Gå til innhold

tenkt litt på skolegang....

Anbefalte innlegg

Gjest prippsi
Skrevet

jeg har plutselig fått for meg at jeg vil gå skole igjen! utdanne meg til sykepleier eller noe innen psykiatrien. jeg har 3 år allmenne faglig fra før, og lurer på om jeg kan utdanne meg derfra,eller om jeg må starte på helse og sosial grunnkurs?

den lokale videregående har helse og sosial linje, så kunne tenkt meg å søke der. men, jeg har fast heltidsjobb fra før,men har ingen ønsker om å bli der resten av livet. er dessuten bare 26 år,så må vel kanskje henge i snart?

har et barn,som jeg har annenhver uke,og det vil selvfølgelig komme an på hvordan inntekt blir. hvis jeg jobbet 50% og studerte 50%.

synspunkter?

Skrevet

Du må ha generell studiekompetanse for å ta høyere utdannelse, så allmennfag er helt greit.

Tror søknadsfristen for høyskoler og slikt er i mars en gang?

Skrevet

Du trenger ikke helse og sosialfag. Du kan bare søke nå ved samordna opptak. Lykke til! :)

Skrevet

Heisann!

Når du studerer, vil du kunne få god støtte av NAV. Har du rett på overgangsstønad? I så fall vi du greie deg godt - uten å måtte jobbe 50%.

mvh

Gjest prippsi
Skrevet

Heisann!

Når du studerer, vil du kunne få god støtte av NAV. Har du rett på overgangsstønad? I så fall vi du greie deg godt - uten å måtte jobbe 50%.

mvh

overgangstønad er jeg ikke sikker på om jeg får.husker egentlig ikke hva det er heller,sønnen min er skolegutt,men får ingen støtte for han siden jeg deler 50-50 med faren :-) skal undersøke alt sånn over helge,men ble bare så ivrig at jeg måtte lufte det nå :-)

Gjest prippsi
Skrevet

Du trenger ikke helse og sosialfag. Du kan bare søke nå ved samordna opptak. Lykke til! :)

ok,blir det omtrent som å studere hjemme da kanskje? :-)

Gjest prippsi
Skrevet

Du må ha generell studiekompetanse for å ta høyere utdannelse, så allmennfag er helt greit.

Tror søknadsfristen for høyskoler og slikt er i mars en gang?

søknadsfristen går ut i mars engang ja. men vil dette regnes som høyere utdanning? da jeg gikk ut fra vgs gikk jeg ut med stryk i biologi og har alldri tatt opp det faget. så jeg har sikkert ikke generell studiekompetanse jeg da?

Skrevet

søknadsfristen går ut i mars engang ja. men vil dette regnes som høyere utdanning? da jeg gikk ut fra vgs gikk jeg ut med stryk i biologi og har alldri tatt opp det faget. så jeg har sikkert ikke generell studiekompetanse jeg da?

Joda, generell studiokompetanse er ikke alle allmennfagene. Det er nyere historie, engelsk 1, matte 1, samfunnslære, tre år med norsk og naturfag.

Gjest prippsi
Skrevet

Joda, generell studiokompetanse er ikke alle allmennfagene. Det er nyere historie, engelsk 1, matte 1, samfunnslære, tre år med norsk og naturfag.

oi,jeg som har gått alle disse årene å trodd noe annet :-)

Gjest Astroide
Skrevet

Så lenge du har generell studiekompetanse fra vgs så kan du søke på høyere utdanning. Men vær obs på at enkelte studier kan ha spesielle krav som feks 3mx, så da må du jo sjekke om du har det da fra vgs.

Du kan bli heltidsstudent og søke studielån og ellers støtte for barn, så kan du kanskje jobbe litt ekstra de ukene du ikke har barn. Det skal nok fungere helt fint, og du er mye tidligere ferdig enn om du tenker å studere 50%.

Gjest prippsi
Skrevet

Så lenge du har generell studiekompetanse fra vgs så kan du søke på høyere utdanning. Men vær obs på at enkelte studier kan ha spesielle krav som feks 3mx, så da må du jo sjekke om du har det da fra vgs.

Du kan bli heltidsstudent og søke studielån og ellers støtte for barn, så kan du kanskje jobbe litt ekstra de ukene du ikke har barn. Det skal nok fungere helt fint, og du er mye tidligere ferdig enn om du tenker å studere 50%.

ok,sjønner.

men studielån er lite fristende å ta opp, jeg holder jo på med nedbetaling av det gamle nå. hva med stipend da?

har så utrolig lyst,men samtidig skummelt å si opp fast jobb,selv om lønna er lav...er jeg garantert jobb i sykepleien da? har hørt at det ikke er enkelt å få jobb på det lokale sykehuset her,men kanskje enklere om man videreutdanner seg til jormor eller operasjons sykepleier f.eks? hmmm.......

