Gjest Askerix Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Hadde i juni07 en marsj på 250km hvor jeg, etter ca 200km, ble opmerksom på at høyre akillesen var begynt å bli blå(ikke opphovnet). Siste tiden ble den også ganske smerefull. Jeg tenkte ikke noe på det verken under eller etter endt tur utenom at jeg måtte ta det litt med ro mtp løping og lange gåturer en måneds tid da jeg sikkert hadde pådratt meg en betennelse -som ikke er uvanligt. Kan være verdt å nevne at jeg var eksepsjonelt uheldig med valg av sko på denne turen.. slet med gnagsår fra dag en -litt akillesverk var derfor ikke noe fra eller til. Dette har altså begynt å bli lenge siden og jeg har fram til jul ikke hatt store anstrengelser eller påkjenninger. Har tatt det med ro en stund og kjent etter hva den tåler av belastning, trent roligt, syklet, gått mindre turer etc, og før jul trodde jeg problemet var over. Jeg tok meg derfor en ukes lang tur med resultat at den er igjen blitt verkende(men ikke blå eller opphovnet). Under en eventuell løpe/gå tur kjenner jeg smerte i det jeg sparker fra, noen timer etter endt økt begynner den å verke og jeg kjenner det i flere dager etterpå, før det roer seg en del. Det er aldri skrikende vondt, men der er nok til å forstå at noe er i uorden. Har lest litt om dette og sett noen plasser de skriver at det kan gå over til kronisk skade, noen skrev til og med et antall måneder en ikke måtte overskride med en slik skade. Husker fra en betennelse jeg hadde i et kne at det tok en 3 -4 mnd før en var tilnærmet god(ble legebehandlet for det). Sansynligheten for at dette bare er en enkel betennelse minsker for hver dag –i takt med stigende bekymring. Jeg er altså nå redd for å bli kronisk skadet i akilles i en alder av 24 år, samtidig som jeg er opptatt av å bli frisk og sprek som en fole før våren! Kan du si, ut fra mine enfoldige forklaringer, hva dette er? Kanskje gi fornuftige råd om videre fremgang? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Skaden du pådro deg sist sommer var nok sansynligvis noe mer en en overbelastningsbetennelse. At området rundt senen ble blålig misfarget skyldes at senefibre har røket og det har blitt noe blødning i vevet rundt. Senen har trolig blitt litt oppfliset og ujevn og ved belastning oppstår forøket friksjon og nye smerter kommer. Jeg foreslår at du lar legen din se på dette evt. henviser deg til en ultralydundersøkelse for å få vurdert skadens omfang. Såkalt sjokkbølgebehandling (spesiell form for ultralydbeh.) har vist seg å være bra for å normalisere akillesene-vevet, så det kan være et forsøk verdt. Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.