Gå til innhold

Ventetid for å få time...?

Anbefalte innlegg

Gjest hjelpes!
Skrevet

...jeg har revmatiske plager jeg ennå ikke har fått diagnose på, begynte utredning i juli, men har hatt plager i ett år nå. Jeg er 20 år og bekymra for framtida mi. Men til det jeg lurer på: er det vanlig å måtte vente i 7 uker for å få time til spesialist?? Er det forsvarlig? Siden juli har jeg gått på smertestillende som jeg ikke vet om er beregnet på sykdommen engang...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er ikke uvanlig med tre måneder ventetid for å komme til spesialist, så jeg syns ikke akkurat 7 uker er så ille. Så lenge du ikke er dødssyk kan du neppe regne med å få noen fortgang i dette. Selv brukte legene 6 år på å gi meg en diagnose, du får bare smøre deg med tålmodighet.

Lykke til i alle fall.

Gjest hjelpes!
Skrevet

Det er ikke uvanlig med tre måneder ventetid for å komme til spesialist, så jeg syns ikke akkurat 7 uker er så ille. Så lenge du ikke er dødssyk kan du neppe regne med å få noen fortgang i dette. Selv brukte legene 6 år på å gi meg en diagnose, du får bare smøre deg med tålmodighet.

Lykke til i alle fall.

Ok. Jeg prøver å være så tålmodig som jeg kan, men det er ikke lett altså...

Da jeg oppsøkte lege i juli fikk jeg time til revmatolog tre dager etterpå, fikk inntrykk av at det hastet med meg da...ting har forverret seg, så det haster jo like mye nå, om ikke mer, synes jeg da.

Gjest Ikke akkurat nå
Skrevet

Jeg har "vært til utredning" mer eller mindre i 10 år (siden jeg var 12 år), og det nærmeste legene har kommet foreløpig er "nja.. jo, du har nok en revmatisk sykdom, men hvilken..? Nei, du, det vet vi ikke..". Sju uker er ikke så lang tid å vente på spesialist, tror jeg ventet tre-fire måneder sist jeg var gjennom systemet. Håper de finner ut av hva som plager deg! Er ekkelt å skulle ta medisiner en ikke vet om en trenger, særlig når du er så ung...

Skrevet

Er nok ikke så lenge å vente det... Men det er ille, det er jeg enig i!

Kan jeg spørre deg hva slags utredninger du har/skal ha, og ev hvilken diagnose du tror du har? Hvilke symptomer/plager har du?

Jeg har selv slitt endel med kroppen, og tror selv det kan være noe reumatisk, men har ikke blitt henvist enda, kun til nevrolog!

Hva er det reumatologen gjør?? Håper du tar deg tid til å svare:o)

Gjest hjelpes!
Skrevet

Er nok ikke så lenge å vente det... Men det er ille, det er jeg enig i!

Kan jeg spørre deg hva slags utredninger du har/skal ha, og ev hvilken diagnose du tror du har? Hvilke symptomer/plager har du?

Jeg har selv slitt endel med kroppen, og tror selv det kan være noe reumatisk, men har ikke blitt henvist enda, kun til nevrolog!

Hva er det reumatologen gjør?? Håper du tar deg tid til å svare:o)

Klart jeg kan:)

Sliter med plager i *alle* ledd, fra fingre til hofter osv. Vondt i forbindelse med kulde, vondt med for mye arbeid og stivner om jeg beveger meg for lite. Smertene kan være veldig intense, og kroppen blir trøtt. Symptomene tyder mest på leddgikt ifølge legene, og det er vel det jeg har peilet inn selv, men jeg vil jo VITE det med sikkerhet.

Da jeg var hos revmatologen ble jeg "intervjuet" om smertene, sykdomshistorie, jobbsituasjon, psykisk helse, vi gikk igjennom gamle blodprøver og jeg tok nye (blod, urin og avføringsprøver).

Skrevet

Klart jeg kan:)

Sliter med plager i *alle* ledd, fra fingre til hofter osv. Vondt i forbindelse med kulde, vondt med for mye arbeid og stivner om jeg beveger meg for lite. Smertene kan være veldig intense, og kroppen blir trøtt. Symptomene tyder mest på leddgikt ifølge legene, og det er vel det jeg har peilet inn selv, men jeg vil jo VITE det med sikkerhet.

Da jeg var hos revmatologen ble jeg "intervjuet" om smertene, sykdomshistorie, jobbsituasjon, psykisk helse, vi gikk igjennom gamle blodprøver og jeg tok nye (blod, urin og avføringsprøver).

ok, takk for svar:o)

Fant de ut noe hos reumatologen? Viste blodprøvene dine noe f eks?

Håper du etter disse 7 ukene kan få ett svar... det er forferdelig å gå slik og ikke vite om fremtiden, og du som er så ung! Ønsker deg lykke til.

Gjest hjelpes!
Skrevet

ok, takk for svar:o)

Fant de ut noe hos reumatologen? Viste blodprøvene dine noe f eks?

Håper du etter disse 7 ukene kan få ett svar... det er forferdelig å gå slik og ikke vite om fremtiden, og du som er så ung! Ønsker deg lykke til.

Takk for omtanken:)

Prøvene påviste revmatisk sykdom faktisk, men noe utover det har jeg ikke hørt. Men jeg er vel ikke så langt unna en diagnose, får jeg håpe!

Skrevet

7 uker?! Det er jo ingenting! Jeg var hos legen i forrige uke og spurte på henvisning til revmatolog. Ventetiden er 2 år her...

Skrevet

Jeg er vant til å vente rundt 8 mnd hvis det er noe alvorlig galt. Da kommer man gjerne på prioritert venteliste. Ellers så tror jeg ventelistene kan være opp til to år.

Men sjekk fritt sykehusvalg, det kan være andre sykehus som har kortere ventetid enn ditt.

Gjest epilepsi
Skrevet

Ok. Jeg prøver å være så tålmodig som jeg kan, men det er ikke lett altså...

Da jeg oppsøkte lege i juli fikk jeg time til revmatolog tre dager etterpå, fikk inntrykk av at det hastet med meg da...ting har forverret seg, så det haster jo like mye nå, om ikke mer, synes jeg da.

Når jeg fikk epilepsi og ble henvist til nevrolog fikk jeg et brev etter noen uker om at jeg var en prioritert pasient og at jeg derfor skulle få time innen tre måneder.

Syv uker er jo fort syns jeg da

Skrevet

Dessverre er det helt vanlig å måtte vente ganske lenge på å få time hos spesialist.

Men du kan mase, og det kan tenkes at du får time tidligere da. Du kan si du ønsker å stå på ringeliste for avbestilte timer, f.eks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...