Gjest rosefanger'n Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Denne uka er jeg syk og dårlig. Og så er jeg ferdig med en jobb, og har ingen ny jobb i sikte. (Har ikke rettigheter som dagpenger, syketrygd, har ikke tjent nok osv.) Jeg kan jobbe halv tid, men det er bare innen sykepleie det er deltid, og ellers er det drittjobber (intervju=markedsundersøkelse, kantine, bensinsstasjon). Jeg er voksen og trenger et rolig og stabilt miljø. Kan ikke stå på gata og intervjue folk. Vil så forferdelig fryktelig gjerne ha jobb, men uansett hva arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen mener, så er det forferdelig vanskelig å få jobb. NAV er noen udugelige greier. Skulle ikke de hjelpe folk i arbeid? Hvor finner jeg deltidsjobber der jeg kan få bruke IQ-en min? (Tall klarer jeg ikke, det er en del jobber med regnskap men det går ikke. ) 0 Siter
Gjest feberfantasier Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 En jobb der du kan få brukt IQ-en din? IQ er det vel greit å ha i alle jobber. (Det finnes knapt jobber for folk med lav IQ for tiden. Det brukes maskiner til slikt) Hva er det du kan? Har du noen utdannelse? Uten utdannelse er det vanskeligere selvfølgelig. Men bensinstasjon kan jo være noe? Man trenger i alle fall rimelig bra iq for å gjøre en god jobb på en bensinstasjon (man skal kunne omgås folk f.eks, og forstå seg på en del tekniske dupeditter og ting) Du mener nav er udugelige, men du kan jo selv ta et søk på nav.no og se hva som finnes av ledige jobber. (nav skaffer ikke jobber til folk (det er en utbredt misforståelse), men de har en del hjelpemidler/tiltak som kan gjøre det lettere for folk å skaffe seg jobb) 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Skole? Barnehage? SFO? Butikk? Sentralbord? Servering? 0 Siter
Gjest feberfantasier Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Beklager, jeg ser jo nå at du omtaler bensinstasjonjobb som en drittjobb. Deg om det. Da er vel sikkert kassa i en matbutikk eller lignende det samme? (Huff, jeg kjenner at jeg gremmes. Det er jo så viktig med omgjengelige og ikke minst dyktige personer i disse jobbene) Hva er det egentlig du har _lyst_ til å jobbe som, da? 0 Siter
Gjest rosefanger'n Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 En jobb der du kan få brukt IQ-en din? IQ er det vel greit å ha i alle jobber. (Det finnes knapt jobber for folk med lav IQ for tiden. Det brukes maskiner til slikt) Hva er det du kan? Har du noen utdannelse? Uten utdannelse er det vanskeligere selvfølgelig. Men bensinstasjon kan jo være noe? Man trenger i alle fall rimelig bra iq for å gjøre en god jobb på en bensinstasjon (man skal kunne omgås folk f.eks, og forstå seg på en del tekniske dupeditter og ting) Du mener nav er udugelige, men du kan jo selv ta et søk på nav.no og se hva som finnes av ledige jobber. (nav skaffer ikke jobber til folk (det er en utbredt misforståelse), men de har en del hjelpemidler/tiltak som kan gjøre det lettere for folk å skaffe seg jobb) ''du kan jo selv ta et søk på nav.no og se hva som finnes av ledige jobber'' Det har jeg holdt på med i flere år. Har fått noen vikariater og frilansgreier, men ikke noe fast. Jeg har høyskoleutdannelse etc tils. 5 år, men har vært syk i 15 år, så det er gått ut på dato. Altså har jeg generell kompetanse, og høy iq, og kan gjøre det meste foran en pc, og snakke med folk. 0 Siter
