Gå til innhold

kjøretimer med barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg lærekjørte (fikk certifikatet i 1982) hadde jeg ingen å kjøre med. Jeg hadde enormt med dyre timer hos kjørelærer!

Derfor tok jeg en del timer med min datter, selv om jeg er noe pysete i trafikken. Den første tiden kjørte vi på store tomme parkeringsplasser o.l. (f.eks. utenfor butikker eller store arbeidsplasser etter stengetid). Det tok ikke så lang tid før hun mestret kjøringen bra.

Så satt hun på med sin kjærest rundt omkring (han var for ung til å lærekjøre med henne), og fant diverse veier hun senere kjørte med meg! Noen av veiene ville jeg knapt ha kjørt selv...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

22

• mariaflyfly

8

• Mrs. Wallace

3

• filiokus81

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest kurs på kurs på kurs på kurs
Skrevet

Ikke tale om at jeg kommer til å øvelseskjøre med en 16-åring før h*n har vært innom kjøreskolen og lært seg basic kjøring! ;)

Mora mi turte ikke kjøre med meg, og faren min og jeg bare begynte å krangle. Jeg kjørte litt med faren til han som var kjæresten min, husker jeg. Det var jaggu snilt gjort av han. ;)

Nå må de ha et grunnkurs før de får lov å øvelseskjøre, noen som sa at dette kurset koster oppimot 4000,-

De som ikke øvelseskjører før de starter på teorikurset må da i forkant ha dette kurset før de starter på det ordentlige, så snakk om å suge penger ut av oss foreldre !!!!!!

Skrevet

Jeg har ikke så store barn enda, men ja, jeg kommer til å øvelsekjøre med de.

Pappa gjorde det veldig ofte med meg og jeg er ham evig takknemlig. Han var tålmodigheten selv og veldig veldig rolig ogjeg lærte trolig mye. Slapp unna med mange færre kjøretimer enn mine venninner.

Skrevet

Nå må de ha et grunnkurs før de får lov å øvelseskjøre, noen som sa at dette kurset koster oppimot 4000,-

De som ikke øvelseskjører før de starter på teorikurset må da i forkant ha dette kurset før de starter på det ordentlige, så snakk om å suge penger ut av oss foreldre !!!!!!

Selvfølgelig er det dyrt, men jeg er ikke i tvil om at det er fornuftig. ;)

Skrevet

Min sønn går på et trafikalt grunnkurs akkurat nå. Koster 1900,- her hos oss i alle fall. Jeg synes det er veldig greit at det kreves noen grunnkunnskaper/-holdninger hos dem som skal ut i trafikken.

Skrevet

Grrrr...jeg har nettopp kommet hjem fra jobb og en bil med stor L bakpå holdt på å lage en krasjsituasjon. Skulle flette seg inn på hovedveien, med det resultatet at bilføreren ikke klarer å vurdere situasjonen med en lastebil som kommer kjørende og ender med bremse ned og alle bilene bak som skal øke farten for å komme seg ut på veien må bråbremse og lastebilen bremser og...ja det var så vidt det ikke gikk galt.

Hvorfor i himmelens navn skal man ha øvelseskjøring på hovedveien i rushtiden!!

Noen andre som deler mitt syn?

Enig med deg. Når man er så usikker i trafikken bør man holde seg unna rushtiden!

Skrevet

Kjørte med både mamma og pappa. Og ingen av delene var noe å anbefale. Mamma var så skvetten at hun hylte idet jeg skulle passere en trailer (skvatt jo som et uvær, og bare det kunne jo fått meg til å kjøre utfor eller krasje med traileren....). Pappa var litt bedre, men ikke mye. Så jeg kjørte med x'en til mamma. Han var så rolig å avslappa at det var bare en fryd. Satt med 1,5 øye i avisa og det siste0,5 på veien. Husker jeg mista kontrollen litt i en sving på grus, da gløtta han bare litt opp over avisa, var ute med armen for å styre tilbake igjen, så fortsatte han å lese avisa igjen...

''Mamma var så skvetten at hun hylte idet jeg skulle passere en trailer (skvatt jo som et uvær, og bare det kunne jo fått meg til å kjøre utfor eller krasje med traileren....).''

