Gjest sykkelentusiast Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Hei! Er ei kvinne som akkurat har rundet 30. Startet med sykling for noen år siden og har siste par sesonger syklet ganske aktivt. Trener relativt mye. Ved siden av jobber jeg fullt, og har ganske uregelmessig arbeidstid. Har i det siste hatt problemer med pulsen. Har hatt hjertebank, hatt mange ekstraslag, i perioder flere i minuttet. Ofte, i hvert fall når jeg ikke har noe annet å tenke på, har jeg kunnet kjenne pulsen min både i brystet, i nakken og hodet samt ut i fingre og tær. Det har føltes svært irriterende og gjort at jeg har hatt vansker med å sove. Spesielt har det vært vanskelig å falle i søvn etter harde økter. Har da kunnet ligge i flere timer før jeg har sovnet. Det skal også sies at pulsen vel har vært unormalt høy, både i det daglige og hvilepulsen. Pulsen har vekslet veldig, den kan fyke opp i over 100 under en varm dusj eller ved helt lett aktivitet etter et stort måltid, for så å falle ned i godt under 60 når jeg har klart å slappe av. Riktignok har pulsen oppført seg som normalt under trening, følt at jeg har hatt bra trøkk i beina uten at hjerterytmen har vært speiselt høy eller lav. Har hatt vansker med å slappe av og følt meg stresset og urolig i kroppen. Er stivere i skuldrene enn normalt også, vel fordi jeg bekymrer meg om helsa. Har egentlig aldri vært spesielt bekymret... Ligger liksom ikke i min natur. Trente relativt mye i høst, var jo så fint vær å sykle i, men ikke mange harde økter. Riktignok var jeg litt mindre flink til å bruke pulsklokka fordi jeg var mye ute i terrenget med sykkelen min. Skal man komme opp den vanskelige bakken, må man tråkke på og det er derfor vanskeligere å styre pulsen i terrenget enn nårman trener langs landeveien. Er vel det man kaller lapskaustrening...? Pulsklokka er elleres en svært trofast venn. Jeg har en tre til fire slike perioder hvor jeg har hatt store søvnproblemer. Har da tatt noen dagers fri, det har gått fint i en kortere eller lengre periode, men så har symptomene kommet tilbake igjen. Vel og merke hadde jeg ei uke hvor jeg trente mye, men bare veldig rolig. Merket ingenting til disse symptomene da, og hadde etter denne perioden lavere hvilepuls enn på lenge. Føler meg ikke spesielt tung i beina eller sliten på trening. Heller ikke veldig sliten i det daglige eller deprimert på noen måte. Heller ikke hatt dårlig matlyst, egentlig heller det motsatte, og gått opp noen kg i vekt siden avslutning av sesongen. Skal også nevne at jeg har tatt blodprøver, intet galt hverken med stoffskiftet, blodprosent eller tegn til infeksjon. Lurer på hva dette kan være. Snart hatt fri fra trening i halvannen uke, uten at det har bedret seg. Noen av symptomene stemmer med overtrening, men ikke alle. Har lest litt og sett av en med svært tilsvarende symptomer som meg har fått diagnosen myokarditt selv om vel det er litt sært...? Noen råd? Håper du kan berolige meg, kanskje er det det som skal til. Føler jeg er inne i en ond sirkel... Evt tips om noen jegkan oppsøke, noen med spesiell ekspertise på idrettsmedisin? Håper på svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Sykkel er flott og morsom trening, så jeg forstår godt at du en fin høst blir litt hekta både på lengre og kanskje litt hardere turer. Det blir litt for lettvint hvis jeg sier at du skal roe det hele ned og at "brikkene da vil falle på plass." Noen av oss kan ha et latent noe urolig pulsregulerende system. Det kan være perioder med fysisk eller psykisk stress som bringer dette frem idagen. Noen ganger kan det bare være som ekstraslag, evt. serier med ektra-slag eller som hjerteflimmer. Det kan være alt fra temmelig bagatellmessig til ting som det bør gjøres noe med. Jeg synes du skal snakke med fastlegen din om å få en henvisning til såkalt 24 timers EKG registrering. Du vil da få påmontert et lite EKG apparat som vil registrere hva som skjer med de elektriske impulsene gjennom de vanlige gjøremålene iløpet av ett døgn, evt. med en treningsøkt inkludert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.