Gå til innhold

18-åringer som tenker på å bli gravide??!!

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ble da ikke gravid med vilje. Jeg var arbeidsløs etter en sykemelding som varte og rakk. Selv om jeg søkte på jobber mens jeg var gravid, så hadde jeg null sjanse så snart magen syntes. Om vi fikk null støtte, så hadde vi vært uten mat og leilighet, bleier og morsmelkerstatning.

Da jeg gikk fra barnefaren fikk jeg ikke barnehageplass til sønnen min og måtte slutte i jobben jeg hadde hatt i ett år.

''Da jeg gikk fra barnefaren fikk jeg ikke barnehageplass til sønnen min og måtte slutte i jobben jeg hadde hatt i ett år.''

Vurderte du andre alternativer enn barnehage, da? Svært mange av oss fikk jo ikke barnehageplass til barna våre med en gang, og var temmenlig fortvilte, men det ordnet seg gjerne på et vis allikevel.

Vi hadde f.eks. dagmamma en god stund, selv om jeg var skeptisk, tror jeg intervjuet ni dagmammaer før jeg fant en jeg synes var nesten ok.

Nå mener jeg IKKE at jeg ikke unner deg støtten du har fått, altså, jeg bare lurte på om du var prinsipielt mot alt annet pass enn barnehageplass for barnet ditt.

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

11

• Glimtipper

11

• Nb!

10

• fyrlykt

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Da jeg gikk fra barnefaren fikk jeg ikke barnehageplass til sønnen min og måtte slutte i jobben jeg hadde hatt i ett år.''

Vurderte du andre alternativer enn barnehage, da? Svært mange av oss fikk jo ikke barnehageplass til barna våre med en gang, og var temmenlig fortvilte, men det ordnet seg gjerne på et vis allikevel.

Vi hadde f.eks. dagmamma en god stund, selv om jeg var skeptisk, tror jeg intervjuet ni dagmammaer før jeg fant en jeg synes var nesten ok.

Nå mener jeg IKKE at jeg ikke unner deg støtten du har fått, altså, jeg bare lurte på om du var prinsipielt mot alt annet pass enn barnehageplass for barnet ditt.

Det fantes ingen hvite dagmammer i området. Alle ville jobbe svart og det var jeg helt uinteressert i. Naturligvis.

Skrevet

Det høres forferdelig trist ut, om dette er "vanlig".

Eg vet det er vanlig at mange ikkje gidder å jobbe med skolearbeid, og prioriterer "tull & tøys" istedenfor, men at de velger "å leve av" å bli gravid er forhåpentligvis ikkje så veldig vanlig i 18 års alderen.

Og eg vil anta at det ikkje bare er de mest umotiverte (til å forsørge seg sjøl) dette i hovedsak gjelder, det er også de minst resurssterke vil eg tro, så stakkars barn...

Det å få barn burde ikkje medføre ei eneste krone fra Staten, det har eg ment i alle år, dette skulle vært ett ansvar som helt og holdent skulle vært foreldrene sitt!

Jeg er 20 år og gravid. Gikk rett fra videregående til lærerhøyskolen og nå går jeg på 2-året.Vil forsøke å fullføre studiene UTEN å ta permisjon. Jeg er derimot avhengig av støtte fra staten for å overleve og det tror jeg de fleste forstår. Det jeg derimot ikke forstår er at ALLE får økonomisk støtte, enten du er fattig eller om du kommer fra en rik famile og vasser i penger fra før..provoserende.

Gjest Sonjetska
Skrevet

Det fantes ingen hvite dagmammer i området. Alle ville jobbe svart og det var jeg helt uinteressert i. Naturligvis.

Du tøyser! Alle brukte "svart dagmamma", for det fantes ikke en ren å opdrive, før nye skatteregler kom....

Det var en forferdelig dårlig unnskyldning, mener jeg.

Skrevet

Herregud?! Er dette normal tankegang hos normalt oppegående unge jenter!? Å få barn for å få vaskemaskin på sosialen?

Dette er jo helt forferdelig! Hva slags hjem kommer slike jenter fra? Jeg prøver å innpode begge mine (jente og gutt) at de kan bli akkurat hva de vil når de blir store og at jo bedre karakterer de får på skolen, jo flere muligheter har de til å bli akkurat det de vil.

