Gå til innhold

Fordoblet strømforbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Strømregningssjokk:

1. juni flyttet vi inn i ny leilighet, og siden den tid har vi brukt like mye strøm som vi brukte i den gamle leiligheten i hele fjor, og nesten dobbelt så mye som el-selskapet mener vi bør bruke (vi betaler strømmen på forskudd og får penger tilbake eller ekstraregning utfra hvor mye vi har brukt).

Hvordan i all verden går det an? Leiligheten er omtrent like stor, og jeg kan ikke skjønne hvordan strømforbruket kan ha økt så kraftig. Forslag mottas med takk! Det eneste jeg kan komme på er at vi i den gamle leiligheten så vidt jeg vet ikke betalte for varmtvannet, men varmtvannstanken her er liten, og den kan vel ikke føre til en fordobling av strømforbruket, eller....?

Fortsetter under...

Skrevet

Varmtvannstanken trekker en del strøm, ja. Var det sentralfyring i forrige leiligheten også, eller? ;)

Skrevet

Varmtvannstanken trekker en del strøm, ja. Var det sentralfyring i forrige leiligheten også, eller? ;)

Vi har fjernvarme, så oppvarming går ikke på strømregningen.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis dere ikke betalte for varmtvannet var det kanskje sentralfyr i kjelleren som varmet opp både vann og leiligheter? Det utgjør i så fall en enorm forskjell!

Skrevet

Hvis dere ikke betalte for varmtvannet var det kanskje sentralfyr i kjelleren som varmet opp både vann og leiligheter? Det utgjør i så fall en enorm forskjell!

Vi hadde fjernvarme før og har det også nå, men vi varmet ikke opp vannet selv før nei. Men kan det virkelig føre til en fordobling av strømforbruket?

Gjest Elextra
Skrevet

Vi hadde fjernvarme før og har det også nå, men vi varmet ikke opp vannet selv før nei. Men kan det virkelig føre til en fordobling av strømforbruket?

Spørs jo selvfølgelig hvor stor/liten strømregningen totalt er, men høres litt usannsynlig ut, ja (har ikke særlig peiling, altså).

Annonse

Skrevet

Vi kan se på utskriftene fra el-verket at vedkommende som bodde her før ikke brukte mer strøm enn meningen, dvs. omtrent halvparten så mye som oss. Hvordan er det mulig?

Skrevet

Spørs jo selvfølgelig hvor stor/liten strømregningen totalt er, men høres litt usannsynlig ut, ja (har ikke særlig peiling, altså).

Den er ikke så høy, men jeg sitter nå med gru og venter på ekstra-regningen.

Skrevet

Det finnes visse typer hurtigoppvarmende varmtvannstanker som er uhyre strømkrevende.

Jeg ville sørget for en el-sjekk. Kan være en ide å kontakte forsikringsselskapet for å høre om de tilbyr el-sjekk. En del selskaper tilbyr dette for 2-3000 kroner og gir deretter rabatt på forsikringspremien i et visst antall år fremover såfremt dere ikke har feil som bør utbedres.

Skrevet

Det finnes visse typer hurtigoppvarmende varmtvannstanker som er uhyre strømkrevende.

Jeg ville sørget for en el-sjekk. Kan være en ide å kontakte forsikringsselskapet for å høre om de tilbyr el-sjekk. En del selskaper tilbyr dette for 2-3000 kroner og gir deretter rabatt på forsikringspremien i et visst antall år fremover såfremt dere ikke har feil som bør utbedres.

Takk for tips!

Skrevet

Eg hopper fra "den andre tråden".

Har rekna ut at dere bruker i snitt ca. 0,35 kwh i følge det forbruket du oppgav, 8-9 kwh i døgnet.

Og det er svært lite, det utgjør en kontinuerlig belastning lik 350 watt, dvs. ca. 6stk 60 watts lyspærer.

Her i Norge så er en "normal" varmtvannsbereder på ca 2 kw (2000 watt), denna kobler selvfølgelig ut og inn etter forbruk og varmetap.

