tøytiger Skrevet 26. januar 2008 Skrevet 26. januar 2008 Joda, generell studiokompetanse er ikke alle allmennfagene. Det er nyere historie, engelsk 1, matte 1, samfunnslære, tre år med norsk og naturfag. ut. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Jeg ville helt klart satset på sykepleien fremfor noe på helse og sosialfag hvis jeg var deg. Sykepleier blir du på tre år, hjelpepleier eller lignende som du kan bli på helse og sosialfag krever to års skolegang og to år som lærling. Som sykepleier får du dessuten høyere lønn. Opptakskravet på sykepleierstudiet er generell studiekompetanse, og det har du hvis du har gått på allmennfag. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 ok,sjønner. men studielån er lite fristende å ta opp, jeg holder jo på med nedbetaling av det gamle nå. hva med stipend da? har så utrolig lyst,men samtidig skummelt å si opp fast jobb,selv om lønna er lav...er jeg garantert jobb i sykepleien da? har hørt at det ikke er enkelt å få jobb på det lokale sykehuset her,men kanskje enklere om man videreutdanner seg til jormor eller operasjons sykepleier f.eks? hmmm....... Studielånet fungerer sånn at 40% blir gjort om til stipend når du har bestått eksamen. I tillegg får du forsørgerstipend når du har barn (med mindre du bor sammen med barnas far og han tjener over en viss sum). Sykepleiere er en yrkesgruppe det alltid er bruk for, en ganske sikker utdannelse. Hvis du er litt usikker på om du har generell studiekompetanse (jeg kan ikke tenke meg at du ikke har det når du har gått allmennfag), kan du kontakte en videregående skole eller skolen hvor du har tenkt til å søke opptak og be dem ta en titt på papirene dine. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 oi,jeg som har gått alle disse årene å trodd noe annet :-) Hvis du har de nevnte fagene og fem års arbeidserfaring (millitæret, hjemmeværende med barn osv. teller også med) har du generell studiekompetanse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.