pekkaline Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Nå er det vel kanskje flest unge her, men de av dere som har vokst litt og har barn som skal ta/har tatt lappen, våger dere gi dem kjøretimer? Jeg er for skvetten til det, så min mann stiller opp for vår 16åring Jeg ser for meg slikt som her i linken http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article549839.ece 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Oioi! Hell i uhell. Det der må ha vært litt av et sjokk! Dette ligger 10 år fram i tid for oss, men jeg tror ikke jeg egner meg som kjørelærer for helt uerfarne 16 åringer, nei. Men mannen i huset er god på sånt, så han tar sikkert den biten Men jeg husker selv fra den tida jeg skulle øvelseskjøre. Det gikk best når nabomannen stilte opp som kjørelærer for meg, for med pappa i passasjersetet ble det bare kaos. Greit når naboene kan bytte på å lære opp ungene Jeg fikk lappen på første forsøk, med litt flaks 0 Siter
Katt-ja Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Det var da enda godt at det ikke var en datter, men en sønn som gjorde tabben ;-) Syntes det var litt i overkant fokusert på at kjøretimen var med mamma... (fnys) Vi må nok snart ut og øvekjøre med avkommet,- men jeg tror også jeg lar mannen ta seg av det, har ikke nerver til sånt... (Hadde jeg hatt et ekstra sett pedaler, så...) 0 Siter
pekkaline Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Skrevet 23. januar 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1201092956' post='3786342] Oioi! Hell i uhell. Det der må ha vært litt av et sjokk! Dette ligger 10 år fram i tid for oss, men jeg tror ikke jeg egner meg som kjørelærer for helt uerfarne 16 åringer, nei. Men mannen i huset er god på sånt, så han tar sikkert den biten Men jeg husker selv fra den tida jeg skulle øvelseskjøre. Det gikk best når nabomannen stilte opp som kjørelærer for meg, for med pappa i passasjersetet ble det bare kaos. Greit når naboene kan bytte på å lære opp ungene Jeg fikk lappen på første forsøk, med litt flaks ''Det gikk best når nabomannen stilte opp som kjørelærer for meg, for med pappa i passasjersetet ble det bare kaos'' Jeg tror det er lurt, det blir mindre stress og forventninger av det 0 Siter
pekkaline Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Skrevet 23. januar 2008 Det var da enda godt at det ikke var en datter, men en sønn som gjorde tabben ;-) Syntes det var litt i overkant fokusert på at kjøretimen var med mamma... (fnys) Vi må nok snart ut og øvekjøre med avkommet,- men jeg tror også jeg lar mannen ta seg av det, har ikke nerver til sånt... (Hadde jeg hatt et ekstra sett pedaler, så...) Pedaler hadde vært greit ja. Jeg har trent litt med han i vår lille vei. Det handler om å rygge og svinge og slikt. Da er det ikke full fart, så det er ok her med jorder på alle kanter 0 Siter
Mista nikket Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Har kjørt med begge barna. De hadde nok jukset litt først og kjørt med venner for ingen var helt i nybegynnerfasen. 0 Siter
Lillemus Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Jeg er helt amøbe på å lære bort ting så den biten der skal stefaren få ta seg av. Faren er alt for hysterisk. Men det er ennå 7-8 år frem i tid heldigvis. 0 Siter
pekkaline Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Skrevet 23. januar 2008 Har kjørt med begge barna. De hadde nok jukset litt først og kjørt med venner for ingen var helt i nybegynnerfasen. Jeg gjorde vel også det ja, før kjøreskolen Men mine foreldre kjørte ikke bil i den tiden 0 Siter
pekkaline Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Skrevet 23. januar 2008 Jeg er helt amøbe på å lære bort ting så den biten der skal stefaren få ta seg av. Faren er alt for hysterisk. Men det er ennå 7-8 år frem i tid heldigvis. Fint å slippe slikt selv. Jeg hadde en tur med min yngre søster som skulle prøve seg bak rattet. Huff, vi kjørte på en liten smal vei, og jeg fikk noia da vi møtte en bil. Det gikk jo greit, men etter den episoden så har jeg mistet lysten på å være kjørelærer 0 Siter
Gjest Astroide Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Kjørte med både mamma og pappa. Og ingen av delene var noe å anbefale. Mamma var så skvetten at hun hylte idet jeg skulle passere en trailer (skvatt jo som et uvær, og bare det kunne jo fått meg til å kjøre utfor eller krasje med traileren....). Pappa var litt bedre, men ikke mye. Så jeg kjørte med x'en til mamma. Han var så rolig å avslappa at det var bare en fryd. Satt med 1,5 øye i avisa og det siste0,5 på veien. Husker jeg mista kontrollen litt i en sving på grus, da gløtta han bare litt opp over avisa, var ute med armen for å styre tilbake igjen, så fortsatte han å lese avisa igjen... 0 Siter
