Gå til innhold

Sykemeldt et år, hva nå?

Anbefalte innlegg

Gjest huffamegen
Skrevet

Sykemeldingen min går ut nå i slutten av januar, da har jeg vært sykemeldt et år.

Jeg sendte inn søknad om uføretrygd i førsten av desember og fikk brev at de hadde mottat søknaden, men det kan være 4mndr behandlinstid!

Jeg ringte i dag og lurte på hvordan det gikk med saken og da sa hun at hun ventet på brev fra legen min. Jeg snakket med legen min på fredag og han sa det var rart han ikke hadde hørt fra trygdekontoret enda.

Jeg fortalte henne i dag at legen min ikke hadde fått noe brev (som hun sendte for 6 uker siden). Da så hun at hun hadde sendt til feil adresse!

Hva gjør jeg nå som sykepengene går ut, spurte jeg. Det var bare å vente på svar om uføretrygden sa hun. Skal jeg gå 2 mndr uten penger da? Det var visst ikke annet å gjøre.....

Ville du bedt om å få en ny saksbehandler? Hva skal jeg leve av nå?

Gjest Shira :o)
Skrevet

Du har dessverre ikke rett på noe fra NAV, mens søknaden behandles, selv om de er dem som har forsinktet tingene.

Sosialkontoret er stedet du må henvende deg i mellomtiden.

Du vil få tilbakebetalt, men jeg vet hvor surt det er, jeg var oppi det samme i høst.

Be saksbehandleren din om å sette den på prioritet siden hun sendte brevet feil, mulig hun sier nei, men verdt ett forsøk. Jeg fikk fortgang i tingene når jeg påpekte at jeg hadde gjort alt rett, og at feilen ikke lå hos meg.

Be legen din om å svare NAV så raskt som bare mulig når brevet er mottatt.

Jeg vet ikke om jeg hadde byttet saksbehandler, altså, det er jo en glipp, glipper skjer. Og dette med at du ikke har rett på penger i mellomtiden, det er likt for alle. Så jeg tror ikke jeg hadde byttet saksbehandler bare fordi den gjorde en feil.

Gjest huffamegen
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1200398562' post='3779047]

Du har dessverre ikke rett på noe fra NAV, mens søknaden behandles, selv om de er dem som har forsinktet tingene.

Du vil få tilbakebetalt, men jeg vet hvor surt det er, jeg var oppi det samme i høst.

Be saksbehandleren din om å sette den på prioritet siden hun sendte brevet feil, mulig hun sier nei, men verdt ett forsøk. Jeg fikk fortgang i tingene når jeg påpekte at jeg hadde gjort alt rett, og at feilen ikke lå hos meg.

Jeg vet ikke om jeg hadde byttet saksbehandler, altså, det er jo en glipp, glipper skjer. Og dette med at du ikke har rett på penger i mellomtiden, det er likt for alle. Så jeg tror ikke jeg hadde byttet saksbehandler bare fordi den gjorde en feil.

Gikk du på sosialkontoret? Kan jeg ikke få rehabiliteringspenger så lenge?

Skrevet

Du kan søke om "støtt" fra sosialkontoret i mellomtiden. Når uføretrygden er innvilget (hvis den blir det) får du også etterbetalt uføretrygd. Sosialkontoret vil da mest sannsynlig kreve tilbakebetalt det du fikk i "støtte" fra dem under ventetiden.

Gjest huffamegen
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1200398562' post='3779047]

Mener jeg har lest at du har utlagt tarm, hadde du en tarmsykdom tidligere? Har selv ulcerøs kolitt og vært mye syk i 13 år. Håper nå jeg får uføretrygd så jeg slipper å stresse mer.

Skrevet

''Kan jeg ikke få rehabiliteringspenger så lenge?''

Nei, du har jo inne en søknad om uføretrygd og oppfyller ikke kravet om utsikt til bedring.:

"Ytelsen er en korttidsytelse som gis i den perioden du er under aktiv behandling med utsikt til bedring av arbeidsevnen."