Normal tankegang og veldig utbredt er det selvsagt ikke. Selvsagt finnes det ungjenter som sier sånn, men ikke alle mener det. Og så finnes de som mener det, men de er få. Det ser man jo på statistikken over førstegangsfødende her til lands. Riktignok er det enorme geografiske og sosiokulturelle variasjoner, og ettersom trådstarter kjenner såpass mange som hun sier, tilhører nok hun en litt mer ...uvanlig gruppe.

Jeg kjenner til veldig, veldig mange attenåringer. Ingen av dem har noensinne ymtet frempå om denslags - snarere tvert om: At det ville vært veldig uheldig om de skulle blitt gravide nå.

Skrevet

Nå vet jeg jo ingenting om hvilke kretser du vander i, men dette er ikke mitt inntrykk i det hele tatt. Hadde tidligere en jobb der jeg hadde daglig kontakt med unge mennesker i forskjellig livssituasjon, og denne holdningen du referer til, har jeg ikke møtt en eneste gang.

Samme her. Og det var bredden av ungdom, ikke bare en ressurssterk gruppe.

Skrevet

Jeg er 20 år og gravid. Gikk rett fra videregående til lærerhøyskolen og nå går jeg på 2-året.Vil forsøke å fullføre studiene UTEN å ta permisjon. Jeg er derimot avhengig av støtte fra staten for å overleve og det tror jeg de fleste forstår. Det jeg derimot ikke forstår er at ALLE får økonomisk støtte, enten du er fattig eller om du kommer fra en rik famile og vasser i penger fra før..provoserende.

''Vil forsøke å fullføre studiene UTEN å ta permisjon.''

Ja, det er mulig i Norge på grunn av velferdsordningene i fobindelse med barnefødsler, forde Norge "vasser i penger" hovedsaklig på grunn av oljen.

For deg, med tanke på utdanning og å komme seg inn i arbeidslivet som du har sikta deg inn mot så er det helt sikkert veldig fornuftig også.

Men eg mener at det bør være forelderenes ansvar å forsørge de barn de setter til verden.

Du nevner ingenting om barnets far, og hans rolle ???

Skrevet

Hva slags støtte er det du får fra staten, unntatt billigere barnehage pga. lav inntekt, som ikke alle andre også får når de får barn? Jeg er også student og venter barn, men jeg får ikke støtte jeg ikke ville fått om jeg hadde jobbet i stedet.

Skrevet

''''Om det var tilfellet, så hadde sønnen min aldri blitt født, på lik linje med mange, mange, mange andre barn her i Norge.''''

Så det du sier her er følgende: Om ikkje du (og mange andre mødre) fikk kroner XXXX av staten og/eller av barnets far, så hadde dere valgt bort barna???

''Om ikkje du (og mange andre mødre) fikk kroner XXXX av staten og/eller av barnets far, så hadde dere valgt bort barna???''

Det er det jo mange som måtte ha gjort. Det er dyrt å ha barn. Skulle man betale alle utgifter selv hadde det blitt en uoverkommelig pris for de fleste. Barnehager for eksempel ville nok kostet rundt 10 000 kr. For ikke å snakke om prisen på skolegang.

Skrevet

''''Uten barnetrygd og andre ordninger for barnefamiliene ville det ikke blitt født mange barn i dette landet.''''

Det er vel å ta litt hardt i vel, eg vet om mange land som hverken har innført barnetrygd eller andre offentlige tilskuddsordninger, som føder mange flere barn pr. innbygger enn Norge.

Men, eg vet at å reversere denne (etter mitt syn) "kaste penger etter folk" ordningen er ganske utopisk, desverre...

I de landene betaler folk nok også en del mindre i skatt enn i Norge.

Skrevet

De første tre årene kan være særdeles lønnsomme! Overgangsstønad, dobbel barnetrygd, kontantstøtte og bidrag er tilsammen mye penger....Og systemet kan utnyttes. Vil ikke her fortelle hvordan ;)

Jeg har regnet ut at hvis jeg forlot min samboer og faren til det barnet vi skal ha til våren, ville jeg sannsynligvis ha litt mer penger å rutte med hver måned enn jeg vil få så lenge jeg bor sammen med ham (vi har ikke felles økonomi), selv om jeg da måtte stå for alle de faste utgiftene selv. Det er uten sosialhjelp, men kun ekstra stipend fra Lånekassen, en ekstra barnetrygd, billigere barnehage og barnebidrag. Likevel vil jeg ikke påstå at det vil være noen overskuddsforretning å få barn.

