Gå til innhold

vektnedgang og amming

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg har en 7 mnd gammel baby som spiser 3 måltider fast føde per dag og så ammer jeg i tillegg. Jeg ønsker nå å gå ned de ti kiloene jeg har igjen for å nå min vekt før jeg ble gravid. Jeg har skjønt at hvis man går ned for fort kan det frigis giftstoffer i blodet og dermed få giftsotffer i melken. Mitt spørsmål er hva er "for fort"? Jeg er 157cm og veier 69kg. Veide 59 kg før svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog

Hei!

Så flott at du tar dette på alvor! Nå som barnet har blitt 7 mnd gammel og spiser tre måltider fast føde om dagen, så betyr ammingen litt mindre for totalkostholdet - men det er fortsatt svært viktig. For å kunne amme, må kroppen ha noe å gå på rent energimessig. Så ikke bare kan melken få et uønsket innhold av miljøgifter om du bråslanker deg - du kan også oppleve at melkeproduksjonen stagnerer, noe du sikkert ikke er interessert i riktig enda. Derfor er det flott å fokusere på å gå ned i vekt på en sunn, og ikke alt for rask måte.

Så - hva er så alt for rask? Mer enn 500 g per uke vil i denne sammenhengen være raskt, syns jeg. Her er det dessverre ingen klare retningslinjer. Du har ideelt sett minst fem måneder igjen med amming - eller der omkring. Det burde gi deg nok tid til å gå ned alle de ti kiloene du har igjen. Og etter hvert som barnet spiser og drikker mer annen mat, og ammingen naturlig trappes ned, så kan du intensivere innsatsen din litt dersom det trengs. Men uansett må du drikke masse, og huske på å tilføre kroppen din nok kalsium, protein og vitamin D slik at melken du produserer , ikke tærer på skjelettet ditt. Skummet melk eller ekstra lett melk er super tørstedrikk i så måte - få kalorioer, og alle de næringstoffene du trenger! Et annet godt råd er å donble inntaket av frukt og spesielt grønnsaker - det gir masse vitaminer og mineraler som går over i melken, og det holder deg god og mett uten mange kalorier. Ellers kan du følge vanlige kostråd om å velge det groveste i brødavdelingen, magert kjøtt, fet fisk to ganger i uken, ellers hvit fisk, magre meieriprodukter og å spise hyppig - gjerne hver tredje time. Da trenger du ikke så store porsjoner mat heller.

Og til sist - benytt deg av alle anledninger til å ta en tur ut med barnet - i bæremeis, i pulk eller i vogn, alt etter vær og føreforhold. Trening er også viktig for at du skal få igjen kroppen din - ikke bare at kiloene forsvinner, men at du blir fast og flott også!

Riktig lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...