*Huffamei* Det er vel noe slikt jeg ser med meg selv også som kjørelærer :) :) ....

Skrevet

Jeg er der nå at jeg skal øvelseskjøre med en 17-åring. Jeg har sagt at det får vente til snøen forsvinner.

Jeg blir nok ingen god lærer for jeg er ekstra engstelig etter en bilkollisjon for noen år siden, men hva gjør jeg da? Nå er det jo nesten en forutsetning at de unge skal ha øvelseskjørt privat. Faren har ikke bil. Ikke har vi en god dialog heller og dermed så er det uaktuelt at han låner min bil. Finnes ingen andre i omgangskretsen som kan gjøre dette. Å betale en kjøreskole for ekstra kjøring blir for dyrt. Skikkelig dilemma det her.

''Jeg blir nok ingen god lærer for jeg er ekstra engstelig etter en bilkollisjon for noen år siden, men hva gjør jeg da?''

Jeg antar at jeg ville brukt veldig lang tid på ensomme steder da i starten. Sjåføren blir tryggere på seg selv og du med. Dersom du har en god venn eller onkel som kan stille opp på bykjøring så ville jeg gjort det. Ja det er slik nå at de skal ha mest mulig erfaring for å slippe billigere unna lappen. Det er jo så forbasket dyrt..... Lykke til med dere :)

Skrevet

Jeg har vært kjørelærer for mannen min, så da er vel ungene peanøtter i forhold. ;)

Nja, håper det :) Men vi er jo redde for dem hele livet :)

Skrevet

Ikke tale om at jeg kommer til å øvelseskjøre med en 16-åring før h*n har vært innom kjøreskolen og lært seg basic kjøring! ;)

Mora mi turte ikke kjøre med meg, og faren min og jeg bare begynte å krangle. Jeg kjørte litt med faren til han som var kjæresten min, husker jeg. Det var jaggu snilt gjort av han. ;)

''Jeg kjørte litt med faren til han som var kjæresten min, husker jeg. Det var jaggu snilt gjort av han. ;)''

Ja det må jeg si var generøst gjort :)

Skrevet

Jeg holder på med øvelseskjøring med nr. 2... Om ett år vil nr. 3 begynne, så går det et par år og sistemann står for tur.

Er alene med barna og dermed er jeg liksom den som skal øvelseskjøre med dem. Men jeg har sagt klart ifra at jeg ikke liker det i det hele tatt og at de er nødt til å ta flere timer på kjøreskolen enn vennene deres gjør.

Det blir jo litt kostbart dette, men jeg betaler heller enn sitter dritnervøs ved siden av en ungdom....

Jeg synes at slik øvelseskjøring er nesten uansvarlig.... hva kan en gjøre hvis det skulle gå galt. Trekke i håndbrekken? Mye hjelp i det, ja....

''Det blir jo litt kostbart dette, men jeg betaler heller enn sitter dritnervøs ved siden av en ungdom.... ''

Enig, det hadde nok jeg også gjort om ikke mannen min tok den jobben.

Skrevet

Husker pappa og jeg kjørte mange ganger i en tom skolegård, rundt og rundt. Startet, giret, gasset, bremset, rygget.

Etterhvert på en ikketrafikkert grusvei. Husker han satte opp store vedkubber på høykant som jeg skulle rygge inntil.

Stilig. Husker min far demonstrerte at han kunne treffe en tiøring midt under hjulet :) (kom bare på det nå :) )

Skrevet

Jeg øvelseskjører med barna mine. Er et år siden jeg startet med min datter. Hun var 17,5 og hadde aldri tatt i et ratt. Dog hadde hun lappen på moped, så oversikten i trafikken hadde hun fra før. Syntes det gikk veldig greit. Vi hadde noen sammenstøt under kjøringen, men så lenge jeg forholdt meg rolig, var det null problem. Hun tok lappen i sommer med bare 3 ordinere kjøretimer, så treningen med meg må jo ha gitt resultater. Alt i alt kom lappen på 13500 kr, så det lønner seg absolutt med mye kjøring på forhånd.

Nå er det sønnen min som har startet. Han har kjørt noe traktor, så gir og clutch sitter fra før. Synes det går greit. Men vi har jo ikke startet rett ut i trafikken da. En naturlig progresjon fra småveier til mer trafikkerte strøk må jo til. Hos min datters venner ser jeg at det gir store utslag i antall kjøretimer, om de ikke har fått trene med foreldrene på forhånd.

