smurf78 Skrevet 26. januar 2008 Skrevet 26. januar 2008 Er det noen som har erfaring med selskapsformen NUF? Det blir jo på lik linje med et AS, bare mye billigere. Hvis vi kun er 2 stk i bedriften, og begge er eiere, må vi ansette oss selv og betale arbeidsgiveravgift for oss selv? Hvordan fungerer regnskapsplikten? Per idag har vi et DA og leverer bare selvangivelse osv 1 gang i året. Blir det annerledes? Pr. idag leier vi oss inn på fast basis som konsulenter til et stort firma. Det har vi gjort i 1 år og det kommer vi til å fortsette med antagelig i mange år til. Ergo vi fakturerer det samme beløpet måned etter måned og har kun 1 kunde. For det første, det er vel lovlig det vi driver med? (Vi betaler jo moms og skatt som andre firmaer). For det andre, hvis vi skulle satt bort regnskapsjobben til et firma, noen som vet ca. pris på dette i året? Sett utifra at vi har 2 fakturaer i måneden. 0 Siter
smurf78 Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Skrevet 26. januar 2008 http://no.wikipedia.org/wiki/NUF Ja jeg har jo lest masse om NUF selv. Men finner ikke svar på spørsmålene mine og dermed spurte jeg her. Kanskje noen hadde erfaring med NUF. 0 Siter
Gjest cit Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Sorry, det gikk litt fort. ''Er det noen som har erfaring med selskapsformen NUF? Det blir jo på lik linje med et AS, bare mye billigere. Hvis vi kun er 2 stk i bedriften, og begge er eiere, må vi ansette oss selv og betale arbeidsgiveravgift for oss selv? '' Ja, fordi et NUF-selskapet blir deres arbeidsgiver. ''Hvordan fungerer regnskapsplikten? Per idag har vi et DA og leverer bare selvangivelse osv 1 gang i året. Blir det annerledes? '' Ja, slik jeg tolker regnskapsloven så får dere regnskapsplikt for NUF til norske myndigheter. http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-056-001.html#1-2 pkt 13. Dere slipper revisorplikt. I tillegg må dere sende inn oppgaver til myndighetene i det landet der NUF-selskapet eies fra. Folk pleier å sette bort den oppgaven til folk som byrå. Jeg hadde aldri våget å satse i et DA, for risikabelt. Ville heller tatt den lille ekstra kostnaden det er å ha et NUF. Kjenner en som gjør det på den måten, og er veldig fornøyd med det. Eierselskapet er registrert i Storbritannia. ''Pr. idag leier vi oss inn på fast basis som konsulenter til et stort firma. Det har vi gjort i 1 år og det kommer vi til å fortsette med antagelig i mange år til. Ergo vi fakturerer det samme beløpet måned etter måned og har kun 1 kunde. For det første, det er vel lovlig det vi driver med? '' Helt lovlig, mange andre gjør det samme. ''(Vi betaler jo moms og skatt som andre firmaer). For det andre, hvis vi skulle satt bort regnskapsjobben til et firma, noen som vet ca. pris på dette i året? Sett utifra at vi har 2 fakturaer i måneden.'' NUF-selskap er å foretrekke, litt med hensyn til ansvarsbegrensning (svært viktig!) og litt med hensyn til å oppnå fulle trygderettigheter. 0 Siter
smurf78 Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Skrevet 27. januar 2008 Sorry, det gikk litt fort. ''Er det noen som har erfaring med selskapsformen NUF? Det blir jo på lik linje med et AS, bare mye billigere. Hvis vi kun er 2 stk i bedriften, og begge er eiere, må vi ansette oss selv og betale arbeidsgiveravgift for oss selv? '' Ja, fordi et NUF-selskapet blir deres arbeidsgiver. ''Hvordan fungerer regnskapsplikten? Per idag har vi et DA og leverer bare selvangivelse osv 1 gang i året. Blir det annerledes? '' Ja, slik jeg tolker regnskapsloven så får dere regnskapsplikt for NUF til norske myndigheter. http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-056-001.html#1-2 pkt 13. Dere slipper revisorplikt. I tillegg må dere sende inn oppgaver til myndighetene i det landet der NUF-selskapet eies fra. Folk pleier å sette bort den oppgaven til folk som byrå. Jeg hadde aldri våget å satse i et DA, for risikabelt. Ville heller tatt den lille ekstra kostnaden det er å ha et NUF. Kjenner en som gjør det på den måten, og er veldig fornøyd med det. Eierselskapet er registrert i Storbritannia. ''Pr. idag leier vi oss inn på fast basis som konsulenter til et stort firma. Det har vi gjort i 1 år og det kommer vi til å fortsette med antagelig i mange år til. Ergo vi fakturerer det samme beløpet måned etter måned og har kun 1 kunde. For det første, det er vel lovlig det vi driver med? '' Helt lovlig, mange andre gjør det samme. ''(Vi betaler jo moms og skatt som andre firmaer). For det andre, hvis vi skulle satt bort regnskapsjobben til et firma, noen som vet ca. pris på dette i året? Sett utifra at vi har 2 fakturaer i måneden.'' NUF-selskap er å foretrekke, litt med hensyn til ansvarsbegrensning (svært viktig!) og litt med hensyn til å oppnå fulle trygderettigheter. Ok Men ettersom man må betale arb.giveravgift kan jeg ikke skjønne at det skal lønne seg med et NUF. Si at man har en inntekt brutto å 400.000. Da må man betale 14.1% i arb.giveravgift som tilsvarer 56400.-. Det man tjener på å ha et NUF er 100% sykepenger (regner med det er fra dag 1), 100% fødselspenger + minstefradrag (ca 60000 som igjen tilsvarer kanskje 16000 kr i mindre betalt skatt). Hvis vi trekker fra de 16000 på de 56400.- sitter man da igjen med 40400.- som skal dekke sykepenger pr. år. Og sannsynligheten for at man er syk for kr. 40400.- i året er jo lik 0. Kan ikke skjønne at det da skal lønne seg med NUF kontra et DA. 0 Siter