Ei kokeplate er gjerne på 1200-2000 watt.

Hm..Eg syns det høres lite ut.

Skrevet

Eg hopper fra "den andre tråden".

Har rekna ut at dere bruker i snitt ca. 0,35 kwh i følge det forbruket du oppgav, 8-9 kwh i døgnet.

Og det er svært lite, det utgjør en kontinuerlig belastning lik 350 watt, dvs. ca. 6stk 60 watts lyspærer.

Her i Norge så er en "normal" varmtvannsbereder på ca 2 kw (2000 watt), denna kobler selvfølgelig ut og inn etter forbruk og varmetap.

Ei kokeplate er gjerne på 1200-2000 watt.

Hm..Eg syns det høres lite ut.

8-9 kWh i døgnet var i den gamle leiligheten. Her bruker vi dobbelt så mye.

Skrevet

Ok. Da bruker dere ca. 700 watt i timen.

Annonse

Skrevet

Men uansett er dette veldig lave tall?

Det krever en del energi på å varme opp varmtvann, så om normalen er så lav synes jeg ikke det er rart at det slår ut såpass mye.

Bodde det en eller to i leiligheten tidligere?

Persille1365381127
Skrevet

Jeg har ikke noe oppvarmin i leiligheten, alt det styres av vannbåren varme.

Det eneste jeg betaler for er elektriske artikler og varmt vann over en viss grense, og det er vel ca 600 per gang tror jeg? Er det to og to mndr tro?

Det er for meg & Billa da...

Skrevet

Varmvann utgjør svært mye av ditt totale forbruk og hvis dere hadde dette innkludert i leien fra før, så kan det være slik at dere ikke er vant med å spare på varmtvannet.

Utrolig mye strøm som går til dette hvis dere sløser og det er ikke sikkert at dere føler at dere sløser en gang, fordi dere ikke har vært opptatt av å spare på vannet.

Skrevet

Hutrigoppvarmede tanker behøver ikke nødvendigvis å koste noe mer enn vanlig tanker. Om du kjører på større effekt over kort tid eller om du bruker lavere effekt over lengre tid, så blir dette like mange kWh.

Gjest sparedusj
Skrevet

Hvis det dere betalte før, bare dekket elektriske apparater og belysning, og dere nå betaler for det samme pluss varmtvann, så synes jeg ikke det er rart at regningen er doblet.

Det er oppvarming av leiligheten (som dere har inkludert i leie) og av varmtvann som er dyrt.

Hvis det bodde færre personer i leiligheten før dere, og disse dusjet kortere / sjeldnere enn dere, så er det er god forklaring på forskjellen.

Sparedusj og kortere dusjer vil påvirke strømprisen.

Skrevet

Hvis det dere betalte før, bare dekket elektriske apparater og belysning, og dere nå betaler for det samme pluss varmtvann, så synes jeg ikke det er rart at regningen er doblet.

Det er oppvarming av leiligheten (som dere har inkludert i leie) og av varmtvann som er dyrt.

Hvis det bodde færre personer i leiligheten før dere, og disse dusjet kortere / sjeldnere enn dere, så er det er god forklaring på forskjellen.

Sparedusj og kortere dusjer vil påvirke strømprisen.

Sparedusj og kortere dusjer er en kjip måte å spare strøm på. :( Jeg elsker å dusje lenge og i skikkelig varmt vann. Og sparedusj er kjipt når man føler at man må løpe sikk-sakk mellom strålene. ;)

Gjest sparedusj
Skrevet

Sparedusj og kortere dusjer er en kjip måte å spare strøm på. :( Jeg elsker å dusje lenge og i skikkelig varmt vann. Og sparedusj er kjipt når man føler at man må løpe sikk-sakk mellom strålene. ;)

Enig. Men i og med at varmtvann er den eneste store strømutgiften Sofline har (annen oppvarming er inkludert i husleie), så er det det eneste hun kan spare så mye på også..

Jeg liker også lange dusjer i masse vann. (selv om jeg vet at det er dyrt i kroner og for miljøet).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...