Gjest sarabob Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Hei! Eg er ei jente på 26 år, som i fleire år har hatt store problem med magen/fordøyinga etter ein langvarig antibiotika kur. Akkurat kva det er er vanskeleg å seie, men har nok hatt ein del sopp og har ein forstyrra bakteriekultur. Eg tåler ingen former for sukker, gjærbakst, lagra mat, melk osv. No har det vorte så ekstremt at eg stort sett et grønnsaker, kyllingfilet og havregraut. Eg tåler stort sett heller ikkje kosttilskudd fordi dei er tilsett ting eg reagerer på. Trur og eg reagerer på fisk. Har vore undersøkt fleire gonger og dei har tatt mange testar. Er no stort sett gjeven opp av legar og spesialistar, men går til kinesologi behandling. Legen min har tatt testar for å sjå om eg manglar noko, men sa dei såg greie ut. Kinesologen meiner eg manglar b-vitamin, kalsium, magnesium og kalium. Kjøpte difor nokre kosttilskot, men ser ikkje ut som eg tåler dei heller. Dei skulle være gode for allergikarar. Eg har i tillegg ei dotter på 7 mnd som eg ammar 4-5 gng dagleg.Har og ekstremt lavt stoffskifte som eg tar medisinar for og ligg no innafor normalen. Før antibiotika kuren hadde eg ingen kost problem og kjende meg frisk. No er eg allltid trøtt og slapp og nesten alltid dårleg i magen. Ganske frustrerande! Kva kan eg gjere for å få i meg dei næringsstoffa eg treng? Mvh lei og svolten 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Har du forsøkt slike kapsler med melkesyrebakterier? De hjelper til å gjenopprette bakteriekulturen i tarmen etter f.eks. antibiotikakur. Husker ikke hva de heter, men de har dem på apoteket. Doseringsanvisning følger med pakken. Det skader i alle fall ikke å forsøke! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Dette kan være ett skudd i blinde, men muligens verdt ett forsøk allikevel. Mye antibiotika kan ta knekken på den gode tarmbakteriefloraen vi har i tarmene. Som oftes ordner dette seg over tid, men ikke alltid. Det som da skjer, er at tarmen ikke takler maten, og du får mageproblem. Så igjen får du for lite næring, som igjen gjør deg slapp. Ond sirkel. Leger opplyser sjelden om dette, men jeg har spurt selv, og fått positive signaler på å prøve og bygge opp igjen tarmfloraen. Det du da må gjøre er og ta en kur med tarmbakterier, det kjøpes på helsekost. Jeg vet at Haukeland setter inn gode levendes bakterier i tarmen, men vet ikke noe om de gjør det ofte, hva diagnosekriterier de har osv. Kuren er på levendes tarmbakterier, og er i mye større grad enn vanlige ting som idoform o.l, og kapsles inn i tarmen i motsetning til andre probotikamidler. Her er link til kuren: http://www.terapi-consult.no/default.asp?V_ITEM_ID=101 Den er ganske kostbar, men effektiv, om du skulle ha mangel på gode bakterier som kroppen er avhengige av. Må du ta antibiotikakurer senere er det veldig smart og ta probotika (snille tarmbakterier) samtidig, slike: http://www.terapi-consult.no/default.asp?V_ITEM_ID=99 Som sagt, det er ikke sikkert at du får hjelp av dette, men siden du sier at det startet med antibiotikakur, er det en mulig. Så må du velge selv om du vil prøve eller ikke. Ellers så vil jeg råde deg om å få henvisning til spesialist om du ikke har fått det allerede. En indremedisiner kan muligens finne årsaken til problemene dine. En ernæringfysiolog er også en mulighet, for å få hjelp til å sette sammen ett kosthold som du tåler, og gir det du trenger. Jeg har mye problem med tarmene, og vet hvordan det er og ikke tåle noe som helst. Hos meg er det tarmene som har problemer, jeg har ikke allergier i den forstand. Men fy så lei jeg er grønnsaker og kylling innimellom ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg hadde det omtrent som deg for mange år tilbake. Etter Poden ble født hadde jeg slitt med soleksem, og ble satt på en 6-ukers antibiotikakur som ikke gjorde annet enn å ødelegge bakteriefloraen i magen fullstendig. Resultatet