Jølsen Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 Du det har jeg egentlig aldri tenkt på ....... har du noen tips ? Mamma er sterkt plaget av leddgikt, og hun ble faktisk verre etter å ha spist svinekjøtt, så at det er noe med svinekjøtt det vet jeg. Når det gjelder meg, så tror jeg at blodårene mine tettes av noe annet enn bacon ...... dessverre ... Jeg skal gi deg en god del faglitteratur (linker) du kan lese, skal poste de til deg senere, hvis du minner meg på det. Leddgikt kan forverres veldig mye ved inntak av svinekjøtt. Svinekjøtt er dessuten svært kreftfremkallende og kan gi ulike lidelser i blodet. 0 Siter
Kåre Kruttlapp Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1200926725' post='3784379] He he, her på Dol er ikke krangler noe nytt fenomen ;o) "ler" Har skjønt det! Litt gøyalt da at folk lar seg trigge av noen freske innlegg! 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 "ler" Har skjønt det! Litt gøyalt da at folk lar seg trigge av noen freske innlegg! Det kan være høy temperatur her inne, men det finnes på alle forum. Det er jo det som er med å bidra til at deter liv i et forum ) Jeg kan hisse meg opp jeg også, men enkelte velger jeg som oftes og overse. 0 Siter
Kåre Kruttlapp Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1200927286' post='3784391] Det kan være høy temperatur her inne, men det finnes på alle forum. Det er jo det som er med å bidra til at deter liv i et forum ) Jeg kan hisse meg opp jeg også, men enkelte velger jeg som oftes og overse. Helt enig med deg! Greit å kaste parafin på bålet bare det ikke er ondskapsfullt eller vondt ment! Ironi er som kjent utviklende og noen her inne er vel litt "hårsåre" Men en meningsfull og gøyal side denne "åpent forum" 0 Siter
Gjest zilja Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 Dette er godt: kylling/svinrkjøtt i biter(wok) golrot, blomkål, brokkoli og løk stekes i olje i wokpanna. Kok nodler og ha over. Blandes godt. Krydder etter smak. Nydelig :-) 0 Siter
Mamma07 Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Skrevet 21. januar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1200926505' post='3784362] I dag skal jeg ha fersk pasta, ostesaus (pose eller du kan lage selv, fort gjort), blomkål, og skinke. Liker du wok? Det er snadder med grønnsaker, kylling i strimler (jeg pleier og marinere), så en saus du liker. Jeg sper ofte sausen med vann, og krydrer litt. Stroganoffgryte med oksekjøtt er godt. Stek kjøttet slik at porene lukket (god varme), så kok det en times tid. Hiv kjøtt og kraft oppi gryteretten, den kan også være hjemmelaget, bare google oppskrift. Jeg bruker hjortekjøtt og ikke okse, men det er fordi jeg har fryseren full. Skinkegrateng? Fiskegrateng? Kjapt og lage hjemmelaget, og smaker godt. Biff (ååå nå ble jeg sulten!), med tilbehør. Jeg bruker ofte mandelpoteter i ovnen med havsalt på, kutter litt i dem først. Eller råstekte poteter. Grønnsaker, her varier jeg etter lysten, sopp, løk og squash stekt sammen, salt og pepper på. Maiskolbe. Blomkål og broccoli, bare så vidt kokt opp. Peppersaus bruker jeg mye, eller fløtesaus. I fløtesausen har jeg sopp og løk oppi, og litt krydder, en dæsj piri piri setter god smak. Toro har en svart koffert, dinner kit, den er veldig god, og enkel. Komle (du er fra Bergen er du ikke?) Knoke som du koker, gode komler kan lages enkelt med komlemjølet til Stangeland Mølle, kålrabistappe, bacon og evnentuelt grov pølse om du liker det. ''I dag skal jeg ha fersk pasta, ostesaus (pose eller du kan lage selv, fort gjort), blomkål, og skinke. Liker du wok? Det er snadder med grønnsaker, kylling i strimler (jeg pleier og marinere), så en saus du liker. Jeg sper ofte sausen med vann, og krydrer litt.'' Skal ha begge disse tingene denne uken De berømte Komlene liker jeg ikke... Biff er snadder Takker 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 ''I dag skal jeg ha fersk pasta, ostesaus (pose eller du kan lage selv, fort gjort), blomkål, og skinke. Liker du wok? Det er snadder med grønnsaker, kylling i strimler (jeg pleier og marinere), så en saus du liker. Jeg sper ofte sausen med vann, og krydrer litt.'' Skal ha begge disse tingene denne uken De berømte Komlene liker jeg ikke... Biff er snadder Takker Spiser du ikke komler *sjokket* Da er du ikke ekte bergenser ;o) Neida, jeg bare tuller. Maten er jo god hvis du bytter ut komlene med vanlige poteter. Eller knoke (saltkjøtt) og ertesuppe, men det har jeg alxdri laget, bare spist hos mamma, så jeg vet ikke hvordan ;o) 0 Siter
Kalevala Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 Norske frikadeller: Gulrøtter skjæres i skiver og kokes i 5 minutter i 1 liter saltet vann. Medisterfarse krydres med grillkrydder, salt og pepper. Formes til boller i den størrelsen du liker best Legg bollene oppi vannet og la alt trekke i 15 - 20 minutter. Rist sammen 2 ss hvetemel med 1/2 dl. vann. Rør det inn i kjelen. Server med poteter. 0 Siter