Skrevet

''og når man er ung har man overskudd til å ta seg av barnet.''

Skrev du...

Vil det si at ei paa 30 har mindre overskudd enn ei paa 18?

Ja. Dermed ikke sagt at man er best rustet til å bli mor som 18-åring.

Skrevet

Det er jo helt grusomt! Det er jo ikke slik systemet skal fungere, at de bare kan drite i utdannelse. (Men ung og dum?) som man er i den alderen så er det et fryktelig enkelt valg, tror de......... De ser at andre klarer seg, men de ser ikke fremover.

Det er ikke bare bare, jeg vet om ei jente på 16år som er gravid nå. Og det var nok ikke planlagt nei. Mora til denne jenta var akkurat fylt 17år da hun fikk datteren sin. Jeg synes det er ofte slik at barna også blir gravide unge dersom mora har blitt det?? Denne jenta har fått tidlig info om prevensjon og de har snakket mye om sex og slikt. Men så er det disse pillene da, det _er_ fort å glemme.

Kanskje det er dårlig hukommelse som går i arv?

Skrevet

Kanskje det er dårlig hukommelse som går i arv?

Ja gudene vet....

Skrevet

Jeg har aldri sagt noe som antyder at barnet mitt ikke er en gave, høyt elsket og ønsket. Men det er da tydelig at en 18-åring som setter et barn til verden for å slippe å jobbe/få økonomisk støtte er særdeles dårlig i matte...

''Men det er da tydelig at en 18-åring som setter et barn til verden for å slippe å jobbe/få økonomisk støtte er særdeles dårlig i matte...''

Godt poeng!

Skrevet

Du tøyser! Alle brukte "svart dagmamma", for det fantes ikke en ren å opdrive, før nye skatteregler kom....

Det var en forferdelig dårlig unnskyldning, mener jeg.

Ja, jeg ønsket virkelig en unnskyldning for å si opp en jobb jeg trivdes svært godt i for å være hjemme med sønnen min, på tross av at det ikke var det jeg ønsket ;)

Jeg overlater ikke ungen min til noen som har fem andre barn på 1-2 år og nekter å betale skatt.

Gjest hos oss
Skrevet

Det høres forferdelig trist ut, om dette er "vanlig".

Eg vet det er vanlig at mange ikkje gidder å jobbe med skolearbeid, og prioriterer "tull & tøys" istedenfor, men at de velger "å leve av" å bli gravid er forhåpentligvis ikkje så veldig vanlig i 18 års alderen.

Og eg vil anta at det ikkje bare er de mest umotiverte (til å forsørge seg sjøl) dette i hovedsak gjelder, det er også de minst resurssterke vil eg tro, så stakkars barn...

Det å få barn burde ikkje medføre ei eneste krone fra Staten, det har eg ment i alle år, dette skulle vært ett ansvar som helt og holdent skulle vært foreldrene sitt!

Synes du at foreldre skulle betale de reelle kostnadene til svangerskapskontroller, fødsel, barsel, barselpermisjon, helsestasjon, barnehage, skole, skoletannlege osv osv?

Eller er det bare noen av disse støtteordningene du synes er feil? I tilfelle hvilke?

Gjest Angela26
Skrevet

Ja. Dermed ikke sagt at man er best rustet til å bli mor som 18-åring.

Det er flere fordeler med aa bli mor i ung alder, sykdommer hos barn minsker, mindre aborter, osv.

Men, i denne traaden er det snakk om 18- aaringer som blir gravide for aa slippe skole og jobb. Kanskje har de en kjaereste som aner ingen ting om dette her.

Er _det_ det beste for barnet?

Skrevet

''Om ikkje du (og mange andre mødre) fikk kroner XXXX av staten og/eller av barnets far, så hadde dere valgt bort barna???''

Det er det jo mange som måtte ha gjort. Det er dyrt å ha barn. Skulle man betale alle utgifter selv hadde det blitt en uoverkommelig pris for de fleste. Barnehager for eksempel ville nok kostet rundt 10 000 kr. For ikke å snakke om prisen på skolegang.

Eg tenker ikkje på subsidierte tjenester som kommer direkte barna tilgode, men reine pengeutbetalinger til foreldrene (les mødrene).

Skrevet

I de landene betaler folk nok også en del mindre i skatt enn i Norge.

Ja, det er mulig.

Men i de landene eg tenker på så må de jobbe mye for ellers sulter de ihje, både foreldrene og barna...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...