Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt vanskelig å svare alle på den strengen, men vinneren ble Mrs Wallace med brilliant bursdagsoppskrift.

Vi gikk for en mellomting, søndag, to timer, mat først (kylling og pølser, kyllingen mest pop), lek, iskrem, lek, kake og bursdagssang. Sheila hadde også laget mat til de voksne, men de fleste droppet av avkommet og plukket opp etter et par timer.

Vin var tilgjengelig, men siden alle kjørte var dette ikke aktuellt. Ingen som fikk slaganfall av dette.

Vi lot ungene leke fritt, avbrutt av mataktiviteter og stolleken. Den synes jeg er litt treig, men det er fordi jeg har en lei tendens til å glemme at jeg ikke er 5 år gammel. Ungene hadde det kjempemorsomt. Godt Sheila husket på et vi måtte ha noe til alle som "gikk ut", ellers hadde det blitt katastrofe. Spesiellt for den første som sto uten stol.

Avsluttet med skattejakt og kaffe og mat til "plukke opp" foreldrene.

2 timer egentlig litt for lite. Er dette noe som er satt for at man skal få det overstått så fort som mulig? Virker nesten sånn. Det blir veldig press for å få ungene gjennom hele programmet.

Så en liten alkoholforklaring. Det er ikke noe vi må ha, men i utlandet er ofte en barnebursdag en sosial affære som invoverer foreldre, naboer, venner osv. Da er det ikke unormalt med et glass vin til god mat. Så enkelt er det.

Takk for hjelpen!

Skrevet

Fint det var vellykket, håper hovedpersonen var fornøyd.

Årsaken til at mange selskap for så små varer i 2 - 2,5 timer er nok både at mange barn blir slitne og hypre hvis det varer for lenge, og at de ofte arrangeres på ettermiddagstid. På hverdager blir det vanskelig med mer enn etpar timer da, hvis man skal ta hensyn til både de som hentes i "siste pulje" i barnehagen og de som legger seg tidlig.

Skrevet

Hørtes ut som dere tok dette skikkelig på alvor og lagde en veldig god bursdag!

Jeg er helt enig med deg hva tidsaspektet angår. 2 timer er for lite, men 3 timer er gjerne akkurat litt for mye. Vi har derfor gått for 2,5 time, det har vært rimelig passe. Det er, som du sier, veldig tettpakket program når man har 2 timer til disp.

Alkohol: Jeg tror folk flest skiller på barnebursdag og bursdag. Barnebursdagen er (som dere opplevde) en dropp-og-hent-variant der gjestene er jevngamle med bursdagsbarnet. Bursdag er gjerne en annen greie, der familie og venner i alle aldre er involvert. Vi er vant til at bursdag er på en helgedag, og hvis man serverer mat og har arrangementet på kvelden, er det gjerne vin/øl på bordet også.

Her i huset feires barnebursdag på en ukedag, gjerne fredag i den uka barnet har bursdag, så følger familie og venner helga gjennom. Vi har mye slekt og langveisfarende venner, så for oss fungerer det ikke med bursdag på ett klokkeslett. Bursdagshelga er det folk her fra morgen til kveld, og gjerne natta med.

:-)

Bare et spørsmål til slutt: Du har tydeligvis erfaring fra Det Store Utland, og jeg lurer på dette med godteposer/gjestegave. Er det vanlig utenfor landets grenser? Jeg er veldig, veldig imot det, nemlig, så jeg lurer liksom på hvor vanlig det er...

Skrevet

Det høres ut som en flott bursdag:)

Her er det mest vanlig med to-timers-bursdager og jeg er enig i at tida kan bli litt knapp. Tiåringen bestemte seg for å ha bursdagsfest i tre timer sist hun hadde bursdag. Det var akkurat en halvtime for mye, så den neste bursdagen går nok over 2 1/2 time.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg er helt enig med deg hva tidsaspektet angår. 2 timer er for lite, men 3 timer er gjerne akkurat litt for mye. Vi har derfor gått for 2,5 time, det har vært rimelig passe. Det er, som du sier, veldig tettpakket program når man har 2 timer til disp.

Alkohol: Jeg tror folk flest skiller på barnebursdag og bursdag. Barnebursdagen er (som dere opplevde) en dropp-og-hent-variant der gjestene er jevngamle med bursdagsbarnet. Bursdag er gjerne en annen greie, der familie og venner i alle aldre er involvert. Vi er vant til at bursdag er på en helgedag, og hvis man serverer mat og har arrangementet på kvelden, er det gjerne vin/øl på bordet også.

Her i huset feires barnebursdag på en ukedag, gjerne fredag i den uka barnet har bursdag, så følger familie og venner helga gjennom. Vi har mye slekt og langveisfarende venner, så for oss fungerer det ikke med bursdag på ett klokkeslett. Bursdagshelga er det folk her fra morgen til kveld, og gjerne natta med.

Bare et spørsmål til slutt: Du har tydeligvis erfaring fra Det Store Utland, og jeg lurer på dette med godteposer/gjestegave. Er det vanlig utenfor landets grenser? Jeg er veldig, veldig imot det, nemlig, så jeg lurer liksom på hvor vanlig det er...

Vet du, godteposer har vi aldri hatt - og det fungerer helt fint! Jeg har alltid boller med masse snop stående fremme hele festen, alt fra seigmenn til popcorn, og de klarer fint å få i seg nok :)

Skrevet

Vet du, godteposer har vi aldri hatt - og det fungerer helt fint! Jeg har alltid boller med masse snop stående fremme hele festen, alt fra seigmenn til popcorn, og de klarer fint å få i seg nok :)

Det er det vi også har gjort, for disse godteposene framstår som digre kameler for meg. Samtidig ser jeg jo at ungene digger dem, og at det alltid er spørsmål etter det når det er bursdag her. Både fra egne unger og fra gjestene.