smurf78 Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Skrevet 27. januar 2008 Sorry, det gikk litt fort. ''Er det noen som har erfaring med selskapsformen NUF? Det blir jo på lik linje med et AS, bare mye billigere. Hvis vi kun er 2 stk i bedriften, og begge er eiere, må vi ansette oss selv og betale arbeidsgiveravgift for oss selv? '' Ja, fordi et NUF-selskapet blir deres arbeidsgiver. ''Hvordan fungerer regnskapsplikten? Per idag har vi et DA og leverer bare selvangivelse osv 1 gang i året. Blir det annerledes? '' Ja, slik jeg tolker regnskapsloven så får dere regnskapsplikt for NUF til norske myndigheter. http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-056-001.html#1-2 pkt 13. Dere slipper revisorplikt. I tillegg må dere sende inn oppgaver til myndighetene i det landet der NUF-selskapet eies fra. Folk pleier å sette bort den oppgaven til folk som byrå. Jeg hadde aldri våget å satse i et DA, for risikabelt. Ville heller tatt den lille ekstra kostnaden det er å ha et NUF. Kjenner en som gjør det på den måten, og er veldig fornøyd med det. Eierselskapet er registrert i Storbritannia. ''Pr. idag leier vi oss inn på fast basis som konsulenter til et stort firma. Det har vi gjort i 1 år og det kommer vi til å fortsette med antagelig i mange år til. Ergo vi fakturerer det samme beløpet måned etter måned og har kun 1 kunde. For det første, det er vel lovlig det vi driver med? '' Helt lovlig, mange andre gjør det samme. ''(Vi betaler jo moms og skatt som andre firmaer). For det andre, hvis vi skulle satt bort regnskapsjobben til et firma, noen som vet ca. pris på dette i året? Sett utifra at vi har 2 fakturaer i måneden.'' NUF-selskap er å foretrekke, litt med hensyn til ansvarsbegrensning (svært viktig!) og litt med hensyn til å oppnå fulle trygderettigheter. Glemte en ting. Vi er da et DA idag (2 stk) og muligheten for å få fast jobb i det firmaet vi leier oss ut til er stor. Kanskje ikke vi får fast jobb nå, men muligens innen 1 år. Da må det heller lønne seg å kreve høyere timepris enn å etablere et NUF. NUF er vel heller noe å satse på hvis man har tenkt å holde på i mange mange år. 0 Siter
Gjest cit Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Ok Men ettersom man må betale arb.giveravgift kan jeg ikke skjønne at det skal lønne seg med et NUF. Si at man har en inntekt brutto å 400.000. Da må man betale 14.1% i arb.giveravgift som tilsvarer 56400.-. Det man tjener på å ha et NUF er 100% sykepenger (regner med det er fra dag 1), 100% fødselspenger + minstefradrag (ca 60000 som igjen tilsvarer kanskje 16000 kr i mindre betalt skatt). Hvis vi trekker fra de 16000 på de 56400.- sitter man da igjen med 40400.- som skal dekke sykepenger pr. år. Og sannsynligheten for at man er syk for kr. 40400.- i året er jo lik 0. Kan ikke skjønne at det da skal lønne seg med NUF kontra et DA. ''Glemte en ting. Vi er da et DA idag (2 stk) og muligheten for å få fast jobb i det firmaet vi leier oss ut til er stor. Kanskje ikke vi får fast jobb nå, men muligens innen 1 år. Da må det heller lønne seg å kreve høyere timepris enn å etablere et NUF. NUF er vel heller noe å satse på hvis man har tenkt å holde på i mange mange år.'' Har dere kortsiktig interesse, toppen et år eller to, er muligens DA best for dere. ''Ok Men ettersom man må betale arb.giveravgift kan jeg ikke skjønne at det skal lønne seg med et NUF. Si at man har en inntekt brutto å 400.000. Da må man betale 14.1% i arb.giveravgift som tilsvarer 56400.-. Det man tjener på å ha et NUF er 100% sykepenger (regner med det er fra dag 1), 100% fødselspenger + minstefradrag (ca 60000 som igjen tilsvarer kanskje 16000 kr i mindre betalt skatt). Hvis vi trekker fra de 16000 på de 56400.- sitter man da igjen med 40400.- som skal dekke sykepenger pr. år. Og sannsynligheten for at man er syk for kr. 40400.- i året er jo lik 0. Kan ikke skjønne at det da skal lønne seg med NUF kontra et DA.'' Jeg klarer ikke gi deg et godt svar på regnestykket ditt. Beklager. Her tror jeg du må snakke med en regnskapsfører. Arbeidsgiveravgift henger litt sammen med trygdeavgift. Denne skatten gir deg pensjonspoeng og har betydning også for de som blir uføretrygdet. Derfor er det ingen vits i å unngå trygdeavgift. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.