Skrevet

Mener jeg har lest at du har utlagt tarm, hadde du en tarmsykdom tidligere? Har selv ulcerøs kolitt og vært mye syk i 13 år. Håper nå jeg får uføretrygd så jeg slipper å stresse mer.

Jeg har ikke utlagt tarm, men har en urostomi. Jeg har tidsbegrenset ufør, som er vanlig og få, når det er utsikter for at en dag kan bli bedring. Siden ting tar veldig lang tid, har jeg gått fra rehabelitering og over da på tidsbegrenset ufør. Og nå evnt varig ufør om ikke jeg får orden på kroppen. Jeg skal søke på nytt nå snart, og denne gangen er jeg føre var, og søker 5-6 mnd i forveien.

Har du vurdert stomi? At det kan være en løsning for å bli bedre? Uansett kan du ha tidbegrenset eller vanlig ufør nå, for det kan endres underveis, om du skulle bli bedre. Økonomisk er både rehabelitering og tidsbegrenset ufør det samme, jeg mener også at det samme er for varig, om du da ikke oppfyller kravene til ung ufør.

Jeg gikk ikke på sosialen nei, for jeg så dette komme. Er ikke første gang jeg er borti NAV, og vet at det tar tid, så jeg hadde sett bort penger til den tiden uten inntekt. Jeg spurte NAV, og fikk beskjed om at sosialkontoret var der jeg måtte henvende meg, om jeg fikk problem disse månedene.

Skrevet

''Kan jeg ikke få rehabiliteringspenger så lenge?''

Det må også søkes om, og har flere måneders behandlingstid, i allefall på mitt NAV-kontor. Dessuten oppfyller du ikke kravene, hvis du har søkt om ufør, for da har du ikke utsikt til bedring i nærmeste fremtid.

Rehabilitering=Under behandling og utsikt til bedring.

Gjest sahelen
Skrevet

Hei ikke fortvil , ting går sent,det du gjør er følgende;1 er du for syk til å jobbe all type jobb,søker du om rehablitering,dette kan du ha i to år, men du kan ha det litt lengre ca6 mnd,men ikke misbruk disse de kan komme godt med senere.2;søk på attføring,da kommer du over på nav arbeid, men her kan du prøve deg på forskjellige ting som kan passe din sykdom.prøv deg på attføringsbedrifter, der kan du jobbe i ditt tempo og de har fysioterapauter og leger på stedet og folk som forstår deg,har selv netopp vært der.Du se du MÅ ha prøvd deg på attføring før du kan få utfør,du må snakke med saksføreren din om at mangler hun noe ,skal hun gi deg beskjed,slik at du kan purre legen din og evt andre,jeg har gått i ni år,jeg har gått igjennom hele møllen og det er ikke lett,nye regler hele tiden og spesialister som er tre,vel gå til overlegen med brev så tar det en brøkdel av tiden.Mitt råd,stå på purr,vær frekk og ikke minst sett igang NÅ.Lykke til la oss få høre hvordan det gikk.P.S. det nytter ikke å bytte saksbehandler det går på fødselsdato osv,men sett henne på plass,gå på nav mandag og få rehabliterings søknad el attføringssøknadssjema mandag og send den inn tirsdag,da står du sterkere du beviser at du vil og har pågangsmot,ikke la systemet knekke deg.

Gjest isabell.svensen
Skrevet

Alle som er sykmeldte får et brev i god tid før det nærmer seg utløp av sykepengene om hvilke muligheter de har - hvilke ytelser de kan søke. Det er lang behandlingstid på uføresaker. Legeerklæring er nødvendig for å behandle kravet, og den innhenter du raskest selv. Du kan jo ikke be om bytte av saksbehandler før noen har begynt å behandle saken din? :-)

Gjest isabell.svensen
Skrevet

Du kan ikke få rehabiliteringspenger om du mener du skal ha uføreytelse. Rehabiliteringspenger er en ytelse du får mens du er under behandling med utsikt til bedring. Uføreytelse skal være en ytelse av mer varig karakter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...