Gå til innhold

kjøretimer med barna

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Dette ligger langt frem i tid for oss, men tror jeg kommer til å prøvekjøre med barna, ja.

Ganske sikkert vil jeg først forsøke på tomme parkeringsplasser og etterhvert lite trafikkerte veier, før vi forsøker i trafikken.

Husker da jeg prøvekjørte med min far, det var en svært snørik vinter. Etter å ha unnagjort parkeringsplassen forsøkte vi oss på avsidesliggende skogsveier med høye brøytekanter på kvelden, slik at vi så evt. motgående trafikk på lang avstand. Det var lurt! Husker det ble noen små kræsj i snøfonnnene, ja :-).

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

22

• mariaflyfly

8

• Mrs. Wallace

3

• filiokus81

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Om ikke jeg husker feil så var det vanlig med 15-20 timer hos kjørelærer da jeg tok lappen. Jeg hadde 20...... Og noen her i tråden snakker om kun tre ordinære kjøretimer nå, tidene forandrer seg.

For å få førerkort i dag må du igjennom en del obligatoriske timer, bla glattkjøring, langkjøring osv. Du må også igjennom 2(3?) obligatoriske veiledningstimer. Hvis du da har kjørt mye med foreldrene og har god kunnskap og opplæring, kan du slippe unna med få ekstra kjøretimer. Opplæringen er allikevel mer omfattende, enn den var da vi av den litt eldre garde tok kortet. Og den koster mye. Derfor lønner det seg å kjøre så mye som mulig på forhånd.

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page&cid=1162372673242&pagename=forerkort%2FPage%2FSVVsubSideInnholdMal

Skrevet

Hva slags bespisning da? Hvis det er sånn "mingle rundt med en baguett i hånda", er det helt ok. Hvis det er sånn "sitt ned og spis økologisk takeaway med kniv og gaffel", kan det lett bli kaos.

Men 50 mennesker på kurs der oppe er i utgangspunktet helt uproblematisk. :)

Kremt...

Har bestilt varm mat til begge dagene....

Skrevet

Kremt...

Har bestilt varm mat til begge dagene....

Heheh, sorry å måtte påføre deg kaosangst. ;)

Det funker sikkert, asså. Jeg har vært der oppe før med ennå flere folk. :D

Gjest Astroide
Skrevet

''Mamma var så skvetten at hun hylte idet jeg skulle passere en trailer (skvatt jo som et uvær, og bare det kunne jo fått meg til å kjøre utfor eller krasje med traileren....).''

*Huffamei* Det er vel noe slikt jeg ser med meg selv også som kjørelærer :) :) ....

:-) ja, man blir jo skvetten selv om den som sitter ved siden av deg ikke stoler på deg, og i tillegg hyler og skriker uten forvarsel.

Skrevet

Heheh, sorry å måtte påføre deg kaosangst. ;)

Det funker sikkert, asså. Jeg har vært der oppe før med ennå flere folk. :D

Ro, ro til fiskeskjær....?

Snakke med de i GH før jul, og de sa det skulle gå fint med 50. Da snakket vi ikke om maten. Snakket med dem igjen i forrige uke, og da var han jeg pratet med litt skeptisk. Sjefen min er veldig skeptisk, han har vært der mange ganger...

vanligvis er vi ca 15 på de kursene....

Annonse

Skrevet

Ro, ro til fiskeskjær....?

Snakke med de i GH før jul, og de sa det skulle gå fint med 50. Da snakket vi ikke om maten. Snakket med dem igjen i forrige uke, og da var han jeg pratet med litt skeptisk. Sjefen min er veldig skeptisk, han har vært der mange ganger...

vanligvis er vi ca 15 på de kursene....

Det er stor forskjell på 15 og 50 i de lokalene, ja! :(

Det sies at lokalene der tåler absolutt maks 75, men det er lovlig trangt. Jeg synes 50 er greit, men varmmat kan kanskje bli litt kaos.

Skrevet

Jeg mente ikke at jeg ikke kommer til å være redd for at noe skal skje med dem. Men ungene mine er adskillig mer lærevillige enn mannen, og når sistnevnte gikk an å lære opp, har jeg god tro på framtida.

