Gå til innhold

18-åringer som tenker på å bli gravide??!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er rart at dere som har blitt mødre i ung alder svartmaler det så voldsomt. Å få barn er en gave, og når man er ung har man overskudd til å ta seg av barnet.

Jeg har aldri sagt noe som antyder at barnet mitt ikke er en gave, høyt elsket og ønsket. Men det er da tydelig at en 18-åring som setter et barn til verden for å slippe å jobbe/få økonomisk støtte er særdeles dårlig i matte...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

11

• Glimtipper

11

• Nb!

10

• fyrlykt

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det høres forferdelig trist ut, om dette er "vanlig".

Eg vet det er vanlig at mange ikkje gidder å jobbe med skolearbeid, og prioriterer "tull & tøys" istedenfor, men at de velger "å leve av" å bli gravid er forhåpentligvis ikkje så veldig vanlig i 18 års alderen.

Og eg vil anta at det ikkje bare er de mest umotiverte (til å forsørge seg sjøl) dette i hovedsak gjelder, det er også de minst resurssterke vil eg tro, så stakkars barn...

Det å få barn burde ikkje medføre ei eneste krone fra Staten, det har eg ment i alle år, dette skulle vært ett ansvar som helt og holdent skulle vært foreldrene sitt!

Der er jeg uenig med deg, Geir. Om det var tilfellet, så hadde sønnen min aldri blitt født, på lik linje med mange, mange, mange andre barn her i Norge. Og det ønsker vel ingen.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg har heller ikke truffet noen som tenker slik, men jeg leste at det finnes noen i Vennesla ;) Og det smittet fra den ene til den andre, slik at kommunen fikk fler enslige, unge mødre enn nabokommuner. He, he, det er faktisk sant!

Hva er det med disse sørlendingene?

I Vennesla blir jentene gravide for å slippe skolen og leve på staten, mens i Søgne slåss gutta på nattbussen hver helg?

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg har aldri sagt noe som antyder at barnet mitt ikke er en gave, høyt elsket og ønsket. Men det er da tydelig at en 18-åring som setter et barn til verden for å slippe å jobbe/få økonomisk støtte er særdeles dårlig i matte...

De første tre årene kan være særdeles lønnsomme! Overgangsstønad, dobbel barnetrygd, kontantstøtte og bidrag er tilsammen mye penger....Og systemet kan utnyttes. Vil ikke her fortelle hvordan ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Hva er det med disse sørlendingene?

I Vennesla blir jentene gravide for å slippe skolen og leve på staten, mens i Søgne slåss gutta på nattbussen hver helg?

Og vi som bor i bibelbelte på toppen av det hele....;-o

Skrevet

De første tre årene kan være særdeles lønnsomme! Overgangsstønad, dobbel barnetrygd, kontantstøtte og bidrag er tilsammen mye penger....Og systemet kan utnyttes. Vil ikke her fortelle hvordan ;)

Et barn vil i ende og annen koste mer enn hva man kan få i støtte, uansett hvordan man snur og vender på det. Og man MÅ jobbe tilslutt, mest sannsynlig i en lavtlønnet jobb fordi man ikke tok utdannelse.

Skrevet

Jeg tror du maa ta deg en, eller flere, grundige samtaler med soennen din om dette problemet, hvis ikke blir vi aa se deg som "Bestefar-Geir" her om noen faa aar, kanskje?!

Ja, eg må nok det, men hormonene er kraftigere enn fornuften så lett blir det nok ikkje...:)

Skrevet

Der er jeg uenig med deg, Geir. Om det var tilfellet, så hadde sønnen min aldri blitt født, på lik linje med mange, mange, mange andre barn her i Norge. Og det ønsker vel ingen.

Eg er litt usikker på om hva det var du var uenig med meg i?

Skrevet

Eg er litt usikker på om hva det var du var uenig med meg i?

''Det å få barn burde ikkje medføre ei eneste krone fra Staten, det har eg ment i alle år, dette skulle vært ett ansvar som helt og holdent skulle vært foreldrene sitt!''

Skrevet

''''Om det var tilfellet, så hadde sønnen min aldri blitt født, på lik linje med mange, mange, mange andre barn her i Norge.''''

Så det du sier her er følgende: Om ikkje du (og mange andre mødre) fikk kroner XXXX av staten og/eller av barnets far, så hadde dere valgt bort barna???

Skrevet

''''Om det var tilfellet, så hadde sønnen min aldri blitt født, på lik linje med mange, mange, mange andre barn her i Norge.''''

Så det du sier her er følgende: Om ikkje du (og mange andre mødre) fikk kroner XXXX av staten og/eller av barnets far, så hadde dere valgt bort barna???

Jeg hadde måttet det, ja. Om jeg ikke fikk støtte slik at jeg kunne kjøpe bleier og morsmelkerstatning og mat og betale husleie. Det sier seg selv.