Gjest nok av jobber Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 En jobb der du kan få brukt IQ-en din? IQ er det vel greit å ha i alle jobber. (Det finnes knapt jobber for folk med lav IQ for tiden. Det brukes maskiner til slikt) Hva er det du kan? Har du noen utdannelse? Uten utdannelse er det vanskeligere selvfølgelig. Men bensinstasjon kan jo være noe? Man trenger i alle fall rimelig bra iq for å gjøre en god jobb på en bensinstasjon (man skal kunne omgås folk f.eks, og forstå seg på en del tekniske dupeditter og ting) Du mener nav er udugelige, men du kan jo selv ta et søk på nav.no og se hva som finnes av ledige jobber. (nav skaffer ikke jobber til folk (det er en utbredt misforståelse), men de har en del hjelpemidler/tiltak som kan gjøre det lettere for folk å skaffe seg jobb) Kommer jo an på hvor du bor da. Selv bor jeg i Stavanger. Har hatt fast jobb lenge nå, som jeg fikk gjennom et vikrabyrå. Det finnes jo ørten vikarbyråer, så om du ikke bor langtvekkistan, så burde det ikke være det største problemet. Jeg har kun 2 års videregående skole og har jobbet via vikarbyrå fra 1999 - 2005. Har aldri hatt problemer med jobb, har vært ledig kun 14 dager på disse årene. Idag skriker jo markedet etter folk. Gjør du en god jobb er det også stor sjanse for at du får fast ansettelse. Jeg har jobbet som adm.sekretær, landmålingsassistent, resepsjonist, teknisk sekretær, teknisk assistent. Pr. i dag er jeg Supervisor i dokumentavdelingen og tjener omlag 420 000,- i iåret. Jeg er 31 år. Jeg kan få en annen jobb på dagen om jeg vil, og blir stadig oppringt av vikarbyråer jeg har jobbet for tidligere. Jeg har aldri brukt NAV for å komme meg i arbeid. Et annet alternativ er jo å flytte. Jeg hadde heller flyttet enn å gått uten inntekt, hvis situasjonen krevde det. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Sekretærjobb? Sentralbord? Lærervikar? 0 Siter
Gjest rosefanger'n Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Beklager, jeg ser jo nå at du omtaler bensinstasjonjobb som en drittjobb. Deg om det. Da er vel sikkert kassa i en matbutikk eller lignende det samme? (Huff, jeg kjenner at jeg gremmes. Det er jo så viktig med omgjengelige og ikke minst dyktige personer i disse jobbene) Hva er det egentlig du har _lyst_ til å jobbe som, da? Unnskyld bruk av negativ betegnelse. Det var ikke meningen, jeg er bare litt syk og frust. Jeg har lyst å skrive, som journalist eller eventuelt internt i en virksomhet. Jeg kan skrive lett (ikke tungt) og levende, og liker hvis jeg kan skrive morsomt. Gravalvorlige ting er jeg ikke så god med. Og så liker jeg å omgås folk, men ikke som i butikk, mer internt. (Butikk ol. blir slitsomt for meg dessverre.) 0 Siter
Gjest rosefanger'n Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Kommer jo an på hvor du bor da. Selv bor jeg i Stavanger. Har hatt fast jobb lenge nå, som jeg fikk gjennom et vikrabyrå. Det finnes jo ørten vikarbyråer, så om du ikke bor langtvekkistan, så burde det ikke være det største problemet. Jeg har kun 2 års videregående skole og har jobbet via vikarbyrå fra 1999 - 2005. Har aldri hatt problemer med jobb, har vært ledig kun 14 dager på disse årene. Idag skriker jo markedet etter folk. Gjør du en god jobb er det også stor sjanse for at du får fast ansettelse. Jeg har jobbet som adm.sekretær, landmålingsassistent, resepsjonist, teknisk sekretær, teknisk assistent. Pr. i dag er jeg Supervisor i dokumentavdelingen og tjener omlag 420 000,- i iåret. Jeg er 31 år. Jeg kan få en annen jobb på dagen om jeg vil, og blir stadig oppringt av vikarbyråer jeg har jobbet for tidligere. Jeg har aldri brukt NAV for å komme meg i arbeid. Et annet alternativ er jo å flytte. Jeg hadde heller flyttet enn å gått uten inntekt, hvis situasjonen krevde det. Det høres supert ut! Men du jobber 100% og ikke 50%. Det er det som er problemet.. Og - jeg gjør alltid en god jobb. Men noen jobber er for slitsomme, hvis det er for masete omgivelser, tåler jeg ikke det. Du har hatt en fabelaktik karrriere, og tjener jo vanvittig bra. Så flink du er! 0 Siter