var intoleranse mot diverse matvarer (stadig flere), og eksem også uten soleksponering. Jeg prøvde "alt" uten at noe hjalp nevneverdig, og ble tilslutt tipset om å oppsøke en biopat her i byen. Hun ville sette meg på en candida-kur i kombinasjon med tilskudd av vitaminer og mineraler jeg hadde for små reserver av. Siden jeg var møkk lei av å sortere mat orket jeg ikke tanken på en streng candidakur, og valgte derfor å gjennomføre en light-variant. Det er mange år siden dette, så jeg husker ikke helt hva jeg kunne og ikke kunne spise/ drikke. Jeg husker imidlertid at jeg ikke kuttet helt ut gjær f.eks, så jeg både spiste brød og drakk vin. Sukker kuttet jeg imidlertid helt for en periode. Først merket jeg intet, men etter et par- tre måneder ble det gradvis bedring. Etter et halvt år var alle eksemer helt borte, og det eneste jeg satt igjen med var en laktoseintoleranse - all annen mat går nå helt fint. Og - jeg har ikke hatt eksem siden - ei heller soleksem! Altså: jeg anbefaler deg å ta kontakt med en biopat dersom det er å finne i ditt distrikt! Mvh, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hei! Jeg skjønner godt du er frustrert, og spesielt nå som du også ammer og dermed produserer næring til datteren din. Dette tærer på kroppen for alle kvinner, og siden du er dårlig i magen og ikke kan spise så mye forskjelling, forstår jeg at du er bekymret. Du sier at problemene oppsto etter en langvarig antibiotikakur - og en av bieffektene av slike behandlinger er nettopp at det kan slå ut tarmfloraen, altså de bakteriene som naturlig skal bo i tarmene dine. Om de gode tarmbakteriene forsvinner, blir det bedre plass til de som er uheldige for helsen, som igjen kan bety både mageplager og andre plager. Du har tatt mange tester - men det fremgår ikke om du har fått påvist matvareallergi. Det høres mer sannsynlig ut som en svært sart og sårbar tarm, som reagerer på mat fordi den ikke er i stand til å takle det riktig. Jeg tror ikke jeg vil kalle det for en intoleranse heller, men en sart tarm. En irritert tarm er drålig på å ta opp næringsstoff, men så lenge blodverdiene dine er fine, ser det jo ut som du hittil har greid deg bra. Jeg er svært skeptisk til å ta kosttilskudd basert på "mangler" diagnostisert hos kinesiolog, dessverre. Hvis dietten din består av grønnsaker, havregrøt og kylling, kan det raskt bli kjedelig - men du vil med stor sannsynlighet få i deg nesten alle de næringsstoffene du trenger. Det kan bli lite vitamin D, kalsium og essensielle fettsyrer (omega-3, primært). Du får kjøpt D-dråper på apoteket, disse er enkle å røre inn i grøten, for eksempel. Likeledes kan du få dekket omega-3-behovet ditt ved å være flink med å bruke knuste linfrø - prøv også det i grøten, eller "krydre" grønnsakene med det. Ved å velge brokkoli, mørkegrønne bladgrønnsaker og kanskje malte nøtter - eller soyamelk tilsatt kalsium - kan du få dekket behovet også der. Du sier du ikke tåler noen former for melk. Har du testet hvordan du reagerer på en spiseskje naturell biola? Denne drikken/yoghurten inneholder den typen tarmbakterier tarmen din nok er i underskudd på, og biolaen kan bistå med å øke antallet av de gode bakteriene. Havregrøten du spiser, samt løk, hvitløk, purre med mer, vil være mat for de gode tarmbakteriene og gjøre bakteriekulturen gradvis sterkere og bedre. Dette vil igjen kunne bedre tarmen slik at du gradvis kan reintrodusere matvarer, en etter en. Sukker og hvitt mel er ikke noe å trakte etter uansett, så begynn i det små, og med sunn mat. Til slutt kan jeg nevne at det finnes ulike helseheimer hvor man kan få være en uke eller to og få hjelp til å sette sammen en kost som man tåler. Målet må uansett være å jobbe mot et økende antall matvarer i kosten, slik at du får de næringsstoffene du trenger uten å måtte kjøpe tilskudd. Lykke til! Hilsen Gunn Helene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.