Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

7

• Soulshine

3

• Lotte :o)

2

• candyqueen_83

2

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1200393243' post='3778978]

Han har gått ned 16 kilo, sier du.

Hvor høy er han, og hva lå vekta på i utgangspunktet?

Han er vel ca 180 cm høy - og jeg vil tippe at han veide 88 - 92 kilo før han startet (aner egentlig ikke, sammenlikner med mannen min).

Mannen min er 187 cm og veier vel kanskje 100-105 kilo (har ikke spurt ham, vet bare at det er tresifret).

Hvis den er utarbeidet på sykehus, er vel kanskje det en sikkerhet for at den ikke er skadelig helsemessig? Vi er litt ute etter å finne mer informasjon. Ønsker ikke at han skal gå på en skadelig kur - men nettopp en kur som gir ham et puff i riktig retning.

Den dietten har gått sin seiersgang (eller kanskje ikke) i mange år, under forskjellige navn. Den hevdes å være utarbeidet ved et sykehus, problemet er at ingen sykehus vil vedkjenne seg den. Jeg kan jo når som helst spre en diett jeg finner opp og kalle den "Ahusdietten" eller "Karolinska sjukhusets kostholdsplan" - men det gjør den ikke noe riktigere. ;o)

Han er vel ca 180 cm høy - og jeg vil tippe at han veide 88 - 92 kilo før han startet (aner egentlig ikke, sammenlikner med mannen min).

Mannen min er 187 cm og veier vel kanskje 100-105 kilo (har ikke spurt ham, vet bare at det er tresifret).

Rettelse: svogeren var minst 100 kg han også :-)

Annonse

Hvorfor ikke prøve? Jeg er selv ingen tilhenger av slankekurer som tukler med forbrenninga, da man går utrolig raskt opp igjen etterpå. Hvis man da ikke har en langsiktig plan etter at man er ferdig med kuren.

Kjenner til 3 som har prøvd den. 2 veier like mye i dag + litt til. 1 har klart og holde vekten og gått ytterligere ned, ved og gjøre det som er essensielt for en varig vektreduksjon. Nemlig spise sunt og ofte, og forbrenne mer enn man putter i seg gjennom økt aktivitet.

Hvorfor ikke prøve? Jeg er selv ingen tilhenger av slankekurer som tukler med forbrenninga, da man går utrolig raskt opp igjen etterpå. Hvis man da ikke har en langsiktig plan etter at man er ferdig med kuren.

Kjenner til 3 som har prøvd den. 2 veier like mye i dag + litt til. 1 har klart og holde vekten og gått ytterligere ned, ved og gjøre det som er essensielt for en varig vektreduksjon. Nemlig spise sunt og ofte, og forbrenne mer enn man putter i seg gjennom økt aktivitet.

Ja, han er veldig innstilt på å prøve den. Vi skal bort i helga, men så er det to uker det ikke skjer noe spesielt - så da vil han starte!

Interessant å høre om de tre du visste om. De to som hadde gått opp igjen, de falt tilbake til gamle synder? Hadde de et spesielt dårlig kosthold fra før?

Vi har noen uvaner å rette på, bl.a. litt for mye vin og godterier, og andelen grønnskaer kunne ha vært mye større. Og det må vi endre på, hele familien :-)

candyqueen_83

Ja, han er veldig innstilt på å prøve den. Vi skal bort i helga, men så er det to uker det ikke skjer noe spesielt - så da vil han starte!

Interessant å høre om de tre du visste om. De to som hadde gått opp igjen, de falt tilbake til gamle synder? Hadde de et spesielt dårlig kosthold fra før?

Vi har noen uvaner å rette på, bl.a. litt for mye vin og godterier, og andelen grønnskaer kunne ha vært mye større. Og det må vi endre på, hele familien :-)

Etter å ha lest gjennom maten den kuren inneholder, kan jeg ikke si jeg har tro på at man holder vekta etterpå.

De 2 som har gått opp igjen er nok i utgangpunktet litt for glad i det jeg kaller "brun mat" hehe. Altså lite innslag av nettopp det du nevner - frukt og grønnsaker, altså fargerik mat :)

I tillegg er de ikke spesielt glad i fysisk aktivitet, som jo kan være så mangt. De er nok begge litt for glad i og slappe av :) Og den ene er da veldig glad i vin ;) Den andre brus ;) Dessuten ble de begge veldig "slappe" etter gjennomført kur, så det var ikke så enkelt og komme i gang med trening.

Men at opplegget fungerte er det ingen tvil om - de raste ned i vekt alle 3.

Det er det som blir gjort etter kuren som gir et varig resultat. Det står jo at man ikke skal gjøre dette igjen før det er gått 2 år - så det tukler med det basale stoffskiftet og det fungerer på kort sikt, dessverre ikke i lengden...

Men er han og du innstilt på at dere skal følge opp videre - så kan vel dette være en grei start. Og er det for dere en stor motivasjon i at det går fort, og at dette gir dere det som skal til for både endringer i kosthold og økt treningsmengde ønsker jeg dere bare lykke til jeg :)

Etter å ha lest gjennom maten den kuren inneholder, kan jeg ikke si jeg har tro på at man holder vekta etterpå.

Jeg tror det er veldig viktig å tenke at dette er en kur for å komme godt i gang med et sunt kosthold - altså at en MÅ tenke sunn, variert mat, med mye grønnsaker og mange mindre måltdier - i tiden etter kuren. Ellers går en nok opp igjen etterpå ja.