citoyen Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1200930400' post='3784433] Spiser du ikke komler *sjokket* Da er du ikke ekte bergenser ;o) Neida, jeg bare tuller. Maten er jo god hvis du bytter ut komlene med vanlige poteter. Eller knoke (saltkjøtt) og ertesuppe, men det har jeg alxdri laget, bare spist hos mamma, så jeg vet ikke hvordan ;o) Ingen ekte bergensere spiser komler. Her i byen spiser vi raspeballer! 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 Vi hadde kyllingvinger med jasminris, bearnaise og salat. Jeg trodde jeg hadde kjøpt en pose med kyllinglår, så viste det seg å være kyllingvinger :-/ Det er ikke så mye kjøtt i de vingene. 0 Siter
villbringebær Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 Svenske kjøttboller stekt i olje og litt soyasaus og blandet i litt pinjekjerner, gresskar- og solsikkefrø. Basmatiris og salat med avokado. Dette hadde knerten og jeg i dag. Mmm 0 Siter
villbringebær Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 Jeg har min egen bedrift, så jo jeg jobber. Faktisk så jobber jeg temmelig mye, men jeg tar det litt i mitt eget tempo. I dag har jeg fri, dvs jeg har tatt meg fri, så begynner jeg heller tidlig i morgen og tar igjen litt arbeid. Fikk gjort en god del i helgen, så det er ingen krise. Jeg er temmelig rask på kjøkkenet, jeg er vant til å lage mye mat, faktisk måtte jeg lage mat for mer enn ti folk fra jeg var 3-4 år, det husker jeg, men da var jeg ikke helt alene hele tiden da. Fra jeg var 10-11 år laget jeg som regel alle måltidene i ukedagene, sløyde fisk, kappa hodet av hønene osv. Neida så...livet har ikke mer enn firogtjue timer det... Dette er IKKE et ironisk innlegg. Lurer på jølsen, er du oppvokst i en annen kultur enn den tradisjonelle norske? 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 Jeg hadde fiskepinner (kan like godt ha kjøttkaker eller noe) med pasta og grønnsaker (squash, gulrot, kålrot, paprika) som jeg woket med en liiiten dæsj oyster saus. Nam!!!! 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 Ingen ekte bergensere spiser komler. Her i byen spiser vi raspeballer! I Trøndelag spiser vi klubb eller baill. ) 0 Siter
Gimmick Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 Puh! Du er i hvert fall veldig frekk og uhøflig, ikke så og si ALLE innlegg jeg har lest av deg.. Men du er sikkert flink med dyr.. eller noe sånt. ... han er alltid spydig... tror han driver sport i det... har lest endel og det er ekstremt sjelden det kommer noe annet enn spydigheter fra den kanten.. men.. svinekjøtt kommenterer han alltid.. det er en gruppe mennesker som ser på det som urent.. eller noe.. + alt annet som ikke er tatt livet av på rett måte... (nå får jeg vel gjennomgå igjen... *humre*) 0 Siter
karol Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 I dag blir det brokkoli og blomkålsuppe kokt på 6 dl vann samt en boks creme fraiche. Oppi der har jeg stekt kyllingfile og sopp. Serveres med ris og brokkoli. 0 Siter
Gimmick Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 Dette er IKKE et ironisk innlegg. Lurer på jølsen, er du oppvokst i en annen kultur enn den tradisjonelle norske? Med fare for å få huden full... ja han er nok det.. etter hva jeg har lest og skjønt... 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 Jeg skal til aa lage ris med stekt svinefilèt, loek, hvitloek, champignon og paprika. Jeg lager det som en gryte og hakker opp alt i smaabiter. Kjempegodt :-) 0 Siter
Gjest Linnea79 Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1200930400' post='3784433] Spiser du ikke komler *sjokket* Da er du ikke ekte bergenser ;o) Neida, jeg bare tuller. Maten er jo god hvis du bytter ut komlene med vanlige poteter. Eller knoke (saltkjøtt) og ertesuppe, men det har jeg alxdri laget, bare spist hos mamma, så jeg vet ikke hvordan ;o) Trodde de kalte komler for "raspeballer" i Bergen? Jeg kommer fra Stavanger og her er det få som ikke liker komler. Vi har det til og med på julaften sammen med Pinnekjøttet og kålrabistappen:-) 0 Siter
Gjest Auroria Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 Men det er fortsatt urent. Det er ikke meningen at man skal spise svinekjøtt. Kan du ikke lage pannekaker med noe annet da? Svinekjøtt er slett ikke usunt og urent. Det var noe man trodde før i tiden på samme måte så man trodde egg var farlig for kolesterolet. Svinekjøtt blir faktisk regnet son "hvitt kjøtt" sammen med fjærkre og fisk. Når alt kommer til alt er det fettet på kjøttet som er "farlig" og på svinekjøtt er det jo lett å skjære bort fettet. Bacon derimot, er nesten kun fett og svært usunt. I oksekjøtt ligger fettet mer spredt inni selve kjøttet og man får som oftest i seg mer fett ved å spise dette kjøttet enn ved å spise svinekjøtt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.