Gå til innhold

Fint gammelt servise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et fint gammelt (1950 ??) servise, men enkel dekor. Jeg kommer aldri til å bruke det hvis jeg ikke kan vaske det i maskinen. Det er sånt man bruker til selskaps, og da blir det fort mange grisete tallerkner, kanskje 3 pro pers = 30 tallerkner. Og masse annet søl, fat, gryter, osv., altså er oppvaskmaskin god å ha. Særlig når man ikke har allverdens plass på kjøkkenbenken.

Har prøvd å google på mildt maskinoppvaskmiddel, men finner ikke noe som er egnet. Hva gjør dere med slikt, vasker dere for hånd, eller hva?

Skrevet

Jeg skyller servicet veldig godt, og bruker bare 1/3 - 1/2 dose Sun vaskemiddel. Har gått helt fint - det er jo ikke hver dag det er i bruk..

Skrevet

Jeg skyller servicet veldig godt, og bruker bare 1/3 - 1/2 dose Sun vaskemiddel. Har gått helt fint - det er jo ikke hver dag det er i bruk..

''Sun vaskemiddel.''

Du mener maskinoppvask, går jeg utfra. Takk for tipset.

Og - det er jo kanskje under 10 ganger i året. Men her er det striper med gull-dekor, så det er jo litt spes. Uansett, enten blir det brukt, og vasket i maskin, eller så blir det ikek brukt - og hva er da vitsen? Hvis dekoren begynner å forsvinne, får jeg heller revurdere. Eller kanskje jeg bør selge alt sammen til en brukthandler... :-|

Skrevet

''Sun vaskemiddel.''

Du mener maskinoppvask, går jeg utfra. Takk for tipset.

Og - det er jo kanskje under 10 ganger i året. Men her er det striper med gull-dekor, så det er jo litt spes. Uansett, enten blir det brukt, og vasket i maskin, eller så blir det ikek brukt - og hva er da vitsen? Hvis dekoren begynner å forsvinne, får jeg heller revurdere. Eller kanskje jeg bør selge alt sammen til en brukthandler... :-|

Jepp - maskinvask! :)

Mitt har også gullkant, og er i bruk 6-7 ganger pr år. Det er like fint som før jeg begynte å maskinvaske det for noen år tilbake. Takk og lov - for jeg ville heller ikke giddet å bruke det om jeg måtte håndvaske det!

:)

Skrevet

Vask et lite fat først for å se om det tåler oppvaskmaskin, før du stapper alt inni. Jeg vasker alt i oppvbaskmaskina, med unntak av sølvtøy (som jeg jo har mengder av... *Hehe*).

Skrevet

Vask et lite fat først for å se om det tåler oppvaskmaskin, før du stapper alt inni. Jeg vasker alt i oppvbaskmaskina, med unntak av sølvtøy (som jeg jo har mengder av... *Hehe*).

Jeg tok en prøvevask, ja, og det så greit ut. Siden har jeg vasket det 4-5 ganger, men jeg er ikke helt sikkert på om den gullkanten er blitt mer borte eller ikke. Det er liksom en annen farge under, og den synes _litt_, Men om den synes _mer_ nå enn før.... :-s ??

Men du, sølvet ditt kan du vel vaske, bare ikke bestikket kommer borti annet bestikk. Unntak er kanskje knivene, for det som fester knivbladet til håndtaket kan gradvis gå i oppløsning, da må du ha det til reparasjon og få det limt.

Skrevet

Jeg tok en prøvevask, ja, og det så greit ut. Siden har jeg vasket det 4-5 ganger, men jeg er ikke helt sikkert på om den gullkanten er blitt mer borte eller ikke. Det er liksom en annen farge under, og den synes _litt_, Men om den synes _mer_ nå enn før.... :-s ??

Men du, sølvet ditt kan du vel vaske, bare ikke bestikket kommer borti annet bestikk. Unntak er kanskje knivene, for det som fester knivbladet til håndtaket kan gradvis gå i oppløsning, da må du ha det til reparasjon og få det limt.