*humre*

Skrevet

Nå er eldste vår bare 2,5 år, så dette er jo leeenge til da. Men jeg tror nok pappaen skal få ta seg av det, han øvelseskjørte med meg og og gjorde en tilfredsstillende jobb der :o)

Skrevet

Å nei, her blir det ikke noe øvelseskjøring. Jeg skal heller betale for x antall kjøretimer. Faren kjører som en villmann og selv kræsja jeg med tre biler på èn gang første gang jeg øvelseskjørte. Vi bør overlate det til folk som kan det, hehe.

Skrevet

''Pappa gjorde det veldig ofte med meg og jeg er ham evig takknemlig.''

Ja det er noe man setter pris på :)

Uff, når du tok det ut av sammenhengen virket setningen veldig merkelig...;o)

Skrevet

Jeg har gitt mange unge kjøretimer, men ingen av mine egne for de er ikke interessert i å ta førerkort.

Skrevet

Jeg mente ikke at jeg ikke kommer til å være redd for at noe skal skje med dem. Men ungene mine er adskillig mer lærevillige enn mannen, og når sistnevnte gikk an å lære opp, har jeg god tro på framtida.

hehe, ja det går nok bra. Fint at du ikke er like skvetten som meg :)

Annonse

Skrevet

Uff, når du tok det ut av sammenhengen virket setningen veldig merkelig...;o)

*huffda*

Skrevet

Dette ligger langt frem i tid for oss, men tror jeg kommer til å prøvekjøre med barna, ja.

Ganske sikkert vil jeg først forsøke på tomme parkeringsplasser og etterhvert lite trafikkerte veier, før vi forsøker i trafikken.

Husker da jeg prøvekjørte med min far, det var en svært snørik vinter. Etter å ha unnagjort parkeringsplassen forsøkte vi oss på avsidesliggende skogsveier med høye brøytekanter på kvelden, slik at vi så evt. motgående trafikk på lang avstand. Det var lurt! Husker det ble noen små kræsj i snøfonnnene, ja :-).

Det var lurt å kjøre på kvelden ja. Da ser man tidlig "farene" komme :)

Skrevet

Nå er eldste vår bare 2,5 år, så dette er jo leeenge til da. Men jeg tror nok pappaen skal få ta seg av det, han øvelseskjørte med meg og og gjorde en tilfredsstillende jobb der :o)

Din mann lærte opp deg? Så koselig da :)

Skrevet

Å nei, her blir det ikke noe øvelseskjøring. Jeg skal heller betale for x antall kjøretimer. Faren kjører som en villmann og selv kræsja jeg med tre biler på èn gang første gang jeg øvelseskjørte. Vi bør overlate det til folk som kan det, hehe.

''selv kræsja jeg med tre biler på èn gang første gang jeg øvelseskjørte. ''

wow...åssen går det nå da? :)

Skrevet

Jeg har gitt mange unge kjøretimer, men ingen av mine egne for de er ikke interessert i å ta førerkort.

Ikke alle vil ha det så tidlig lengre. Og bor man så sentralt som dere gjør så forstår jeg at det ikke er behov. Vi bor litt utenfor byen, så derfor er det nesten et must.

Gjest Elextra
Skrevet

Husker det var noen av mine samtidlige som heller ikke tok førerkort da vi andre gjorde det i 18-årsalderen. Noen år etterpå angret de bittert; da hadde kanskje flyttet og følte behov for lappen. Det føltes mye verre og vanskeligere å ta lappen etter mange andre, med egen bolig hadde de høye utgifter og ikke så lett tilgang til kjøretimer med mor og far, og kanskje måtte de også ta fri fra jobb for dyre kjøretimer etc.

Skjønner jo at man ikke kan tvinge de unge, men jeg skal nok forsøke å overtale barna mine til å ta lappen så snart de kan.

Skrevet

Det er stor forskjell på 15 og 50 i de lokalene, ja! :(

Det sies at lokalene der tåler absolutt maks 75, men det er lovlig trangt. Jeg synes 50 er greit, men varmmat kan kanskje bli litt kaos.

Fikk en avmelding, så nå er vi 49. Erfaringsvis blir 1- 3 syke også - så da nærmer vi oss 45....

Hun jeg har bestilt mat fra, var kjent der, og hun mente det skulle gå....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...