Skrevet

Jeg hadde måttet det, ja. Om jeg ikke fikk støtte slik at jeg kunne kjøpe bleier og morsmelkerstatning og mat og betale husleie. Det sier seg selv.

Da lever nok du på en helt annen planet enn eg gjør.

Først etter 16,5 år mottok eg mi første krone fra Staten, eg har ikkje bedt om eller søkt om bidrag.

Men betalt noen hundretusen i bidrag, og det har vært helt greit.

Eg mener foreldrene må forsørge sine egne barn gjennom egen verdiskapning gjennom eget selskap, eller som ansatt i offentlig eller privat selskap.

Ønsker ikkje foreldrene dette, så får de la være å bli gravide!

Skrevet

Først etter 16,5 år mottok eg mi første krone fra Staten, eg har ikkje bedt om eller søkt om bidrag.

Eg mener foreldrene må forsørge sine egne barn gjennom egen verdiskapning gjennom eget selskap, eller som ansatt i offentlig eller privat selskap.

Jeg ble da ikke gravid med vilje. Jeg var arbeidsløs etter en sykemelding som varte og rakk. Selv om jeg søkte på jobber mens jeg var gravid, så hadde jeg null sjanse så snart magen syntes. Om vi fikk null støtte, så hadde vi vært uten mat og leilighet, bleier og morsmelkerstatning.

Da jeg gikk fra barnefaren fikk jeg ikke barnehageplass til sønnen min og måtte slutte i jobben jeg hadde hatt i ett år.

Skrevet

Nå er det et ønske fra myndighetene at kvinner skal føde barn, vi trenger barn som engang blir voksne arbeidstakere. Derfor skal det være økonomisk mulig å få barn.

Uten barnetrygd og andre ordninger for barnefamiliene ville det ikke blitt født mange barn i dette landet.

Man blir ikke rik på gods og gull av å ha barn, hverken i et parfohold eller alene, men de aller fleste klarer det takket være støtteordningene som finnes.

Skrevet

Jeg ble da ikke gravid med vilje. Jeg var arbeidsløs etter en sykemelding som varte og rakk. Selv om jeg søkte på jobber mens jeg var gravid, så hadde jeg null sjanse så snart magen syntes. Om vi fikk null støtte, så hadde vi vært uten mat og leilighet, bleier og morsmelkerstatning.

Da jeg gikk fra barnefaren fikk jeg ikke barnehageplass til sønnen min og måtte slutte i jobben jeg hadde hatt i ett år.

Ok.

Skrevet

''og når man er ung har man overskudd til å ta seg av barnet.''

Skrev du...

Vil det si at ei paa 30 har mindre overskudd enn ei paa 18?

Ja, iallefall når barnet blir fjortis. :)))

Skrevet

Det er klart at man kan si ifra til denne 18 åringen at man ikke blir rik av å få barn, men utover det er det jo et personlig valg. En 18-åring er jo myndig.

Skrevet

Nå er det et ønske fra myndighetene at kvinner skal føde barn, vi trenger barn som engang blir voksne arbeidstakere. Derfor skal det være økonomisk mulig å få barn.

Uten barnetrygd og andre ordninger for barnefamiliene ville det ikke blitt født mange barn i dette landet.

Man blir ikke rik på gods og gull av å ha barn, hverken i et parfohold eller alene, men de aller fleste klarer det takket være støtteordningene som finnes.

''''Uten barnetrygd og andre ordninger for barnefamiliene ville det ikke blitt født mange barn i dette landet.''''

Det er vel å ta litt hardt i vel, eg vet om mange land som hverken har innført barnetrygd eller andre offentlige tilskuddsordninger, som føder mange flere barn pr. innbygger enn Norge.

Men, eg vet at å reversere denne (etter mitt syn) "kaste penger etter folk" ordningen er ganske utopisk, desverre...

Skrevet

Det er klart at man kan si ifra til denne 18 åringen at man ikke blir rik av å få barn, men utover det er det jo et personlig valg. En 18-åring er jo myndig.

Jeg kommenterte direkte på de som får barn fordi det er "lønnsomt".

Skrevet

''''Uten barnetrygd og andre ordninger for barnefamiliene ville det ikke blitt født mange barn i dette landet.''''

Det er vel å ta litt hardt i vel, eg vet om mange land som hverken har innført barnetrygd eller andre offentlige tilskuddsordninger, som føder mange flere barn pr. innbygger enn Norge.

Men, eg vet at å reversere denne (etter mitt syn) "kaste penger etter folk" ordningen er ganske utopisk, desverre...

Slik at det kunne vært mange, mange, mange flere aborter og barn under fattigdomsgrensa?

Veldig utopisk. En skikkelig drømmeverden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...