Gjest rosefanger'n Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Sekretærjobb? Sentralbord? Lærervikar? Jeg tror ikke jeg er kjapp nok til å være sekretær. Jeg har liksom andre kvaliteter, men er ikke så kjapp som en 20-30-åring. Sentralbord, jo jeg kunne kanskje. Men det er viktig å få en jobb som jeg kan ha frem til pensjonsalder, og som jeg kan trives med i lengden. 0 Siter
Gjest feberfantasier Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Jeg tror ikke jeg er kjapp nok til å være sekretær. Jeg har liksom andre kvaliteter, men er ikke så kjapp som en 20-30-åring. Sentralbord, jo jeg kunne kanskje. Men det er viktig å få en jobb som jeg kan ha frem til pensjonsalder, og som jeg kan trives med i lengden. Vi har ei som jobber i sentralbordet hos oss som sikkert snart skal gå av med pensjon. Så det er fullt mulig å jobbe i sentralbord også så lenge. Men jeg ville jo tenke sentralbord også er en rimelig hektisk jobb? Kommer sikkert an på hvor man jobber, men Ellers synes jeg tipset om vikarbyrå var en glimrende ide. Som noen under her sier, det er ikke mangel på jobber for tiden, det er mangel på arbeidskraft. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Det må være lov å si at du ikke gjør det særlig lett for deg selv. Hvis vi oppsummerer det du har sagt om jobb her, får vi følgende: * det er bare halvtidsjobb som er aktuelt * markedsundersøkelse, kantine, bensinstasjon omtaler du som drittjobber * butikkjobb blir for slitsomt * du klarer ikke noe som har med tall å gjøre * du tåler ikke masete omgivelser * du er ikke kjapp nok til å være sekretær * du liker å omgås folk, men bare internt (?) * det er viktig for deg få en jobb du kan trives med frem til pensjonsalder * helst som journalist, så lenge du kan skrive lett og morsomt, ikke alvorlige saker Du bør kanskje vurdere å endre noen av kriteriene dine, ellers er jeg redd for at du kommer til å lete svært lenge. 0 Siter
Gjest nok av jobber Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Det høres supert ut! Men du jobber 100% og ikke 50%. Det er det som er problemet.. Og - jeg gjør alltid en god jobb. Men noen jobber er for slitsomme, hvis det er for masete omgivelser, tåler jeg ikke det. Du har hatt en fabelaktik karrriere, og tjener jo vanvittig bra. Så flink du er! Ok, jeg fikk ikke med meg at du kun jobbet deltid. Da er det kanskje litt annerledes. Siden du ikke takler altfor mye stress eller fysisk krevende jobb, så hadde jo kanskje noe kontorarbeid vært aktuelt for deg. Hadde tenkt å foreslå noe innen regnskap, men tenker kanskje at det kan være noe ledig innen kommunal/statlig sektor. Kanskje i skranken, eller som saksbehandler eller sekretær. Advokatsekretær kan jo også være noe. Mange som jobber i resepsjon og deler på stillingen. Eller miljøterapeut, støttekontakt, eller saksbehandling f.eks innen slike låneinstitusjoner. I en inkassoavd. Kundekonsulent eller rådgiver. Dette er ihvertfall en del av de ledige stillingene hvor det søkes etter deltidarbeidere. Logistikkmedarbeider eller innkjøper kan jo også være noe. Det er jo stort sett kontorarbeid. I vårt firma har vi 2 stk som jobber deltid. En som lager lunsj, hun jobber halv dag, og en som sitter med fakturering, kontering osv. Altså lett regnskap. Hun jobber 3 dager i uken og litt ekstra ved behov, noe hun stort sett styrer selv. