lailaan Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Søkte uføretrygd 2mai 2007. 26 år gammel ifebruar 2008.Har aldri vært i arbeid. Fikk innvilget ung ufør fra februar 2008. Spurte på trygdekontoret om jeg fikk etterbetalt fra tiden jeg har gått på attføring og de siste årene på rehabilitering.De sa nei at slik var ikke reglene siden jeg hadde fått attf. rehabilitering.Tidspunktet for ufør var satt til sept.2002 med inntektsnivå før uførhet 232900,.kroner Min uførepensjon er blitt regnet til som ung ufør grunnpensjon 5568,. og tilleggspensjon 7717,. pensjon ialt 13285,. pr, måned.Jeg er forundret over at jeg får fra februar 2008 ikke fra da jeg søkte samt 3 måneder tilbake itid alså febr,2007. Itilegg ville jeg jo tro at jeg hadde rett til etterbetaling som ung ufør fra rehabiliterings/attføringsperioden. Er dette riktig ?Bør jeg anke inn eller vil jeg tape på det .Vil pensjonen bli mindre hvis de regner fra et annet tidspunkt.Jeg vil gjerne få et svar slik at jeg vet hva jeg bør gjøre. Trodde i utgangspunktet at pensjonen lå på 14000,. når jeg aldri har vært i arbeid tidligere. Min diagnose gjorde sitt til at jeg fikk innvilget ung ufør. på forhånd takk 0 Siter
Gjest Mohikaneren Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Hei. Hvis du har fått rehab penger/attføring i den perioden, er det ikke logisk at du også skal ha uføretrygd, det vil jo bli dobbelt opp...... Det er heller ingen "laveste" sum på 14000. Den trygden du får virker god..... mvh 0 Siter
Advokat Thomas Myran Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 Hei! Spørsmålet vedr. etterbetaling når du har gått på attføring/rehab er enkelt: Det føgler av § 22-12 trejde ledd: "Uførepensjon utbetales ikke for perioder hvor medlemmet har mottatt rehabiliteringspenger, attføringspenger eller tidsbegrenset uførestønad. Det samme gjelder ved utbetaling av tidsbegrenset uførestønad for perioder hvor medlemmet har mottatt rehabiliteringspenger eller attføringspenger." Det du eventuelt kan forfølge, er om du har fått ung ufør fordel i de ytelsene du har hatt tidligere - det burde du fått. Det vil ikke kunne ankes som en følge uførepensjonsvedtaket, men må gjøres ved en omgjøringsbegjæring for de tidligere ytelsene. Du bør ta kontakt med en advokat som kan trygderett godt, og få denne til å hjelpe deg med dette. Thomas Myran Advokat 0 Siter
Gjest liten løve Skrevet 25. januar 2008 Skrevet 25. januar 2008 Hei:) Står selv midt i en lignenede sak. Har fått midlertidig uføretrygd vedtatt, men venter på avgjørelse på om jeg får særtillegg som ung ufør. Saken har faktisk utløpsfrist i morgen. Spent. TIL SAKEN: Jeg mottok et skriv fra trygdekontoret der det sto at jeg måtte sette frem krav om gjennopptak av tidligere tilståtte rehabilitertings og attføringspenger og krav om at disse ble vurdert under regler for særtillegg som ung ufør. Det har jeg gjort. Mitt uføretidspunkt er satt til Sep 2002. Venter spent på svar! Lykke til! 0 Siter
Gjest liten løve Skrevet 26. januar 2008 Skrevet 26. januar 2008 Hei. Hvis du har fått rehab penger/attføring i den perioden, er det ikke logisk at du også skal ha uføretrygd, det vil jo bli dobbelt opp...... Det er heller ingen "laveste" sum på 14000. Den trygden du får virker god..... mvh Det er jo ikke det det er snakk om. Her handler det om hvorvidt hun hele tiden har hatt krav på et særtillegg som hun ikke har fått. Dersom hun har hatt krav på det, men ikke har fått det, så er det klart hun skal få det tilbakebetalt uavhengig av om trygden er "god" eller ikke. 0 Siter
Gjest Mohikaneren Skrevet 26. januar 2008 Skrevet 26. januar 2008 Det er jo ikke det det er snakk om. Her handler det om hvorvidt hun hele tiden har hatt krav på et særtillegg som hun ikke har fått. Dersom hun har hatt krav på det, men ikke har fått det, så er det klart hun skal få det tilbakebetalt uavhengig av om trygden er "god" eller ikke. Ja, da misforsto jeg det som sto. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.