Gå til innhold

Afghanistan - så lite jeg har fulgt med...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp lest Drageløperen og Tusen strålende soler, av Khaled Hosseini. Sterke, imponerende og triste bøker, som begge har gjort stort inntrykk på meg.

Så lite jeg har fulgt med på utenrikspolitikken...så lite jeg egentlig vet om Afghanistan, enda det har vært innslag etter innslag, artikkel etter artikkel om dette landet i flere tiår, i alle medier. Det har bare vært ett av mange land med uro, uten at jeg i det hele tatt har forstått hva som egentlig skjer der.

Nå vet jeg at disse to bøkene er romaner, og ikke dokumentarer, men poenget er at jeg ikke har sett menneskene der i det hele tatt - har ikke forstått noe av bakgrunnen for konfliktene. Nå forstår jeg litt mer, og vil følge mer inngående med når Afghanistan er i media.

Hva med dere andre - hva vet dere om Afghanistan? Jeg leste Bokhandleren i Kabul for noen år siden, også, men utenom disse tre bøkene, har jeg vel egentlig lukket øynene for dette landet. Fælt å innrømme det....

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har det som deg, kan fryktelig lite om Afghanistan. Ble nettopp ferdig med tusen strålende soler selv, og den gjorde virkelig inntrykk..

villbringebær
Skrevet

Jeg har fulgt litt med. Men som deg er det særlig etter å ha lest disse gripende bøkene (alle de du nevner her) som har satt følelsene i sving som har fått meg til å innse at jeg selvsagt vet alt for lite. Både om dagliglivet til de som lever i landet og om de ulike styresmaktene som har regjrt de siste åra. Greit å vite ut fra media hva Taliban står for. Men uansett hvor innsiktsfulle vi i vesten prøver å være, vil vi aldri kunne gjennomleve innenfraperspektivet hverken på den ene eller andre siden av taliban, til å virkelig skjønne hva de vil si å bo og leve og styre og tro på den måten som de gjør i Afganistan.

Skrevet

Jeg skal lese dem jeg også. Jeg er forholdsvis oppdatert på utenrikspolitikk, men man har alltid godt av å lese om hvordan sivilbefolkningen opplever det...

Mitt boktips til deg er forresten denne, jeg leste den ut i natt: http://www.nrk.no/nyheter/kultur/litteratur/1.2804205

En nydelig, men forferdelig bok. Hadde ikke sjans til å legge den fra meg. Faren min leste den på engelsk, så på norsk, og sa at den var glimrende oversatt. Jeg holdt meg til den norske utgaven.

Gjest annlovinda
Skrevet

De to bøkene skal jeg lese så fort jeg blir ferdig med den jeg holder på med nå. De ligger på vent på nattbordet. Tenkte også å se filmen Drageløperen på kino.

Annonse

Skrevet

Jeg skal lese dem jeg også. Jeg er forholdsvis oppdatert på utenrikspolitikk, men man har alltid godt av å lese om hvordan sivilbefolkningen opplever det...

Mitt boktips til deg er forresten denne, jeg leste den ut i natt: http://www.nrk.no/nyheter/kultur/litteratur/1.2804205

En nydelig, men forferdelig bok. Hadde ikke sjans til å legge den fra meg. Faren min leste den på engelsk, så på norsk, og sa at den var glimrende oversatt. Jeg holdt meg til den norske utgaven.

Skal skrive den opp. Jeg leste Ligge i grønne enger mandag og i går. Syntes den var tam - men det var kanksje ikke riktig tidspunkt for meg å sitte på toget og lese om begravelsesbyrå.....

Skrevet

Skal skrive den opp. Jeg leste Ligge i grønne enger mandag og i går. Syntes den var tam - men det var kanksje ikke riktig tidspunkt for meg å sitte på toget og lese om begravelsesbyrå.....

Håper det går bra med deg, prust. Har tenkt på dere. *klem*

Skrevet

Håper det går bra med deg, prust. Har tenkt på dere. *klem*

Joda, det går fint. Jeg er nok den som har vært mest forberedt på dette, mens mannen min har skjøvet det foran seg, og ungene har vel ikke tenkt tanken på at han en dag skal være borte. Sov dårlig i natt, og er trøtt, men ellers går det veldig fint med meg.

Han eldste ville ikke fortelle det til noen, mens jentene har fortalt det i barnehagen og på skolen, og de har snakket om døden og begravelsen der.

Mannen min har vært opptatt med praktiske ting i dag, og får vel kanskje en reaksjon i morgen, kjenner jeg ham rett.

Dumt at vi måtte avlyse avtalen vår - men slik ble det nå bare... Skal trolig inn igjen i midten av april :-)

Skrevet

Joda, det går fint. Jeg er nok den som har vært mest forberedt på dette, mens mannen min har skjøvet det foran seg, og ungene har vel ikke tenkt tanken på at han en dag skal være borte. Sov dårlig i natt, og er trøtt, men ellers går det veldig fint med meg.

Han eldste ville ikke fortelle det til noen, mens jentene har fortalt det i barnehagen og på skolen, og de har snakket om døden og begravelsen der.

Mannen min har vært opptatt med praktiske ting i dag, og får vel kanskje en reaksjon i morgen, kjenner jeg ham rett.

Dumt at vi måtte avlyse avtalen vår - men slik ble det nå bare... Skal trolig inn igjen i midten av april :-)

Vi tar det igjen ved en seinere anledning. :)

Håper begravelsen og alt går bra. Sånt er aldri noe hyggelig, men det virker jo som at ungene skjønner hva som skjer og takler det på sine måter. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...