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med diverse vikarbyråer og høre hva de har å tilby. Ofte er det bare en liten fot innenfor som skal til, så er du igang. Jeg var på et intervju en gang ifm med et 1-årig vikariat. Det hele endte med at de opprettet en helt ny stilling på grunn av min tidligere erfaring. Jeg takket ja, tok utfordringen. Jobben var helt rævva til å begynne med,sjefen manglet totalt sosiale antenner, ingen klar struktur å jobbe etter. Men jeg fikk være med på utvikle og bestemme mye selv etterhvert som jeg ble tryggere på mine oppgaver. 2 år senere er jeg altså på samme plass, med ny sjef og som supervisor og trives kjempegodt og er også fornøyd med lønnen min :-) Hadde du bodd i Stavanger hadde jeg faktisk hatt bruk for deg, da jeg er på utkikk etter en assistent :-) 0 Siter
Gjest rosefanger'n Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Det må være lov å si at du ikke gjør det særlig lett for deg selv. Hvis vi oppsummerer det du har sagt om jobb her, får vi følgende: * det er bare halvtidsjobb som er aktuelt * markedsundersøkelse, kantine, bensinstasjon omtaler du som drittjobber * butikkjobb blir for slitsomt * du klarer ikke noe som har med tall å gjøre * du tåler ikke masete omgivelser * du er ikke kjapp nok til å være sekretær * du liker å omgås folk, men bare internt (?) * det er viktig for deg få en jobb du kan trives med frem til pensjonsalder * helst som journalist, så lenge du kan skrive lett og morsomt, ikke alvorlige saker Du bør kanskje vurdere å endre noen av kriteriene dine, ellers er jeg redd for at du kommer til å lete svært lenge. Kanskje jeg bare burde jobbe 2-3 t. om dagen, for at ikke sykdommen skal blomstre opp igjen. Jeg ser jo at det ikke er lett. Og jeg vet det, etter lang tid nå. Men jeg har tross alt hatt noen både utfordrende og interessante jobber i det siste, som har gitt meg håp. Jeg mente ikke det med drittjobber, det er heller at det er type jobb jeg bør unngå. Jeg bør ha en kontorjobb. 0 Siter
Gjest jobberidrittjobbistedetforåsnylte Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 ''du kan jo selv ta et søk på nav.no og se hva som finnes av ledige jobber'' Det har jeg holdt på med i flere år. Har fått noen vikariater og frilansgreier, men ikke noe fast. Jeg har høyskoleutdannelse etc tils. 5 år, men har vært syk i 15 år, så det er gått ut på dato. Altså har jeg generell kompetanse, og høy iq, og kan gjøre det meste foran en pc, og snakke med folk. Kjenner jeg blir litt provosert her........., greit at du leter etter jobb men jeg tror faktisk du bør revurdere dine holdninger når det gjelder din egen kompetanse og hva som kreves for å bekle ulike type stillinger. Hvis du ikke kan noe med tall, er for treg til å være sekretær, bare kan skrive udefinert, lettere "ting", hvorfor tror du da at du kan fungere i noe som helst kontorarbeide? Når du i tillegg rakker ned på et utall av andre yrker og betegner det som drittjobber viser det at du ikke bare mangler generell kompetanse men i tillegg er uhøflig og negativt innstilt. Alt dette rimer da veldig dårlig med at du krever en plass hvor du kan få brukt din IQ. Hadde din IQ vært tilnærmet lik det du innbiller deg at den er ville du ha skjønt at arbeidsmarkedet i dag krever høy kompetanse både faglig og sosialt for at en skal passe inn, og at fjortisgutten bak kassa på bensinstasjonen du bruker mest sannsynlig ligger et hestehode foran deg på disse områdene. 0 Siter