Gjest Astroide
Skrevet

ok,sjønner.

men studielån er lite fristende å ta opp, jeg holder jo på med nedbetaling av det gamle nå. hva med stipend da?

har så utrolig lyst,men samtidig skummelt å si opp fast jobb,selv om lønna er lav...er jeg garantert jobb i sykepleien da? har hørt at det ikke er enkelt å få jobb på det lokale sykehuset her,men kanskje enklere om man videreutdanner seg til jormor eller operasjons sykepleier f.eks? hmmm.......

Vel, studielån er det mest gunstige lånet som eksisterer. Og økonomer råder studenter til å ta opp fullt lån (og omså bare spare det) selv om man ikke trenger det fordi det er så gunstig. Stipend fungerer sånn at når man ta opp lån blir prosenter av lånet gjort om til stipend for hvert fag man består. Man kan vel maks få ca 40% gjort om til stipend hvert år(dvs at man progresserer 100%, altså står på alle eksamener).

Skjønner det er skummelt, men en dårlig betalt jobb får du alltids tak i gjen, det er sjelden noe problem. Såvidt jeg har skjønt er jobbutsiktene ganske gode i helsevesenet. Høres ut som det er mangel på sykepleiere, men at man ikke har råd til å ansette de. Men du kan ikke forvente å ha en stilling ventende på det lokale sykehuset. Om du ikke er interessert i å flytte på deg må du uansett være forberedt å måtte vente på en relevant jobb. Men å få en fot innenfor helsevesenet er ganske greit, det er så mange sykemld osv at du kan starte ved å gå inn som ekstrahjelp, og når du så har fått en fot innenfor har du større sjanse for å få den neste jobben som kommer opp.

Gjest prippsi
Skrevet

Vel, studielån er det mest gunstige lånet som eksisterer. Og økonomer råder studenter til å ta opp fullt lån (og omså bare spare det) selv om man ikke trenger det fordi det er så gunstig. Stipend fungerer sånn at når man ta opp lån blir prosenter av lånet gjort om til stipend for hvert fag man består. Man kan vel maks få ca 40% gjort om til stipend hvert år(dvs at man progresserer 100%, altså står på alle eksamener).

Skjønner det er skummelt, men en dårlig betalt jobb får du alltids tak i gjen, det er sjelden noe problem. Såvidt jeg har skjønt er jobbutsiktene ganske gode i helsevesenet. Høres ut som det er mangel på sykepleiere, men at man ikke har råd til å ansette de. Men du kan ikke forvente å ha en stilling ventende på det lokale sykehuset. Om du ikke er interessert i å flytte på deg må du uansett være forberedt å måtte vente på en relevant jobb. Men å få en fot innenfor helsevesenet er ganske greit, det er så mange sykemld osv at du kan starte ved å gå inn som ekstrahjelp, og når du så har fått en fot innenfor har du større sjanse for å få den neste jobben som kommer opp.

jaha.....ja da sjønner jeg.

ja,du har sikkert rett i at jeg får tak i en slik jobb igjen.det er jo klart.men å flytte på meg,det blir helt uaktuelt.da får jeg heller velge å pendle til der jeg skulle få jobb.håper det går bra å få seg arbeid her jeg.... :-)

Skrevet

ok,blir det omtrent som å studere hjemme da kanskje? :-)

Hva mener du med å studere hjemme? Du må nok møte opp på skolen! ;-)

Skrevet

Står det kompetansebevis eller vitnemål på arket du fikk da du var ferdig med vgs?

Gjest prippsi
Skrevet

Står det kompetansebevis eller vitnemål på arket du fikk da du var ferdig med vgs?

mener å huske det stod vitnemål ja.

Gjest prippsi
Skrevet

Hva mener du med å studere hjemme? Du må nok møte opp på skolen! ;-)

nei tenkte på en venninne bare,som studerer hjemme.men hun hadde helse og sosial på vgs,og hun tar visst bare noen få fag.det blir sikkert annerledes ja :-) møter gjerne opp på skolen hver morgen jeg ;-)

Skrevet

mener å huske det stod vitnemål ja.

Da er det jo bare å søke via samordna opptak, fristen er 1 april og nettsøknad åpner i februar om jeg ikke husker feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...