BigMan Skrevet 14. juni 2001 Del Skrevet 14. juni 2001 Jeg har en sønn på 18 mnd. som lider av intoleranse mot melk og melkeprodukter. Vil han trenge tilskudd av kalk/calsium? evnt. hvilken type tilskudd og hvor stor dosering vil han trenge? har vært både på helsestasjon og apotek og begge sier han trenger tilskudd, men ingen kan si noe om hvilke typer og størrelse på doseringen. Håper dere kan hjelpe meg:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest siljev Skrevet 15. juni 2001 Del Skrevet 15. juni 2001 Jge har en datter som har melke allergi. hun får kunstig melk fra apoteket som hun drikker til måltider og når hun er tørst. Hvis han får det burde det ikke være noe problem. Min datter har egg/nøtter allergi i tillegg. Legen på helsestasjonen sa at vi kan tenke middelshavs korthold. Dvs fisk, grønnsaker, olivenolje, noe kjøtt (lam, kylling ol.) dessuten kunne vi gi henne dobbel dose sana sol. (hun liker ikke tran) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 18. juni 2001 Del Skrevet 18. juni 2001 Hei BigMan Barn i alderen 1-3 år har et kalsiumbehov på 600 mg per dag. En gutt på 1 1/2 år som har et kosthold uten melk - og melkeprodukter trenger som regel kalsiumtilskudd. Mengden tilskudd er avhengig av hvor mye melkeerstatning han benytter. Dersom han drikker omtrent 1/2 liter spesial melkeerstatning (av de typene man får på apoteket, resept fra lege) trenger han 250 mg. Dersom han ikke får melkeerstatning skal du gi han 500 mg kalsiumtilskudd. Du skal ikke øke mengden melkeerstatning for å sikre kalsiuminntaket (det vil medføre et lavere inntak av vanlig mat). Velg et kalsiumtilskudd uten laktose (melkesukker) og vitamin D. Spør på apoteket. Velg helst et produkt i pulverform eller brusetabletter som løses i vann. Vanligvis er kalsiumtabletter store og vanskelige å svelge for små barn. Gi i tillegg 1 teskje tran og 1 ts Biovit/Sanasol uten sukker hver dag. Dette sikrer et tilfredsstillende inntak av D- og B-vitaminer. Barn som spiser kost uten melk har behov for litt ekstra av disse stoffene i tillegg til kalsium. Jeg håper dere ellers har fått god informasjon om melkefri kost (hvordan lese varedeklarasjoner etc)! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.