karol Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Jeg er der nå at jeg skal øvelseskjøre med en 17-åring. Jeg har sagt at det får vente til snøen forsvinner. Jeg blir nok ingen god lærer for jeg er ekstra engstelig etter en bilkollisjon for noen år siden, men hva gjør jeg da? Nå er det jo nesten en forutsetning at de unge skal ha øvelseskjørt privat. Faren har ikke bil. Ikke har vi en god dialog heller og dermed så er det uaktuelt at han låner min bil. Finnes ingen andre i omgangskretsen som kan gjøre dette. Å betale en kjøreskole for ekstra kjøring blir for dyrt. Skikkelig dilemma det her. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Jeg har vært kjørelærer for mannen min, så da er vel ungene peanøtter i forhold. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Ikke tale om at jeg kommer til å øvelseskjøre med en 16-åring før h*n har vært innom kjøreskolen og lært seg basic kjøring! Mora mi turte ikke kjøre med meg, og faren min og jeg bare begynte å krangle. Jeg kjørte litt med faren til han som var kjæresten min, husker jeg. Det var jaggu snilt gjort av han. 0 Siter
Helmi Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Jeg holder på med øvelseskjøring med nr. 2... Om ett år vil nr. 3 begynne, så går det et par år og sistemann står for tur. Er alene med barna og dermed er jeg liksom den som skal øvelseskjøre med dem. Men jeg har sagt klart ifra at jeg ikke liker det i det hele tatt og at de er nødt til å ta flere timer på kjøreskolen enn vennene deres gjør. Det blir jo litt kostbart dette, men jeg betaler heller enn sitter dritnervøs ved siden av en ungdom.... Jeg synes at slik øvelseskjøring er nesten uansvarlig.... hva kan en gjøre hvis det skulle gå galt. Trekke i håndbrekken? Mye hjelp i det, ja.... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Ikke tale om at jeg kommer til å øvelseskjøre med en 16-åring før h*n har vært innom kjøreskolen og lært seg basic kjøring! Mora mi turte ikke kjøre med meg, og faren min og jeg bare begynte å krangle. Jeg kjørte litt med faren til han som var kjæresten min, husker jeg. Det var jaggu snilt gjort av han. 50 personer i toppetasjen, hvordan tror du det vil fungere, sånn helt ærlig rett fra levra? Bespisning i samme rom. Kaos? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Husker pappa og jeg kjørte mange ganger i en tom skolegård, rundt og rundt. Startet, giret, gasset, bremset, rygget. Etterhvert på en ikketrafikkert grusvei. Husker han satte opp store vedkubber på høykant som jeg skulle rygge inntil. 0 Siter
zellica Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Jeg øvelseskjører med barna mine. Er et år siden jeg startet med min datter. Hun var 17,5 og hadde aldri tatt i et ratt. Dog hadde hun lappen på moped, så oversikten i trafikken hadde hun fra før. Syntes det gikk veldig greit. Vi hadde noen sammenstøt under kjøringen, men så lenge jeg forholdt meg rolig, var det null problem. Hun tok lappen i sommer med bare 3 ordinere kjøretimer, så treningen med meg må jo ha gitt resultater. Alt i alt kom lappen på 13500 kr, så det lønner seg absolutt med mye kjøring på forhånd. Nå er det sønnen min som har startet. Han har kjørt noe traktor, så gir og clutch sitter fra før. Synes det går greit. Men vi har jo ikke startet rett ut i trafikken da. En naturlig progresjon fra småveier til mer trafikkerte strøk må jo til. Hos min datters venner ser jeg at det gir store utslag i antall kjøretimer, om de ikke har fått trene med foreldrene på forhånd. 0 Siter
Gjest sola mi Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Grrrr...jeg har nettopp kommet hjem fra jobb og en bil med stor L bakpå holdt på å lage en krasjsituasjon. Skulle flette seg inn på hovedveien, med det resultatet at bilføreren ikke klarer å vurdere situasjonen med en lastebil som kommer kjørende og ender med bremse ned og alle bilene bak som skal øke farten for å komme seg ut på veien må bråbremse og lastebilen bremser og...ja det var så vidt det ikke gikk galt. Hvorfor i himmelens navn skal man ha øvelseskjøring på hovedveien i rushtiden!! Noen andre som deler mitt syn? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 50 personer i toppetasjen, hvordan tror du det vil fungere, sånn helt ærlig rett fra levra? Bespisning i samme rom. Kaos? Hva slags bespisning da? Hvis det er sånn "mingle rundt med en baguett i hånda", er det helt ok. Hvis det er sånn "sitt ned og spis økologisk takeaway med kniv og gaffel", kan det lett bli kaos. Men 50 mennesker på kurs der oppe er i utgangspunktet helt uproblematisk. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Eg har øvekjørt med sønnen vår i snart 8 måneder (han fyller 17 i vår), han hadde tatt trafikalt grunnkurs og mopedsertifikat på forhånd. Det har gått veldig fint, vi begynte på en parkeringsplass å trente på pedalbruk, parkering i igangsetting osv. Nå kjører han langs riksvegen... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.