Så - jeg vet ikke helt, jeg...

Skrevet

Så fint at du likte oppskriften min. Har du flere integreringsspørsmål, står jeg til tjeneste. ;)

Skrevet

Har aldri hatt godteposer og skal aldri ha det vi heller. Guttene har heldigvis ikke vært på bursdager der det er godtposer heller...

De to siste bursdagene til storebror har faktisk vært helt fri for godteri. Ikke fordi jeg er noen stor motsatnder av godteri i bursdager men fordi vi rett og slett har glemt å ta det fram etter maten. Ungene har vært så opptatt av lek at ingen har spurt etter det heller. Det eneste har vært marshmellows som har vært grilllet på bål ute sammen med kjøttboller.

Skrevet

Det virker som at dette er noe som er ganske vanlig, ja. Om ikke godtepose, så i hvert fall en gave av en eller annen type.

Jeg kommer aldri til å boikotte dette, til det er det alt for innarbeidet. Det var ikke tvil blandt ungene om hva som ville åpenbare seg i skattekista, for å si det sånn.

I enkelte situasjoner gidder jeg ikke ri prinsipper.

hidi, the scorpion
Skrevet

Har tre barn (store nå), men jeg synes to timer var i minste laget, ja.... Vi hadde alltid minimum 3 timer!

Vi ga "pose med noe rart i" ca etter 2 timer, da måtte de enten gå på skattejakt eller fiske. Viktigste i et barneselskap er at alle barna blir invovert, om de er sjenert eller høylydte.

Jeg skrev ofte historier, spøkelseshistorier, som inkluderte alle barnas navn, og gjett om jeg hadde takknemlige lyttere ;) Følte meg som professor i litteratur ;)

Barn er ikke opptatt av det perfekte, de er opptatt av ekte glede og kos, det tror jeg mange foreldre har glemt i sin streven etter de perfekte barneselskapene.;(

Skrevet

Gratulerer med vel gjennomført bursdag! Det gikk jo helt konge som man sier :) Ang alkohol så forstår jeg at det er slik i utlandet ja :)

Skrevet

Det virker som at dette er noe som er ganske vanlig, ja. Om ikke godtepose, så i hvert fall en gave av en eller annen type.

Jeg kommer aldri til å boikotte dette, til det er det alt for innarbeidet. Det var ikke tvil blandt ungene om hva som ville åpenbare seg i skattekista, for å si det sånn.

I enkelte situasjoner gidder jeg ikke ri prinsipper.

Som sagt, dette med godteposer anser jeg som en kamel, og disse må man som sagt noen ganger svelge. Så får man velge om det skal være på tvers, på langs, medhårs eller mothårs...

Takk for svar, i alle fall!

Gjest Tatjana
Skrevet

Det er det vi også har gjort, for disse godteposene framstår som digre kameler for meg. Samtidig ser jeg jo at ungene digger dem, og at det alltid er spørsmål etter det når det er bursdag her. Både fra egne unger og fra gjestene.

Så - jeg vet ikke helt, jeg...

Kanskje det har noe med stedet? At "alle" gjør det der dere bor, så derfor tror ungene at det må være sånn. Her er det vel godteposer i ca halvparten av bursdagene, noen setter fram skåler med litt godteri og andre nøyer seg med kakene. Mine unger har aldri klaget uansett.

Må forresten nevne en venninne av meg som serverte popcorn i et barneselskap en gang. Etterpå, da jeg kom for å hente mitt barn, så hun på meg med oppsperrede øyne og sa:

"Popcorn i barneselskap? Ikke gjør det, Tatjana. Ikke. Gjør. Det."

Skrevet

Kanskje det har noe med stedet? At "alle" gjør det der dere bor, så derfor tror ungene at det må være sånn. Her er det vel godteposer i ca halvparten av bursdagene, noen setter fram skåler med litt godteri og andre nøyer seg med kakene. Mine unger har aldri klaget uansett.

Må forresten nevne en venninne av meg som serverte popcorn i et barneselskap en gang. Etterpå, da jeg kom for å hente mitt barn, så hun på meg med oppsperrede øyne og sa:

"Popcorn i barneselskap? Ikke gjør det, Tatjana. Ikke. Gjør. Det."

He-he, jeg serverer heller ikke popkorn i barnebursdag mer, etter å ha prøvd det èn gang...

Du har nok rett i det, ja, at dette med skikken der man bor er viktig. Jeg tror vi er de eneste som ikke har godteposer, og jeg ønsker heller ikke å begynne med det hvis ikke det blir altfor viktig. Ungene har til nå godtatt forklaringen om at det står jo godteri framme, og dere får jo mer godteri da enn om dere skulle få noen få ting i en pose. Gjestene godtar også svaret, da, men de er nok en smule forundret...

Skrevet

Har aldri hatt godteposer og skal aldri ha det vi heller. Guttene har heldigvis ikke vært på bursdager der det er godtposer heller...

De to siste bursdagene til storebror har faktisk vært helt fri for godteri. Ikke fordi jeg er noen stor motsatnder av godteri i bursdager men fordi vi rett og slett har glemt å ta det fram etter maten. Ungene har vært så opptatt av lek at ingen har spurt etter det heller. Det eneste har vært marshmellows som har vært grilllet på bål ute sammen med kjøttboller.

Jeg har nok inntrykk av at dette med godteposer er mer et jentefenomen, det lages jo egne godteposer med prinsessetrykk og greier, og de er med i disse "Bursdagspakkene" man får kjøpt både hist og her.

Godtefri bursdag høres ikke ut som noen dårlig idè, selv om det ikke nødvendigvis var meningen. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...