De 2 som har gått opp igjen er nok i utgangpunktet litt for glad i det jeg kaller "brun mat" hehe. Altså lite innslag av nettopp det du nevner - frukt og grønnsaker, altså fargerik mat :)

I tillegg er de ikke spesielt glad i fysisk aktivitet, som jo kan være så mangt. De er nok begge litt for glad i og slappe av :) Og den ene er da veldig glad i vin ;) Den andre brus ;) Dessuten ble de begge veldig "slappe" etter gjennomført kur, så det var ikke så enkelt og komme i gang med trening.

Men at opplegget fungerte er det ingen tvil om - de raste ned i vekt alle 3.

Det er det som blir gjort etter kuren som gir et varig resultat. Det står jo at man ikke skal gjøre dette igjen før det er gått 2 år - så det tukler med det basale stoffskiftet og det fungerer på kort sikt, dessverre ikke i lengden...

Men er han og du innstilt på at dere skal følge opp videre - så kan vel dette være en grei start. Og er det for dere en stor motivasjon i at det går fort, og at dette gir dere det som skal til for både endringer i kosthold og økt treningsmengde ønsker jeg dere bare lykke til jeg :)

Takk for det! Det blir nok bare han som tar kuren - jeg hadde nok sett altfor skranten ut med 16 kilo mindre.... Men jeg har mål om å ta av fem kilo - og da kan vi skjerpe oss sammen når kuren er ferdig!

Annonse

Takk for det! Det blir nok bare han som tar kuren - jeg hadde nok sett altfor skranten ut med 16 kilo mindre.... Men jeg har mål om å ta av fem kilo - og da kan vi skjerpe oss sammen når kuren er ferdig!

Det høres jo ut som et fint mål :)

Håper dere lykkes med det dere har satt dere som mål og ikke gi opp selv om det skulle butte litt av og til :)

Gjest lærtepåhelsefag

Ikke la dere lure:)

Mat kan ikke endre stoffskiftet.

Det eneste som kan øke stoffskiftet er hormonet thyroxin, som personer med lavt stoffskifte (hypothyreose) må ta et tilskudd av. Å ta det når en ikke har lavt stoffskifte er farlig.

Og fysisk aktivitet, det øker stoffskiftet.

Men ikke mat.

Det er bare en myte...

En vil nok gå opp igjen om en følger det kostholdet for så å spise normalt igjen etterpå.

16 kilo er ca 112.000 kcal. Dersom du skal ta av 16 kilo på 14 dager, må du ned 112.000/14 altså 8.000 kcal HVER DAG! Dersom han i utgnagspunktet trenger 3.000 kcal hver dag, og han spiser overhodet ingenting, må han trene vekk 5.000 kcal hver dag!

Så dersom han overhodet ikke spiser, og løper maraton hver dag er det mulig, ellers ikke!

Tror

16 kilo er ca 112.000 kcal. Dersom du skal ta av 16 kilo på 14 dager, må du ned 112.000/14 altså 8.000 kcal HVER DAG! Dersom han i utgnagspunktet trenger 3.000 kcal hver dag, og han spiser overhodet ingenting, må han trene vekk 5.000 kcal hver dag!

Så dersom han overhodet ikke spiser, og løper maraton hver dag er det mulig, ellers ikke!

Tror

Han hadde i alle fall skrumpet inn ganske så mye! Ikke vet jeg hvordan det går an - men jeg kunne se tydelig forskjell på de ti dagene jeg ikke hadde sett ham. Mye var nok vann, men det må da være en del fett og muskler også?

Han hadde i alle fall skrumpet inn ganske så mye! Ikke vet jeg hvordan det går an - men jeg kunne se tydelig forskjell på de ti dagene jeg ikke hadde sett ham. Mye var nok vann, men det må da være en del fett og muskler også?

Ja, jeg tror absolutt at en kan gå ned såpass mye at det vises på 14 dager, men tror ikke det er 16 kilo fett! Tipper han reelt har gått ned 5 kilo! Etter mitt regnestykke har han da gått 2.500 kcal i minus hver dag, og det kan godt tenkes!

mvh

Gjest anonym på det

Jeg mener slanking er feil ord å bruke; det er heller snakk om å endre på kost og mosjon. Jeg har egentlig endret lite, men tenkt sunn kost og trent litt hver uke. Da har jeg tatt av 11 kilo siden sommeren, og hadde jeg gått på kur tror jeg vekta hadde gått opp igjen fort. (Det har jeg sett på noen kolleger.)

Jeg anbefaler heller å tenke sunt når du handler, og så gå turer eller trene på treningssenter. (Eller annen form for mosjon.)

Det skal være en endring som er mulig å holde, og det har jeg klart. Jeg spiser sjokolade (helst mørk) og chips en kveld i uka, og er jeg på besøk tar jeg et kakestykke (men ikke to). Det skal være vanlig kosthold - men jeg tenker på hva jeg handler inn og spiser.

• 2 uker senere...

Rettelse: svogeren var minst 100 kg han også :-)

Hei prust! Hvordan har det gått med svoger'n din etter slankekuren? Har han fortsatt å gå ned, eller er det kommet på noen kilo?

Kom på dette innlegget nå, for jeg snakka akkurat med min bror. Han er 183 høy, og veide 106 kg for 17 mnd siden. Han gikk på vekta i dag, og den viste 89,5 kg! Han har bare begynt å drikke mer vann, og spise litt mindre porsjoner, og går turer. Synes han har vært flink, jeg! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...