Gå til innhold

Ønsker å bli gravid


Gjest Drømmer 79

Anbefalte innlegg

Gjest Drømmer 79

Samboeren min og jeg har prøvd å få barn i ca 1 år, uten hell. Han er 27 år, jeg 28. Vi har ikke sex så ofte, men prøver å "treffe" på eggløsningsdagene. Har det at vi ikke har sex så hyppig en betydning for kvaliteten på sædcellene? Vanligvis har jeg regelmessig menstruasjonssyklus på ca 32 dager. De siste 3 mnd har syklusen min vært lenger (ca 40 dager). Når det er slik synes jeg det er vanskelig å teste når jeg har eggløsning. Jeg får heller ikke positivt resultat særlig ofte på eggløsningstester. Er det sannsynlig at jeg ikke har eggløsning hver mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Den fruktbare periode regnes å være i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjons start. Samle 2-3 ganger i den perioden skulle være tilstrekkelig. Sædcellene blir ikke dårligere av sjeldne samleier, de produseres kontinuerlig. Hvis du har syklus over 35 dager er det grunn til nærmere sjekk av hormonene og ultralyd av eggstokkene da det kan foreligge tilstanden PCOS med mange små eggsekker (cyster) i eggstokkene. Det kan da være nødvendig å stimulere eggløsningen med tabletter. Du kan be din fastlege om henvisning til gynekolog.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...