøkken for rundt 5.000 kroner, veldig billig for nytt kjøkken.

Nå har jeg vurdert nye benkeplater, som vil endre hele kjøkkenet - og det koster jo ikke mer enn drøye 2.000 eller noe :)

Naboen bytta benkeplater og skapfronter fra IKEA, samt senka taket litt og fiksa ny belysning. 12.000,- totalt for helt nytt kjøkken. Han gjorde hele jobben sjøl da, han er håndtverker. :)

Persille1365381127

Naboen bytta benkeplater og skapfronter fra IKEA, samt senka taket litt og fiksa ny belysning. 12.000,- totalt for helt nytt kjøkken. Han gjorde hele jobben sjøl da, han er håndtverker. :)

IKEA er supersmart - når man først har investert i skap-stammene, kan man bytte ut alt annet senere for nesten ingen penger :)

Annonse

Gjest Elextra

IKEA er supersmart - når man først har investert i skap-stammene, kan man bytte ut alt annet senere for nesten ingen penger :)

Lurt om man ønske et nytt visuelt inntrykk, men min erfaring er at når man ønsker nytt kjøkken, er det vel så mye fordi man ønsker andre typer skap eller helt annen løsning enn den man har valgt. Og det kan man jo ikke oppnå ved å bytte dører. Men lurt å kunne bytte dører om disse blir slitt eller f.eks. preget av småbarn, da!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...