laban Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 De seriøse meningsmålerne trenger folk som sitter ved PCen og ringer folk som skal intervjues også. Du trenger ikke stå på gata. Dette er deltidsjobber der du selv styrer mengden fra dag til dag, men du skal rekke et visst antall timer / personer pr. uke. http://www.tns-gallup.no/index.asp?did=203875&title=Attraktiv+deltidsjobb+som&aid=12063&path_by_id=/12000/12006/12063 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Det må være lov å si at du ikke gjør det særlig lett for deg selv. Hvis vi oppsummerer det du har sagt om jobb her, får vi følgende: * det er bare halvtidsjobb som er aktuelt * markedsundersøkelse, kantine, bensinstasjon omtaler du som drittjobber * butikkjobb blir for slitsomt * du klarer ikke noe som har med tall å gjøre * du tåler ikke masete omgivelser * du er ikke kjapp nok til å være sekretær * du liker å omgås folk, men bare internt (?) * det er viktig for deg få en jobb du kan trives med frem til pensjonsalder * helst som journalist, så lenge du kan skrive lett og morsomt, ikke alvorlige saker Du bør kanskje vurdere å endre noen av kriteriene dine, ellers er jeg redd for at du kommer til å lete svært lenge. Meget bra oppsummert. 0 Siter
Gjest rosefanger'n Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Det må være lov å si at du ikke gjør det særlig lett for deg selv. Hvis vi oppsummerer det du har sagt om jobb her, får vi følgende: * det er bare halvtidsjobb som er aktuelt * markedsundersøkelse, kantine, bensinstasjon omtaler du som drittjobber * butikkjobb blir for slitsomt * du klarer ikke noe som har med tall å gjøre * du tåler ikke masete omgivelser * du er ikke kjapp nok til å være sekretær * du liker å omgås folk, men bare internt (?) * det er viktig for deg få en jobb du kan trives med frem til pensjonsalder * helst som journalist, så lenge du kan skrive lett og morsomt, ikke alvorlige saker Du bør kanskje vurdere å endre noen av kriteriene dine, ellers er jeg redd for at du kommer til å lete svært lenge. ''Det må være lov å si at du ikke gjør det særlig lett for deg selv.'' Du har helt rett i at det er vanskelig. Jeg ser ikke helt hva jeg kan 'gjøre lettere', det er realtiteter bak det meste her. '' Hvis vi oppsummerer det du har sagt om jobb her, får vi følgende: * det er bare halvtidsjobb som er aktuelt'' pga helsa '' * markedsundersøkelse, kantine, bensinstasjon omtaler du som drittjobber '' pga helsa. Beklager dårlig formulering. '' * butikkjobb blir for slitsomt'' igjen helsa '' * du klarer ikke noe som har med tall å gjøre'' er ikke god på det nei '' * du tåler ikke masete omgivelser'' igjen helsa'' * du er ikke kjapp nok til å være sekretær'' alderen, - men spørs på jobben, jeg tenkte på jobber som man kan ta rett fra grunnskole/vgs - de unge er mye kjappere. Dersom det kreves modenhet, stiller jeg bedre. Men har ikke særlig mye erfa fra den type arbeid dessverre '' * du liker å omgås folk, men bare internt (?)'' Hvis det er masse folk ut og inn hele tiden, blir det slitsomt, pga helsa. Hvis det derimot er møter av lengre varighet går det fint. ''* det er viktig for deg få en jobb du kan trives med frem til pensjonsalder '' Hadde vært godt, men er ikke nødvendig '' * helst som journalist, så lenge du kan skrive lett og morsomt, ikke alvorlige saker'' Heller ikke nødvendig. Men det hadde blitt en vinn/vinn-situasjon, for der er jeg god. Kan også skrive om alvorlige tema '' Du bør kanskje vurdere å endre noen av kriteriene dine, ellers er jeg redd for at du kommer til å lete svært lenge. '' Du har kanskje helt rett. Du ser hva jeg kan endre nå. Det er ikke sikkert det er nok. Men takk for grundig gjennomgang! 0 Siter
Gjest Zenia Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Arkiv? I offentlig sektor. Deltid. Rolig. Kollegaer. Papirarbeid og datamaskin (du får opplæring i det dataprogrammet de bruker). En del scanning og kopiering av dokumenter. Hadde det vært noe? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.