Du er jo kjempeflink! Holder deg rolig ja, det er det som er viktig ;)

Skrevet

Grrrr...jeg har nettopp kommet hjem fra jobb og en bil med stor L bakpå holdt på å lage en krasjsituasjon. Skulle flette seg inn på hovedveien, med det resultatet at bilføreren ikke klarer å vurdere situasjonen med en lastebil som kommer kjørende og ender med bremse ned og alle bilene bak som skal øke farten for å komme seg ut på veien må bråbremse og lastebilen bremser og...ja det var så vidt det ikke gikk galt.

Hvorfor i himmelens navn skal man ha øvelseskjøring på hovedveien i rushtiden!!

Noen andre som deler mitt syn?

''Hvorfor i himmelens navn skal man ha øvelseskjøring på hovedveien i rushtiden!!''

Jeg forstår hva du mener. De burde i allefall bare dele ut kjøretimer i den tiden til dem som er nærest å få lappen.

Skrevet

Eg har øvekjørt med sønnen vår i snart 8 måneder (han fyller 17 i vår), han hadde tatt trafikalt grunnkurs og mopedsertifikat på forhånd.

Det har gått veldig fint, vi begynte på en parkeringsplass å trente på pedalbruk, parkering i igangsetting osv.

Nå kjører han langs riksvegen...

Da er dere langt kommet jo! Flott.Tenker han trives bak rattet :)

Det blir gøy å se min sønn også komme kjørende gitt. Tar trening fremover nå før sommer rusjet starter :)

Skrevet

Når jeg lærekjørte (fikk certifikatet i 1982) hadde jeg ingen å kjøre med. Jeg hadde enormt med dyre timer hos kjørelærer!

Derfor tok jeg en del timer med min datter, selv om jeg er noe pysete i trafikken. Den første tiden kjørte vi på store tomme parkeringsplasser o.l. (f.eks. utenfor butikker eller store arbeidsplasser etter stengetid). Det tok ikke så lang tid før hun mestret kjøringen bra.

Så satt hun på med sin kjærest rundt omkring (han var for ung til å lærekjøre med henne), og fant diverse veier hun senere kjørte med meg! Noen av veiene ville jeg knapt ha kjørt selv...

Om ikke jeg husker feil så var det vanlig med 15-20 timer hos kjørelærer da jeg tok lappen. Jeg hadde 20...... Og noen her i tråden snakker om kun tre ordinære kjøretimer nå, tidene forandrer seg.

Skrevet

Jeg har ikke så store barn enda, men ja, jeg kommer til å øvelsekjøre med de.

Pappa gjorde det veldig ofte med meg og jeg er ham evig takknemlig. Han var tålmodigheten selv og veldig veldig rolig ogjeg lærte trolig mye. Slapp unna med mange færre kjøretimer enn mine venninner.

''Pappa gjorde det veldig ofte med meg og jeg er ham evig takknemlig.''

Ja det er noe man setter pris på :)

Skrevet

''Jeg kjørte litt med faren til han som var kjæresten min, husker jeg. Det var jaggu snilt gjort av han. ;)''

Ja det må jeg si var generøst gjort :)

Han var en veldig snill mann. :)

Skrevet

Da er dere langt kommet jo! Flott.Tenker han trives bak rattet :)

Det blir gøy å se min sønn også komme kjørende gitt. Tar trening fremover nå før sommer rusjet starter :)

Ja, han trives godt bak rattet og kjører fint langs landeveien.

Men vi vet jo ikkje ka som vil skje om det oppstår en nødsituasjon, som krever bråbremsing og unnamanøver...

Han kjører stort sett rolig (ca. 60) på landevegen, og slipper forbi trafikk med en gang enten ved å blinke de forbi eller kjøre ut og stanse på trafikklommer.

Skrevet

Nja, håper det :) Men vi er jo redde for dem hele livet :)

Jeg mente ikke at jeg ikke kommer til å være redd for at noe skal skje med dem. Men ungene mine er adskillig mer lærevillige enn mannen, og når sistnevnte gikk an å lære opp, har jeg god tro på framtida.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...