Jeg har så lite sølvtøy og bruker det såpass sjeldent at det ikke er noe problem å vaske det for hånd. :o)

Skrevet

Det er logisk at servise laget i 1950, ikke bør vaskes i maskin. Jeg har gjort det allikevel, dønn av latskap. Resultatet er at serviset etterhvert (mest sannsynlig) vil krakkelere. Det har mitt gjort.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1200585483' post='3780947]

Det er logisk at servise laget i 1950, ikke bør vaskes i maskin. Jeg har gjort det allikevel, dønn av latskap. Resultatet er at serviset etterhvert (mest sannsynlig) vil krakkelere. Det har mitt gjort.

''dønn av latskap''

Jeg kaller det å være praktisk, jeg.

Det meste går i oppvaskmaskinen, så får det briste eller bære liksom. Eller krakelere... :)

Skrevet

Sølvtøy kan du fint vaske i oppvaskmaskinen bare det ikke kommer i nærheten av vanlig bestikk. Jeg har sikkert vasket mitt i oppvaskmaskin i 25 år, det går helt greit og er like fint.

Skrevet

Jeg tror ikke et så gammelt servise er laget for å tåle oppvaskmaskinen...

Jeg vasker for hånd..Men så har jeg heller ikke oppvaskmaskin..

Sukk....

hidi, the scorpion
Skrevet

Sukk....

Nå måtte jeg le...;-O

Jeg hørte sukket helt hit! Oppvaskmaskin skulle vært påbudt hos alle og dekket av staten, he, he ;)

Skrevet

Sukk....

Oppvaskmaskinen gjør vel ikke så mye gærent. De brukte jo varmt vann før også. Jeg er mer bekymret for oppvaskpulveret, men i dag fant jeg et litt skånsomt pulver. og så skal jeg bruke lite, slik at selve blandingen vann/pulver ikke er så kraftig.

Håper du også får deg oppvaskmaskin, du har da unger, tror jeg, og da blir det mye arbeid! :)

AneM1365380603
Skrevet

Sukk....

Jeg leste om en dame som hadde fått oppvaskmaskin i bursdagsgave. Hun var helt på gråten, så skuffet ble hun. Det var altså ikke deg ;)

Skrevet

Et slikt servise blir vel ikke brukt så ofte? Eller?

Sånn innimellom går det vel veldig greit å vaske opp på gamlemåten?

Skrevet

Et slikt servise blir vel ikke brukt så ofte? Eller?

Sånn innimellom går det vel veldig greit å vaske opp på gamlemåten?

Nei, ikke så ofte. Men når jeg har masse folk rundt middagsbordet, blir det temmelig kaotisk på kjøkkenet. Det er da jeg _virkelig_ trenger oppvaskmaskinen. :) Har ikke alburom til å vaske opp for hånd engang, for jeg har ikke noe sted å sette ting.

Skrevet

Jeg leste om en dame som hadde fått oppvaskmaskin i bursdagsgave. Hun var helt på gråten, så skuffet ble hun. Det var altså ikke deg ;)

He he, det var spesielt:-)

Skrevet

Jeg har så lite sølvtøy og bruker det såpass sjeldent at det ikke er noe problem å vaske det for hånd. :o)

Jeg har såpass lite sølvtøy at det ville vært nesten umulig å vaske det i maskina uten at det kom borti annet bestikk;-)

Skrevet

Jeg har arvet et pent gammelt servise fra min bestemor. Det er eggehvitt med enkel gulldekor. Min søster hadde det i noen år, før jeg fikk det - og hun brukte oppvaskmaskinen på det. Resultat: på de mest brukte tallerkenene er mesteparten av gull-dekoren borte :-(

Så når jeg bruker det, vasker jeg det for hånd.

Skrevet

Jeg har arvet et pent gammelt servise fra min bestemor. Det er eggehvitt med enkel gulldekor. Min søster hadde det i noen år, før jeg fikk det - og hun brukte oppvaskmaskinen på det. Resultat: på de mest brukte tallerkenene er mesteparten av gull-dekoren borte :-(

Så når jeg bruker det, vasker jeg det for hånd.

Hmm.. Kanskje jeg skal ta en liten dings fra serviset, og bare la det stå i maskinen, og bli med på alle daglige vaskerunder. DA får jeg jo testet hvordan det går...

Men sukk, hvis det går dårlig, kommer jeg ikke til å bruke serviset mer enn til jul og sånt. Og jeg er imot å ha egne ting til sjeldent bruk.

Men takk for innspill :))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...